Maşini de import, executivi de import

Autor: Bogdan Alecu Postat la 29 iunie 2012 63 afişări

Cu mici excepţii, cele mai importante companii din piaţa auto locală sunt controlate de expaţi, care gestionează afaceri cumulate de peste un miliard de euro. În viziunea lor România rămâne o piaţă cu potenţial în care experienţa internaţională este una foarte importantă.

Opt din cele mai mari zece companii de import automobile de pe piaţa locală sunt controlate de expaţi, care gestionează stocuri de zeci de mii de maşini anual şi afaceri cumulate de peste un miliard de euro, chiar şi în contextul în care piaţa a pierdut peste 70% din volum în ultimii ani.

Bazele pieţei auto locale au fost puse însă tot de executivi români, la începutul anilor '90, când piaţa era dominată aproape integral de mărcile autohtone Dacia, Oltcit şi Aro. "Era distractiv să vinzi atunci maşini. Cunoşteam toţi clienţii. Dacă vedeam pe stradă un Mercedes-Benz S-Klasse, ştiam cine este proprietarul pentru că cinci erau toate", declara în cadrul unui interviu Marius Piţigoi, cel care a pus bazele Autorom, importatorul Mercedes-Benz din cadrul grupului Ţiriac.

În ultimii douăzeci de ani, pe măsură ce vânzările de maşini au crescut, piaţa a atras atenţia producătorilor care au venit direct cu propriii importatori.

Printre primii a fost Porsche Holding, în ultima parte a anilor 90, iar în 2007 a urmat "boomul", pentru că au venit, pe rând, Mercedes-Benz România, Citroen, BMW Group, Honda Trading şi Ford România, care acum şi produce maşini la Craiova.

Ultimii mari jucători controlaţi în continuare de români sunt Trust Motors, importatorul Peugeot, dar şi brandurile reprezentate de Ţiriac Holdings - Hyundai, Mitsubishi, Jaguar şi Land Rover. Dar de ce ar fi mai bun un expat decât un executiv local?

"Expaţii au avantaje în ceea ce priveşte "conexiunea" dintre divizia locală şi sediul central al companiei. Şi pot aduce companiei informaţii specifice, procese şi conexiuni. Aceste lucruri sunt importante pentru afaceri noi dar şi pentru funcţii-cheie. În afară de aceste lucruri, restul avantajelor sunt de partea managerilor locali" este de părere Michael Grewe, director general al Mercedes-Benz România încă de la venirea companiei, la finele anului 2006.

De aceeaşi părere este şi Marc Gueudin, cel care în prima parte a anului trecut a preluat conducerea importurilor Citroen. Experienţa internaţională, specializarea în domeniul de activitate, orientarea strategică constantă, gradul de adaptabilitate dar şi cunoaşterea produselor şi valorilor mărcii sunt o parte din avantajele unui expat. "Rezultatele obţinute depind în egală măsură de cunoaşterea şi înţelegerea caracteristicilor şi mecanismului de funcţionare a mediului din ţara respectivă, de capacitatea de a fructifica oportunităţile", spune Gueudin.

Grewe a ajuns la Bucureşti în octombrie 2006, iniţial pentru un mandat de trei ani, care a fost extins în acest interval de mai multe ori. "Personal, sunt deschis a sta în România şi pe termen lung, îmi place această ţară, dar la un moment dat va avea loc o "rotaţie" în ceea ce priveşte funcţia", a spus Grewe. Înainte de a veni în România, Michael Grewe a lucrat la sediul central al Daimler, în departamentul de Vânzări Internaţionale şi Dezvoltare a Serviciilor de post-vânzare. În timpul acestui mandat a fost responsabil de structura reţelei de dealeri şi distribuitori de pe pieţele în curs de dezvoltare, inclusiv proiecte în România. "A fost util să cunosc ţara şi piaţa înainte cu mult timp înainte de a veni aici", recunoaşte Michael Grewe.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
resurse umane,
auto,
executivi,
expati
/analize/resurse-umane/masini-de-import-executivi-de-import-9793269
9793269
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.