Guzu da vopseaua pe vin

Postat la 24 februarie 2009 523 afişări

Despartirea definitiva de Fabryo, compania pe care a fondat-o in urma cu 15 ani, l-a lasat pe Daniel Guzu cu mai multe lichiditati, cu obisnuinta de a discuta cu mass-media, dar si cu mai mult timp liber pentru investitii in agricultura, constructii si imobiliare.

Sunt doua saptamani de cand omul de afaceri Daniel Guzu, fondatorul producatorului de vopsea Fabryo (fostul Guzu Chim), s-a instalat in sediul Bau Profil din Popesti-Leordeni. Are acum biroul gard in gard cu fosta sa fabrica, la care a renuntat definitiv la sfarsitul lunii ianuarie, cand a fost finalizat schimbul de actiuni cu Oresa, prin care fondul de investitii a devenit actionar majoritar la Fabryo, iar Daniel Guzu - la Bau Profil. Parteneriatul cu Oresa ar mai fi mers inainte daca nu ar fi survenit criza economica. Criza nu a fost un factor decisiv, insa cu siguranta a grabit incheierea tranzactiei care, in conditii “normale”, ar fi fost mai avantajoasa pentru fondatorul Guzuchim, dupa cum el insusi admite.

Daniel Guzu isi alege cu grija cuvintele, dar nu se sfieste sa recunoasca faptul ca Fabryo nu mai reprezenta o provocare pentru el. Si ca oricum, in aceasta perioada, existenta unui singur actionar e benefica pentru fiecare dintre cele doua afaceri. Laurentiu Ispir, director de investitii in cadrul Oresa, spune ca trazactia a fost avantajoasa pentru ambele parti, ca Daniel Guzu a preluat controlul asupra unei companii cu un potential foarte mare de crestere pe piata de adezivi si ca acum fondul de investitii se poate concentra pe companiile in care este actionar majoritar. Printre care se afla si Fabryo, afacere pe care Laurentiu Ispir o vede ajungand la o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro in urmatorii patru-cinci ani: “Mizam in special pe o crestere organica, bazata pe cresterea consumului si a cotei de piata a Fabryo, dar nu excludem nici achizitiile in scopul extinderii portofoliului de produse, daca preturile vor fi atractive”.

Planuri de crestere are si Daniel Guzu pentru noua sa afacere. Deocamdata, va mai investi doar un milion de euro in modernizare. Pe viitor, ar mai putea fi vorba si despre o extindere a capacitatii de productie (acum, fabrica are o capacitate maxima de 30.000 de tone de adezivi pe an si 1.000 de tone de tabla prelucrabila, iar depasirea acestor cifre s-ar putea realiza prin constructia unei noi hale de productie). Daniel Guzu insista in cursul discutiei cu BUSINESS Magazin ca tot ce face este din pasiune. Acesta poate fi si motivul pentru care o mare parte din banii luati pe Fabryo a mers in dezvoltarea afacerii cu vinuri, dar si in imobiliare, constructii si agricultura. Pana acum, Daniel Guzu a investit sapte milioane de euro in agricultura din banii proprii si spune ca nu se asteapta sa-si recupereze investitia prea repede, mai ales dintr-un business precum cel cu vinurile, unde monetizarea unui brand este mai dificila.

De aceea, pentru a-si sustine viile, Guzu a demarat si o afacere cu livezi, prin cumpararea a 33 de hectare cultivate cu meri si peri, pe care vrea sa le extinda pana la 53 de hectare in primavara. Practic, afacerea cu livezi a fost gandita ca o sustinere pentru cea cu viile. Considera oricum ca investitiile in vinuri au fost “emotionale”, mai ales achizitia hectarelor plantate cu vita-de-vie in apropiere de Panciu, locul sau de nastere. La doi kilometri distanta de localitatea vranceana, pe un deal situat intre doua rauri, Guzu a cumparat de la “sute de mici proprietari” aproape 100 de hectare, a construit o crama si un mic conac, unde isi invita prietenii pasionati de vin. Pasiunea pentru vin isi are radacinile din copilarie, cand se ocupa alaturi de bunicul sau de productia pentru consum casnic. “Nu m-am gandit atunci ca voi face un business din asta, dar ideea mi-a venit cand am intrat in afacerea Vinexpert”, povesteste Guzu.

