Frankfurt 2011: Cum se câştigă încrederea în maşinile eco?

Autor: Razvan Muresan Postat la 19 septembrie 2011 21 afişări

“Unii încă mai compară noile tehnologii cu căpcăunul Shrek: sunt verzi, simpatice, dar, din nefericire, ireale”, spunea la Frankfurt şeful boardului Daimler AG Dieter Zetsche. Modelele eco-prietenoase nu au lipsit din standurile producătorilor, însă interesant e că inovaţia a venit, mai mult ca niciodată, de la cei germani.

Un articol din revista germană Spiegel semnala în urmă cu trei ani următorul aspect: "Maşina se îndreaptă cu viteză maximă înspre o criză de încredere. Producătorii de automobile pot fi doar spectatori, ca nişte episcopi care văd că tot mai mulţi credincioşi părăsesc biserica". Atitudinea jurnaliştilor nemţi putea veni ca efect al crizei economice care părea să zgâlţâie tot mai tare industria auto mondială. Pieţele emergente au tras însă pe creştere industria, iar la Frankfurt producătorii au început să facă din nou estimări în ce priveşte tendinţele pe plan mondial. De exemplu, datele Mercedes-Benz subliniază că industria auto va creşte mai puternic decât economia mondială în acest deceniu.

În esenţă, producătorii de automobile au prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt o serie de vehicule noi şi experimentale, care ne desprind de imaginea maşinii aşa cum o ştiam. Deşi multe dintre ele nu ar putea fi folosite niciodată în lumea reală, anumite trăsături comune ies repede în evidenţă privind imaginea de ansamblu: maşinile viitorului sunt mai curate, mai bine conectate la mediul în care se deplasează şi mai adaptate la nevoile şoferului. După unele estimări, trei miliarde de autoturisme vor fi folosite în lumea întreagă până în 2050, de patru ori mai multe faţă de nivelul actual. Tendinţa clară de urbanizare la scară planetară va conduce pe termen mediu şi lung la trafic tot mai aglomerat şi, deci, mai mult timp petrecut în maşină şi deplasări la viteze mai mici. Efectele sunt două: maşinile trebuie să devină mai prietenoase cu mediul şi, simultan, mai confortabile pentru cei care le folosesc. Dacă astăzi maşinile sunt capabile să frâneze şi să accelereze automat pentru a evita accidentele, să blocheze centurile de siguranţă în situaţii de risc sau să parcheze la comanda şoferului, viitorul va aduce şi mai multe: deplasare în oraş fără consum de energie, plata facturilor în mişcare, dirijarea şoferului în funcţie de condiţiile de trafic descărcate de pe internet în timp real şi ecrane 3D care să îl ghideze. De fapt, studii recente ale Microsoft, citate de Financial Times, arată că maşinile reprezintă a treia industrie în materie de inovaţii tehnologice după telefonia mobilă şi tabletele computer. Aşadar, toate drumurile duc înspre automobilul care nu va face doar să transporte de la A la B, ci va fi şi un bun cunoscător al capriciilor şoferului, capabil să-i anticipeze obiceiurile din timpul condusului. Diferenţa faţă de industria IT&C e aceea că automobilul trebuie să funcţioneze mai mult timp şi, mai important, să îşi păstreze cât mai mult din valoare pe măsură ce e folosit.

Şi totuşi, deşi inovaţia e pe buzele tuturor, eforturile depuse nu sunt egale. Supremaţia de altădată a evenimentelor auto de peste Ocean a intrat într-un con de umbră. Salonul Auto de la Frankfurt a adus în faţa publicului peste o sută de noi modele, comparativ cu cele numai câteva zeci expuse la Detroit. Schimbarea centrului de putere înspre Europa e confirmată nu doar de numărul de surprize din standuri, dar şi de faptul că producătorii germani au accelerat în materie de inovaţie. Iar grupul Volkswagen - sub care funcţionează branduri precum Audi, Lamborghini, Bugatti, Bentley, SEAT şi Skoda - e doar unul dintre exemple. Pe scurt, Audi a prezentat şapte noi modele la Frankfurt, printre care electrica A2 hatchback şi conceptele de oraş Urban Concept şi Urban Concept Spider. Volkswagen intenţionează să repete succesul Beetle cu noua gamă de maşini Up, dar şi să redefinească mobilitatea prin conceptul cu un sigur loc NILS. BMW mizează pe sloganul maşinii electrice din clasa premium prin conceptele i3 şi i8, în timp ce Mercedes a inovat în clasa B şi modelele AMG.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
frankfurt,
salon,
masini,
tendinte
/analize/transporturi/frankfurt-2011-cum-se-castiga-increderea-in-masinile-eco-8760376
8760376
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.