Intra greii pe piata de curierat!

Postat la 29 aprilie 2008 277 afişări

Valul de achizitii care a cuprins piata de curierat schimba clasamentul: companii puternice in segmentul de curierat international cumpara firme locale, grabind concentrarea unei piete pana acum prin excelenta fragmentata. Pentru acest an, tintele potentiale de achizitii sunt multe. Deocamdata.

Dupa un an 2007 in care companiile locale de curierat au cautat sa se restructureze sau repozitioneze, a doua jumatate a lunii aprilie din 2008 a adus o tranzactie de proportii. Compania germana DHL a preluat controlul Cargus, aflata pe pozitia a doua pe piata, dupa Fan Courier, cu aproximativ 50 de milioane de euro, potrivit estimarilor din piata. In mai putin de o luna, in total patru companii au atras actionari noi. Mai intai, americanii de la UPS, unul dintre cei mai mari operatori de curierat, au preluat Trans Courier Service (TCS), furnizorul lor de servicii in Romania din 2000. Apoi, in ultima saptamana din martie s-au anuntat alte doua tranzactii: cumpararea a 25% din Curiero de catre Asesoft si preluarea a 80% din Pegasus de catre GeoPost, divizia de curierat a Postei franceze.

Sa fie aceste achizitii semnul declansarii cursei de consolidare, pe o piata care geme de zvonuri privind intentiile de vanzari inca de anul trecut? “Evident ca tendinta este de concentrare. Apar marii jucatori care, initial prin aliante si apoi prin preluari, urmaresc sa isi asigure o cota de piata cat mai mare sau, de ce nu, sa domine”, este de parere Neculai Mihai, director general al Fan Courier, liderul pietei interne de curierat si singura companie din top trei care nu a fost inca vanduta. In acest context, piata de curierat, a carei valoare este estimata sa ajunga anul acesta la 240 de milioane de euro, nu va mai ramane mult timp impartita intre jucatori internationali precum TNT, DHL, UPS sau FedEx si zeci de companii romanesti mari, medii si mici. Intr-un orizont nu foarte indepartat, liderii vor fi clari si detasati - cateva companii internationale si mult mai putine companii locale, dar mai puternice, care vor deveni la randul lor atractive pentru investitori financiari sau strategici. “Exista sanse ca noi competitori sa intre pe piata, insa doar pe anumite nise si servicii specializate. Foarte multi dintre acestia tranziteaza: apar, cresc si ies din circuit fie achizitionati de catre o alta companie sau fond de investitii, fie nu fac fata nivelului competitiei si se retrag fortati de circumstante”, aprecieaza Neculai Mihai.

Cargus, o afacere pornita de Augustin Plesea si Carmina Dumitrescu in urma cu 17 ani si care a ajuns anul trecut la 29,7 milioane de euro, a experimentat ambele variante. Cu cateva saptamani inainte sa semneze vanzarea catre DHL, Cargus a achizitionat divizia de curierat a Romtrans, primul transportator privat de marfa din Romania, pentru a-si consolida pozitia pe piata. Pe principiul ca unde-s doi, puterea creste, Gian Sharp, director general al DHL Romania, companie detinuta de Deutsche Post World Net, vrea ca “DHL si Cargus sa devina numarul unu pe piata de curierat intern din Romania, atat din punctul de vedere al pozitionarii pe piata, cat si in ceea ce priveste calitatea serviciilor oferite”.

Fiecare dintre companii isi va pastra angajatii, brandul si tipurile de servicii oferite, dar “impreuna oferim clientilor accesul de la o singura sursa, la serviciile de curierat intern si la cele internationale”, completeaza Augustin Plesea.

Consolidarea este si planul preferat al directorului general al Fan Courier, pentru viitorul imediat, cu precizarea ca “este exclusa” intrarea in actionariat a unui nou investitor. Felix Patrascanu, Adrian Mihai si Neculai Mihai, care detin in mod egal Fan Courier, nu se gandesc la o eventuala vanzare a companiei lor, desi admit ca exista oferte. “Fan Courier inca are potential de crestere, iar planurile de investitii si de dezvoltare sunt gandite pe perioade lungi de timp”, motiveaza Neculai Mihai.

Prin dezvoltare, Fan Courier intelege nu numai extinderea retelei sale nationale, investitii de aproape 9 milioane de euro numai in 2008 in masini, pregatirea angajatilor, terenuri si IT, ci si parteneriate cu firme din regiune. “Suntem in discutii cu mai multe companii pentru a iesi in Europa, dar negocierile sunt in curs de desfasurare”, explica Mihai.

Ponderea operatiunilor de curierat international din totalul afacerii Fan Courier este in jur de 4%, dubla fata de 2006. Pentru export, Fan Courier are in derulare parteneriate cu doua companii internationale - FedEx si Transbalkan. Compania a avut anul trecut, potrivit propriilor estimari, o crestere a veniturilor cu 45%, pana la 31,5 milioane de euro. Iar calculele de la sfarsitul acestui an ar trebui sa dea o cifra de afaceri cu 30-35% mai mare.

Facand referire la achizitiile din piata, Neculai Mihai spune ca “era de asteptat ca 2008 sa fie ceva mai efervescent decat 2007 in ceea ce priveste miscarile mari de pe piata de curierat. 2007 a fost doar un an de , adica atunci cand nu cumperi, doar cercetezi piata; 2008 este anul in care marii operatori de curierat chiar intra in pravalie si cumpara”. Totusi, Mihai nu crede ca in acest an ne mai putem astepta la miscari spectaculoase, de talia tranzactiei dintre Cargus si DHL. In orice caz insa, apreciaza ca elementele de baza care pot face atractiva o companie locala de curierat sunt: sa fie mare din punctul de vedere al cifrei de afaceri, sa aiba acoperire in tara, sa aiba angajati seriosi si posibilitatea de a fi extinsa.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
curierat,
servicii,
achizitii,
restructurare
/analize/transporturi/intra-greii-pe-piata-de-curierat-2594826
2594826
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.