In urma cu un an, a iesit insa din afacerea cu magazinele de vin, afirmand ca nu-i place retail-ul si ca prefera sa se concentreze pe productie. Toamna trecuta a facut deja primul vin si a lansat trei branduri pozitionate pe segmente diferite. Este vorba despre Sagio, un vin premium pentru HoReCa, despre Casa Panciu pentru segmentul mediu (mainstream) si, in final, despre Setila, o marca de vin pozitionata pe segmentul economic. Momentan, dintre toate, Guzu e cel mai mandru de Sagio, despre care spune ca este cel mai bun dintre toate. Spune ca cele mai bune vinuri sunt cele de productie mica, astfel ca nu tine la vanzarea unor volume impresionante de vinuri, ci prefera sa aiba o productie de pana la 1,5 milioane de sticle anual - atat cat va produce si combinatul de vinificatie pe care omul de afaceri il are in plan.

Investitia pentru constructia si utilarea combinatului se ridica la patru milioane de euro, dar proiectul este deocamdata in stand-by; 50% din investitie ar putea fi finantata din fondurile Uniunii Europene, dar dosarul lui Guzu asteapta inca aprobarea. Daca despre vinuri vorbeste cu pasiune, Daniel Guzu nu prea se simte in largul lui cand vorbeste despre imobiliare. Spune ca dupa ce va finaliza anul viitor proiectele din Sinaia, Popesti-Leordeni si Bragadiru, nu mai vrea sa auda de alte businessuri in acest domeniu. “Am incercat, dar concluzia este ca nu rezonez cu domeniul, nu-mi place si nici nu ma pricep”, recunoaste Guzu, care a investit “cateva milioane de euro” in domeniu impreuna cu Viorel Berbec, cofondator al Fabryo.

Termenul de livrare a apartamentelor din Popesti-Leordeni si din Bragadiru, precum si a caselor din Sinaia ar fi trebuit sa fie anul acesta, dar a fost prelungit pana in 2010. Bineinteles, din cauza conditiilor de piata. Tot din cauza conditiilor de piata, apartamentele nu s-au vandut in ultima perioada in pofida ofertelor de reduceri de preturi. “Pe un apartament din Bragadiru cu 60 de metri patrati utili ceream 90.000 de euro si am scazut pretul la 65.000 de euro cu tot cu TVA, dar tot nu a venit nimeni sa cumpere, pentru ca nu are lumea de unde sa ia credite si putini sunt cei care au lichiditati”, afirma Guzu.

Asa ca prefera sa astepte cu vanzarea pana la anul, cand piata imobiliara, crede el, se va dezmorti. Dupa care nu va mai investi nici in imobiliare, nici in terenuri. Nu il intereseaza nici macar chilipirurile aparute in aceasta perioada: “M-a sunat chiar ieri (acum o saptamana - n. red.) cineva sa-mi dea cu 50 de euro metrul patrat un teren care se vindea inainte cu 110 euro, dar i-am zis ca nu i l-as lua nici la 30 de euro”, povesteste surazand Guzu. Daca la imobiliare Guzu este hotarat sa renunte, intrebarea este daca la un moment dat va renunta si la Bau Profil. Inca nu poate da un raspuns, mai ales ca abia de doua saptamani are controlul complet asupra companiei. Spune doar ca mai are inca foarte multe de facut, ca vrea sa creeze produse si nu neaparat sa-si multiplice banii. Ceea ce stie cu siguranta este ca nu va renunta niciodata la viile de la Panciu. Acestea ar trebui sa se transforme in afacerea sa de familie.

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/guzu-da-vopseaua-pe-vin-3993570
3993570
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.