Ce ascunde liniştea de pe piaţa spaţiilor comerciale?

Autor: Cristina Cuncea Postat la 06 septembrie 2012 90 afişări

210 milioane de euro, 180 milioane de euro - nu, nu sunt sumele încasate de stat pentru vânzarea vreunei companii de utilităţi sau de vreun antreprenor inspirat, care a creat o afacere de la zero şi după ani a reuşit să o vândă unui investitor strategic. În realitate, sunt sumele pe care investitorii imobiliari internaţionali erau dispuşi să le plătească, şi le-au şi plătit în unele cazuri, pentru achiziţia unui mall într-un oraş de provincie din România în anii 2006-2007. Lucrurile s-au schimbat dramatic în doar 5-6 ani.

Investitorii care ar fi cumpărat orice, la orice preţ, fără măcar să ştie ce cumpără au dispărut, iar tranzacţiile cu spaţii de retail se mai fac doar cu proiecte "în moarte clinică".

Investitorii se băteau în urmă cu 5-6 ani pe proiecte care nici măcar nu erau realizate, dând crezare doar unor poveşti, împachetate frumos şi argumentate de "potenţialul extraordinar al pieţei româneşti".

Ce s-a întâmplat acum cu investitorul care a cumpărat un mall într-un oraş din România şi în momentul în care a mers să vadă un film în zona de entertainment a acestuia a aflat că nici măcar nu exista un cinematograf?

Se află, cel mai probabil, acasă la el, în Austria, Germania, Anglia sau alte ţări cu tradiţie, lingându-şi rănile, având în vedere că proiectele cumpărate mai valorează acum doar 20%-30%-40% sau, în cel mai fericit caz, 50% din preţul plătit. Apetitul investitorilor a dispărut brusc, în momentul în care consumul din România a luat-o la vale din cauza crizei economice şi a măsurilor de austeritate, astfel că achiziţiile de malluri nu mai sunt privite ca o afacere profitabilă nici măcar pe termen lung.

Aşa că în ultimii patru sau cinci ani n-am mai văzut pe piaţa locală nicio achiziţie de centru comercial, atenţia investitorilor, foarte puţini la număr, fiind îndreptată exclusiv spre clădirile de birouri. Singurele tranzacţii din sectorul de retail au avut ca obiect doar centre comerciale aflate în dificultate, gen Liberty Center din Bucureşti, achiziţionat recent, se pare de către băncile creditoare, pentru 60 de milioane de euro, Oradea Shopping City, preluat de omul de afaceri Puiu Popoviciu, sau City Mall, tot din Bucureşti.

De ce nu se cumpără şi proiecte "bune"?

"Sunt foarte scumpe şi necesită valori foarte mari la achiziţie. Iar creditele azi sunt nu doar scumpe, ci şi greu de obţinut. Aceste proiecte despre care vorbim au fost dezvoltate scump, pe terenuri cu valoare ridicată, cu forţă de muncă şi cost de construcţie mari", spune Radu Lucianu, managing partner al firmei Capital Property Advisors. Pe lângă problemele legate de finanţare, un leit motiv al ultimilor patru ani, consultanţii imobiliari spun că nici proprietarii nu sunt atât de dornici să-şi înstrăineze proprietăţile, fiind conştienţi că preţurile pe care le-ar putea obţine, chiar şi pentru un proiect foarte bun, nu s-ar ridica la nivelul propriilor aşteptări. "Majoritatea proprietarilor nu se află într-o poziţie în care să fie nevoiţi să vândă. Există finanţare, limitată, pentru segmentul retail de la bănci şi cu siguranţă sunt cumpărători doritori pentru produsul potrivit. De altfel, trebuie menţionat că City Mall şi Liberty Center au fost tranzacţionate, cel din urmă într-o licitaţie, ceea ce demonstrează că există interes atunci când preţul este corect", adaugă James Heyworth Dunne, head of Capital Markets and Valuation Department CBRE România.

În anii trecuţi proiectele de retail au monopolizat aproape în întregime ştirile pe segmentul investiţiilor imobiliare, însă în ultima perioadă numărul acestora s-a restrâns. Tranzacţiile care au avut ca ţintă acest segment sunt acum în special cu terenuri destinate dezvoltării de spaţii de retail, câteva exemple în acest sens fiind platformele industriale Vulcan, Tricodava, Grant Metal şi Tractorul Braşov. Investitorii care mizează încă pe retail preferă să dezvolte proiecte proprii, în loc să cumpere unele deja existente, fapt explicat de unii consultanţi imobiliari şi de oferta redusă la vânzare a unor astfel de active.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
imobiliare,
spatii comerciale,
investitori
/analize/imobiliare/ce-ascunde-linistea-de-pe-piata-spatiilor-comerciale-10025331
10025331
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: De ce este energia în România mai scumpă decât în Italia sau Spania. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.