Vijelia pensiilor private

Postat la 18 decembrie 2007 11 afişări

Intr-un adevarat tsunami de marketing, ce a implicat o forta de vanzare de aproape 260.000 de agenti, companiile de pensii private obligatorii au adunat pana la inceputul lunii decembrie mai bine de 2,6 milioane de clienti. Primele doua luni si jumatate ale campaniei au fost pline de evenimente.

Lansarea campaniei de pensii private obligatorii, programata initial pentru 1 august 2007 a inceput cu o... amanare, pana pe 17 septembrie. Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) de a intarzia startul pentru pilonul II a fost justificata oficial prin nevoia de a le lasa viitorilor contributori mai mult timp de gandire si companiilor „intarziate“ cu procesul de autorizare mai multa vreme pentru a-l parcurge. Pana la data programata a startului, administratorii de pensii private obligatorii nu au avut voie sa desfasoare nici activitati de publicitate si nici de marketing pentru fonduri, dar nu putine au fost situatiile in care aceasta prevedere a fost, mai subtil sau mai abrupt, ocolita. Startul s-a dat in forta, cu 15 fonduri de pensii obligatorii la start, la care in urmatoarele saptamani li s-au mai adaugat inca trei. In total, 18 administratori au ajuns sa se lupte pe o piata de circa 3,5 milioane de contributori. Interesul pentru ultima piata din regiune pe care se lanseaza pensiile private a fost evident: companii cu radacini din cele mai variate (in sistemul bancar - BCR, BRD, Bancpost, BT Aegon, OTP Bank, MKB Romexterra, Marfin Egnatia; in asigurari - Allianz-Tiriac, ING, Aviva, AIG, Omniasig, Interamerican, Generali, KD Life; in sistemele de pensii straine - AG2R, Prva; vanzari directe - Zepter) au plecat la lupta cu planuri de afaceri care vizau o piata de teoretica de 2-3 ori mai mare decat este in realitate.

Din punctul de vedere al ofertei, majoritatea covarsitoare a administratorilor a ales un sablon unitar: fonduri cu risc mediu (cu o singura exceptie, a Generali Fond de Pensii care a optat pentru un risc ridicat) si comisioane preluate aproape de toti la limita maxima permisa de lege. Patru sunt, in mare, comisioanele care se regasesc la toti jucatorii. In primul rand, comisionul de administrare initial poate urca pana la 2,5% din contributiile virate de participanti, in timp ce comisionul de administrare permanent este de 0,05% pe luna. In cazul acestui al doilea comision, exista si companii care au ales sa faca exceptie de la o regula aproape generala, reducandu-l promotional pentru o perioada sau cu o anumita cota. Astfel, AG2R a anuntat ca practica un comision de administrare de 0,045% pe luna, in timp ce Aviva a decis sa nu il perceapa deloc in 2008, iar Interamerican sa nu il perceapa in 2008 si 2009. Cea mai recenta oferta speciala prin care acest comision este eliminat a venit in cursul saptamanii trecute din partea BT Aegon, administratorul creat in urma parteneriatului dintre Banca Transilvania si olandezii de la Aegon, care a anuntat ca nu percepe comisionul de administrare si taxa de audit pentru 2007 si 2008. Al treilea comision este cel de audit, care se deduce din activul total al fondului la fiecare sfarsit de an si difera de la o companie la alta si cel din urma este cel de transfer (stabilit prin lege la maxim 5% din activul personal, daca participantul decide sa se mute la o alta companie in primii doi ani de la aderare). Transferul se va putea face de patru ori pe an, respectiv in lunile februarie, mai, august si noiembrie, potrivit unui proiect de norma al CSSPP - dar, dat fiind ca se poate efectua doar dupa ce este platita prima contributie (plata ce confirma in esenta calitatea de membru al unui fond), iar momentul primei colectari va fi, cel mai probabil, dupa martie-aprilie 2008, prima luna de transfer efectiv pentru cei ce doresc ar putea fi mai anul viitor.

La inceputul lunii decembrie, la doua luni si jumatate de la inceperea efectiva a vanzarilor, peste 2,6 milioane de salariati sub 45 de ani isi alesesera deja un administrator, potrivit datelor de la Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale (CNPAS). Numarul celor ce vor ajunge, dupa incheierea perioadei legale de subscriere, in procesul de redistribuire aleatorie pare, in aceste conditii, destul de mic - in conditiile in care campania mai dureaza inca pana pe 17 ianuarie. Dupa aceasta data, cei care aveau obligatia, dar nu si-au ales un fond vor fi distribuiti prin asa-numita „loterie“, care ii va imparti intre fondurile de pensii private obligatorii existente pe piata, aleatoriu si proportional cu cota de piata detinuta deja de fiecare fond. Angajatii cu varsta de pana la 45 de ani pot adera oricand in urmatorii ani, cu conditia sa nu depaseasca aceasta varsta in momentul semnarii. In „loterie“ vor mai ajunge insa, alaturi de indecisi, si cei ce semneaza aderarea cu mai multi administratori - contractele lor fiind, conform legii, invalidate. In octombrie CSSPP a schimbat „din mers“ procedura prin care sunt validate adeziunile semnate de clienti - stabilind mai multe date de validare temporara a adeziunilor. In forma initiala, regulile impuneau ca validarea contractelor semnate sa fie facuta, definitiv, doar la finele celor patru luni de vanzari. In decursul celor patru luni, adeziunile trimise de catre administratori, erau validate doar temporar, iar daca la o data ulterioara acestei validari aparea un al doilea contract pentru un contributor deja validat, acesta risca sa ajunga sa fie redistribuit automat prin asa-numita loterie. Modificarea, adusa prin norma 31/2007, prevede ca validarea are loc de trei ori pe perioada campaniei, in mod definitiv, astfel ca, odata ce un contract este validat de catre CSSPP, el nu mai poate fi anulat - in eventualitatea in care ar aparea un al doilea act de adeziune pentru aceeasi persoana. Urmatorul moment de raportare va fi pe 17 decembrie, iar ultima din seria celor opt va avea loc pe 25 ianuarie 2008. Nu au lipsit nici incidentele, mult mai putin ample decat le anticipau „pesimistii“ inainte de inceperea campaniei. Comisia de Pensii a retras avizul pentru 41 de agenti de marketing ai ING Fond de Pensii, unul al Generali si un altul al brokerului de pensii Grawe.

Pentru piata pensiilor facultative, interesul a fost cu mult mai timid: in prezent doar cinci companii opereaza pe acest segment, administrand in total sapte fonduri. ING Asigurari de Viata si Allianz Tiriac au cate doua fonduri in portofoliu, iar Aviva, BCR si OTP cate unul. Si Raiffeisen Asset Management este autorizat ca administrator, insa fondul sau nu a fost inca autorizat de catre CSSPP pentru a putea sa inceapa sa colecteze contributii. La finele lunii noiembrie, numarul de contributori la pensiile facultative era de peste 27.600 iar activele totale trecusera de 4,4 milioane de lei. Fara doar si poate insa, odata terminata campania pentru pilonul II, multe dintre companii isi vor muta atentia si spre aceasta zona (uriasa in viitor) de business.


Puncte cheie

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
pensii,
companii,
administratori,
campanie
/analize/servicii-financiare/vijelia-pensiilor-private-2310613
2310613
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.