Geneva 2011 - Automobilul electric intra in priza

Autor: Razvan Muresan Postat la 06 martie 2011 56 afişări

Dupa amanari succesive de la un an la altul, 2011 va fi in sfarsit anul vehiculelor electrice. Producatorii incep sa lanseze pe piata modele pentru soferii de pretutindeni. Cat succes vor avea primele masini electrice si in ce masura vor conta ele in redresarea si asa firava a pietei auto?

O masina din zece va fi electrica pana in 2020, sustin cei mai optimisti dintre producatori. "Evolutia electricelor va depinde insa mai ales de felul cum se vor mobiliza producatorii, de aceea cu totii asteptam riposta competitiei", spune Beatrice Foucher, director de produse Renault. Mai pesimisti sunt cei de la Volkswagen, prognoza lor fiind de 2-3%. Asta nu-i impiedica insa pe nemti sa anunte pentru anii urmatori o gama diversificata de masini pe acest segment.

Cat despre Salonul Auto de la Geneva, cel mai clar exemplu al interesului pentru electrice e cel al standului Toyota, dedicat in totalitate masinilor hibride si electrice, sugestiv pentru cele peste trei milioane de unitati vandute in ultimul deceniu. In Elvetia de exemplu, piata auto a urcat cu 10% in 2010, iar trendul pietei mondiale este similar, semn ca revenirea e cuvantul de ordine. Fuziunile, restructurarile, dar si explozia consumului din pietele emergente, mai ales Brazilia, Rusia, India si China, si-au spus cuvantul.

Motivele reluarii cresterii variaza, asadar, insa valul de masini verzi este unul dintre ele. Daca in urma cu cativa ani, combustibilii alternativi, dar si noile tehnologii (hibridele, electricitate, gazul si alte surse de energie alternativa) erau doar o scuza a producatorilor de automobile acuzati tot mai mult de degradarea mediului inconjurator, astazi modelele incep sa prinda contur si sa ajunga in mana cetatenilor. Cele mai recente studii ale Asociatiei Elvetiene a Comerciantilor de Masini arata ca 30% dintre soferi isi doresc masini mici si cu consum redus, iar 60% iau in calcul protectia mediului si poluarea din marile aglomerari urbane atunci cand isi aleg masina.

Daca tinem cont si de faptul ca numarul de autovehicule pe plan mondial va ajunge de la 900 de milioane in prezent la 1,5 miliarde in 2030, e si mai clar de ce tari precum China ar face orice pentru a negocia rapid un acord cat mai avantajos pentru acest tip de masini.

Electricele au insa plusurile si minusurile lor. Stilul de a conduce, numarul de persoane transportate sau cat de mult folositi aerul conditionat. Toate pot influenta autonomia si asa limitata la 150-200 de kilometri a vehiculului electric, iar in situatia in care se intampla sa fie canicula, toate locurile din masina ocupate si mai aveti parte de un drum cu opriri si accelerari bruste, distanta parcursa poate scadea chiar la jumatate. "La o viteza medie de 50 de kilometri/ora, poti conduce peste 200 de kilometri, insa condusul foarte agresiv poate duce la o scadere importanta, chiar sub 80-90", spune Nicolas Remise, director adjunct al programului Vehicule Electrice al Renault. Tot Remise adauga ca fiecare suta de kilograme in plus scade autonomia cu 5%. Nici pretul nu e de neglijat, clientii urmand sa plateasca mii bune de euro in plus fata de un automobil pe baza de combustibili traditionali, cele mai ieftine modele pornind de la 30.000 de euro. In aceste conditii, este cat se poate de firesc sa ne intrebam care sunt ingredientele care ar putea atrage soferii catre masina electrica si cat de dispusi sunt ei sa-si schimbe stilul de a conduce.

Dupa cum spun producatorii, primul argument ar fi acela ca mai bine de 80% din drumurile parcurse zilnic sunt in limita a 60 de kilometri, ei incercand sa sugereze ca limitarea distantei parcurse nu ar fi neaparat o problema pentru cea mai mare parte a soferilor. Tot ei sustin ca cel mai mare avantaj este lipsa zgomotului. Masinile electrice sunt extrem de silentioase, iar sunetul produs de motor e aproape inexistent. Apoi puterea de acceleratie creste considerabil, chiar si la turatii reduse obtinandu-se un efect puternic. "E foarte interesant, iar cei mai multi din cei care se urca pentru prima oara in masina sunt uimiti, dat fiind ca nu se asteapta nicidecum la asa ceva", marturiseste Remise.

O componenta importanta ramane si cea a aspectului exterior. Imaginea afecteaza pozitiv perceptia asupra calitatii, iar oamenii care isi iubesc masinile o fac si pentru felul in care arata. De aceea, designerii mizeaza cat mai mult pe simplitate, fara sa complice inutil vreun model. Nu e de mirare ca pentru un designer e o mare provocare sa se ocupe de asemenea produse. "Daca se fabrica o serie limitata de numai o suta de vehicule poti face ce vrei cu aspectul, dar daca se doreste ca masina electrica sa se raspandeasca la nivel mondial, deci in milioane de exemplare, lucrurile stau altfel", spune Laurens Van-den-Acker, directorul de design de la Grup Renault. Ca sa reusesti sa dezveti sute de mii de oameni de vechile lor masini, trebuie sa le demonstrezi clientilor ca dau banii pe o masina cat se poate de adevarata si nicidecum pe o jucarie. E, de fapt, primul lucru de care trebuie sa se ocupe producatorii: "Masina sa arate ca una reala, nu precum una din filmele SF". Apoi trebuie ca orice client sa se imagineze conducand-o, deci designul trebuie sa fie undeva intre special, unic, dar sa respecte totusi ideea de autovehicul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/geneva-2011-automobilul-electric-intra-in-priza-8031135
8031135
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.