Deşi nu are autostrăzi, în regiunea Moldovei se construiesc tot mai multe fabrici

Autor: Simona Tatu Postat la 06 decembrie 2017 1021 afişări

Investitorii din industrie încep să se uite din ce în ce mai mult spre zona de est a ţării pentru noi deschideri de fabrici. Deşi nu are autostrăzi, regiunea Moldovei are avantajul unei disponibilităţi mai mari de candidaţi şi o forţă de muncă mai ieftină. Astfel, companii precum Delphi (Iaşi), Autoliv (Bacău) sau BMT Aerospace (Iaşi) au investit în ultimii ani în dezvoltarea de capacităţi de producţie în judeţele din cea mai săracă regiune a ţării.

Deşi nu are autostrăzi, în regiunea Moldovei se construiesc tot mai multe fabrici

”În ciuda absenţei infrastructurii rutiere, companiile din automotive şi industria aerospaţială îşi dezvoltă capacităţile de producţie în zonă de nord-est. Ce le determină să facă acest lucru este în principal lipsa de forţă de muncă disponibilă în vestul României, dar nici aici nu le e deloc uşor să găsească oameni“, a explicat Ciprian Ouatu, consultant în cadrul firmei de training Ascendis. în plus, spune el, candidaţii pe care îi găsesc angajatorii sunt mai slab pregătiţi faţă de cei din vestul ţării - în special pentru poziţiile de operator de producţie -, iar fluctuaţia de personal este o problemă importantă şi în această regiune.

Totuşi, creşterea numărului de curse pe aeroportul din Iaşi, construirea parcurilor industriale, dar şi forţa de muncă ieftină sunt principalii factori care au condus la creşterea interesului investitorilor pentru zona de est a României, altădată cunoscută ca important pol industrial. în prezent, unul dintre cei mai mari angajatori din Iaşi este producătorul de componente auto american Delphi. ”Creşterea costurilor în zona de vest şi externalizarea Aeroporului din Iaşi au contribuit la trezirea şi creşterea interesului investitorilor din zona de est a ţării. Dacă localizarea noastră reprezenta un punct slab, între timp s-a transformat într-o oportunitate“, a spus Ramona Roşca, manager general al Allmetech Tools & Machines, companie ce oferă servicii şi consultanţă pentru companiile din domeniul prelucrării metalelor. 

Oraşul Iaşi, care era în trecut un pol industrial important, cu 50.000 de angajaţi în fabrici, încearcă să redevină atractiv şi cu ajutorul unor investiţii în parcurile industriale, un nou proiect de 4 mil. euro urmând să înceapă în comuna Leţcani. Noul parc industrial din Leţcani va ocupa suprafaţă de 18,6 hectare şi ar putea să îşi primească primele companii rezidente începând cu vara anului viitor, conform informaţiilor de la reprezentanţii parcului industrial. 

Zona creşte, însă nu la acelaşi nivel cu alte regiuni ale ţării. ”Zona de est se dezvoltă, însă nu la fel de repede ca alte zone. Aceasta nu este dezvoltată pentru că firmele se feresc de ea din cauză că nu este aproape de graniţa de vest“, este de părere Cristina Săvuică, chief happiness officer al firmei de recrutare Lugera.

Unii investitori din industrie se orientează mai degrabă spre zona de vest, datorită beneficiilor oferite de infrastructură şi de apropierea de graniţă. Multe firme din industria uşoară sau automotive se îndreaptă spre zona de vest, cum ar fi Cluj sau Alba, pentru că au o infrastructură rutieră mai bine dezvoltată şi pot transporta mai uşor produsul finit. Totuşi, argumentul costului redus cu forţa de muncă este un alt motiv pentru care investitorii au început să se uite spre zona de est. ”Se vede o îmbunătăţire a zonei de est a României în ceea ce priveşte interesul investitorilor mai ales din punct de vedere geostrategic pentru că este o zonă aproape de graniţă. Pe lângă acest lucru, mai intervine şi forţa de muncă ieftină“, spune Mirabela Miron, preşedinta firmei de consultanţă Avisso.

Mai mult, datorită forţei de muncă mai ieftină, companiile multinaţionale vor să atragă tinerii din această zonă, realizând investiţii în dotările şcolilor din România şi în formarea profesională. ”Firmele multinaţionale au început să organizeze clustere prin care investesc în dotări pentru şcolile din zonă şi investesc în formarea profesională a tinerilor, pornind de la nevoile lor“, adaugă Ramona Roşca de la Allmetech Tools & Machines. Ea spune că firmele sunt dotate cu echipamente noi, iar tinerii nu sunt pregătiţi în timpul facultăţii să le folosească. ”Programele de finanţare cu fonduri europene au oferit firmelor şansa să se doteze cu tehnologie de ultimă generaţie, însă tinerii care ies de pe băncile facultăţilor tehnice nu sunt pregătiţi practic pentru nevoile pieţei.“

Tinerii reprezintă o forţă de muncă greu angajabilă, dar şi mai greu de reţinut în cadrul unei companii, deoarece sunt tentaţi să renunţe la jobul actual dacă au posibilitatea de a câştiga mai bine în altă parte. ”După 1-2 ani de pregătire, tinerii sunt atraşi de avantajele financiare şi de securitate pe care le oferă ţări precum Germania sau Austria“, explică Roşca. Compania Allmetech Tools & Machines comercializează maşini-unelte cu comandă numerică şi utilaje, dar oferă şi consultanţă pentru companiile din domeniul prelucării metalelor. Până în prezent, în centrul de training al Allmetech au fost pregătite aproximativ 1.000 de persoane, iar pe viitor reprezentanţii companiei au în plan să ajungă la 50-100 de cursanţi pe an. ”Cursurile noastre au o durată de şase luni, iar costurile acestor traininguri sunt ridicate. Spre exemplu, costul pregătirii unei grupe de cinci persoane ajunge la aproximativ 15.000 de euro pe toată perioada“, a mai spus Ramona Roşca.

Companiile din industrie din estul ţării alocă resurse importante pentru dezvoltarea competenţelor tehnice ale personalului, care sunt primordiale, spun specialiştii. ”Ulterior, investesc şi în competenţele de softskills şi manageriale ale echipelor lor, mai degrabă de nevoie, pentru că văd că altfel lucrurile nu merg, că se menţine fluctuaţia de personal ridicată şi că echipele nu funcţionează la un nivel optim“, completează Ciprian Ouatu de la Ascendis.

În prezent, cel mai mare angajator din industrie din estul ţării sunt americanii de la Delphi, însă câteva alte companii industriale mari cercetează în prezent piaţa pentru a se extinde spre zona de est a ţării. De asemenea, compania cu capital belgian BMT Aerospace, specializată în producţia de roţi dinţate de precizie, transmisii şi elemente de acţionare pentru industria aerospaţială, face angajări în noua fabrică din Iaşi, conform anunţurilor de pe site-urile de recrutare, în timp ce Autoliv a deschis de curând o fabrică în Oneşti.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.