Piaţa auto din România - plutonul nesemnificativ

Autor: Alecu Postat la 30 septembrie 2011 126 afişări

În urmă cu patru ani, în România se vindeau peste 300.000 de maşini şi piaţa locală se apropia de liga superioară a pieţelor auto europene. În ultimii trei ani România a revenit în plutonul nesemnificativ, de unde revenirea aproape că nu se mai vede.

Cifrele nu arată încurajator: piaţa auto românească a scăzut cu 70% în ultimii trei ani, iar pentru 2012 se estimează tot vânzări de 100.000 de maşini. Producătorii europeni se uită încă întrebător la piaţa care le-a adus surprize mai mult decât frumoase în 2007 şi căderi neaşteptate odată cu venirea crizei. La ce se aşteaptă ei când vine vorba de România?

Răspunsul venit de la executivii Ford şi Opel Europa este totuşi optimist. Piaţa locală rămâne în continuare una cu potenţial mare de revenire. "Dacă ne uităm la datoriile pe care le au în acest moment statele europene, remarcăm că România se află printre cele cu datorii mici raportate la PIB, ceea ce înseamnă că va putea să achite mai repede aceste datorii şi să revină pe plus într-un timp mai scurt", încearcă un ton optimist Roelant de Waard, vicepreşedintele Ford Europa pentru marketing, vânzări şi service.

Declaraţia vicepreşedintelui Ford Europa vine în contextul în care vânzările de maşini în cele 27 de state ale Uniunii Europene au scăzut cu 1,3% în primele opt luni ale acestui an. Cifra este mică deoarece este o medie între creşterea susţinută de pieţe precum Germania sau Franţa care au avansat cu 11%, respectiv 0,4%, dar afectată de ţări precum Portugalia, Spania sau Grecia, care au în continuare un declin de peste 20%.

"Acum, la nivel european, discutăm de o Europă în două viteze. Este îngrijo-rător deoarece toate economiile sunt interconectate. Ceea ce se întâmplă în Europa de Sud îngrijorează şi pe cei din Nord, acolo unde economiile sunt dependente de exporturi. Acum discutăm de o piaţă de aproximativ 15 milioane de maşini anual, mai puţin decât cea de 18 milioane de maşini în 2007. Momentan, pieţele s-au stabilizat mai ales după programele de susţinere a vânzărilor de maşini", a spus de Waard.Potrivit acestuia, piaţa actuală de 100.000 de maşini anual trebuie văzută ca o fundaţie; de Waard crede că vânzările se vor stabiliza, după care vom vedea o revenire: "Momentan noi ne aşteptăm la o revenire înceată a vânzărilor de maşini în următorii cinci ani".

Un răspuns similar oferă şi Jérôme Bailleul, marketing group manager compact cars în cadrul Opel Europa: "Piaţa românească se vede din Vest ca una stabilă. Da, a scăzut cu 70% faţă de 2007, dar acum se anunţă măcar a fi stabilă. Pentru noi nu există pieţe mici, care să nu conteze. Spre exemplu, pe segmentul mediu, în România maşinile se vând destul de bine echipate".

Piaţa europeană este într-adevăr mai mică, dar mai stabilă acum. Sunt segmente ale pieţei precum cel al clasei medii care nu are cum să mai crească prea mult în perioada următoare. Există însă şi sectoare care şi-au revenit mai repede, cum este cel al flotelor. "Companiile nu şi-au reînnoit parcurile în ultimii doi-trei ani, iar acum sunt obligate să o facă. În cazul nostru, la nivel european aproape 50% din vânzările Insignia sunt vânzări de flote", a spus executivul Opel. Jucătorii de pe piaţa auto locală se aşteaptă la o stagnare a vânzărilor de maşini, atât în 2011, cât şi în 2012, ceea ce ar însemna prelungirea crizei din auto la un interval de cel puţin cinci ani. Printre motivele invocate de aceştia a fost şi faptul că majoritatea celor care achiziţionează un automobil nou apelează la creditare şi nu la economii.

Piaţa auto şi cea imobiliară au fost puternic lovite de criză în ultimii patru ani, interval în care vânzările de maşini au scăzut cu aproape 70%. Reacţiile dealerilor la noua piaţă au fost fie de a-şi scoate la vânzare centrele auto, fie de a încerca să reziste prin compensarea scăderii vânzărilor cu veniturile obţinute în service.

Înmatriculările de autoturisme au înregistrat o creştere de 3% în luna august, la un nivel de aproape 8.800 de unităţi, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV). Este pentru prima dată în ultimele şase luni când înmatriculările de maşini au înregistrat o creştere. Mai mult, creşterea înmatriculărilor vine la o lună după ce şi vânzările de maşini au revenit pe plus în iulie. La nivelul primelor opt luni, înmatriculările de autoturisme au continuat să scadă raportat la perioada similară a anului trecut, declinul fiind de 12%, la puţin peste 49.000 de unităţi. "Mediul din industria auto a rămas la fel de turbulent ca şi în perioada trecută, indiferent că ne raportăm la înmatriculări sau la vânzările raportate către APIA. La nivelul primelor opt luni ale acestui an vânzările de autoturisme au scăzut cu 12,1% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce utilitarele uşoare au urcat cu 25%, fiind susţinute de o relansare în zona firmelor, dar şi de achiziţii din partea statului", a spus Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care deţine şi funcţia de director general al Porsche România.

În condiţiile în care vânzările de autoturisme au scăzut cu 12% în primele opt luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, la nivelul lunii august au fost vândute aproximativ 6.500 de maşini, în scădere cu 8% faţă de perioada similară a anului trecut. Scăderea de luna trecută vine după ce în iulie vânzările au crescut cu 8% faţă de perioada similară a anului trecut.

Potrivit lui Guenther Seifert, cel de-al doilea director general al Porsche România, scăderea puternică a pieţei locale şi revenirea înceată este determinată şi de faptul că pe piaţa locală puţini clienţi achiziţionează maşini utilizând bani din economii, majoritatea bazându-se pe credite luate de la bănci.

"În Austria, spre exemplu, acum avem un <boom> atât pe piaţa auto, cât şi pe cea imobiliară. Diferenţa este că în România clienţii nu dispun de economii, iar pentru a-şi cumpăra maşini apelează la un credit de la o bancă", a spus Seifert, care de la 1 octombrie va ceda funcţia de director general lui Rainer Trischak.

Faţă de perioada de vârf din 2007, atunci când vânzările de autoturisme au depăşit pentru prima dată pragul de 310.000 de unităţi, anul acesta ar reprezenta un declin de aproape 70%, atât în ceea ce priveşte vânzările de maşini, cât şi de vehicule comerciale. "Cu toate că în a doua jumătate a anului se va înregistra o revenire faţă de perioada anterioară, vânzările de autoturisme vor fi de aproximativ 100.000 de unităţi, iar cele de vehicule comerciale de 13.500 de unităţi", a spus Valmar. Programul Rabla va ajuta în continuare piaţa: în cadrul programului Remat au fost casate în acest an în total 93.000 de maşini mai vechi de zece ani şi s-au vândut 21.000 de maşini noi, potrivit vicepreşedintelui APIA.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
maşini,
pieţele auto
/analize/transporturi/piata-auto-din-romania-plutonul-nesemnificativ-8805391
8805391
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.