Viitorul comertului online: triplu in trei ani

Autor: Razvan Muresan Postat la 05 iulie 2011 242 afişări

Comertul online din Romania ar putea atinge in numai trei ani pragul de un miliard de euro, de trei ori mai mult decat nivelul actual estimat de mai multi specialisti din piata la aproximativ 350 de milioane de euro. Depinde insa de o serie de variabile.

Romanii vor scoate din buzunar anul acesta pentru cumparaturi online in jur de 350 de milioane de euro, suma de peste zece ori mai mare decat in 2005, cand afacerea comertului pe internet era estimata la doar aproximativ 30 de milioane de euro. Ritmul de crestere a fost surprinzator, cu rate chiar si de 100% de la an la an sau de cel putin cateva zeci de procente in ultimii ani, indiferent de criza, dar piata a ramas totusi la un nivel destul de mic prin comparatie cu cel din alte tari din regiune. In Cehia, spre exemplu, este vorba deja despre o industrie de 1,3 miliarde de euro, in conditiile unei populatii la jumatate fata de cea din Romania, pe cand in Polonia cumparaturile pe internet ajung chiar si la trei miliarde de euro.

"Comertul online local poate evolua rapid in urmatorii cativa ani, chiar pana la valoarea de un miliard de euro, dar nu in situatia actuala, ci doar in urma unor investitii si masuri de crestere a increderii consumatorilor", spune Marius Ghenea, presedintele Asociatiei Magazinelor Online din Romania (ARMO) si al Fit Distribution, companie care detine magazine precum PCFun.ro sau PCGarage.ro, cu ocazia evenimentului "Comertul online, castigator in criza" organizat de BUSINESS Magazin in parteneriat cu Raiffeisen Bank, Visa Europe, Netopia System si ePayment. "Nu vor mai fi dublari ale pietei, cum se intampla in 2005-2006, dar estimez cresteri de 40-50% pe an", a mai spus omul de afaceri.

Inainte de toate, trebuie spus ca prin comert online, cel mai adesea se intelege comertul cu plata prin card bancar sau, in general, de tip electronic, in timp ce produsele si serviciile comandate de pe internet, dar achitate la livrare, intra in categoria comertului obisnuit. Nu este insa in mod neaparat asa, perceptie care trebuie schimbata in ochii consumatorilor. Plata prin card bancar in magazinele online este doar o componenta a comertului pe internet care a insumat anul trecut tranzactii in valoare de 130 de milioane de euro. "Anul acesta platile cu cardul vor ajunge la 160 de milioane de euro, iar din 2012 cred ca depasim pragul de 200 de milioane de euro", apreciaza Daniel Nicolescu, directorul executiv al integratorului de plati online ePayment.

Peste 83% dintre romanii care cumpara de pe internet au in general retineri din cauza problemelor de securitate la care se expun in momentul in care introduc datele de pe card, potrivit unui sondaj realizat de compania de cercetare Gfk Romania pentru ePayment. "Oamenii intra pe site-uri, se informeaza, dar achizitia propriu-zisa are loc in mediul offline din lipsa de incredere", puncteaza Cristian Herghelegiu, managerul de dezvoltare al companiei. "Temerile lor sunt insa neintemeiate. Tranzactiile online sunt cat se poate de sigure", continua executivul, cu argumentul ca anul trecut rata tentativelor de frauda a fost de doar 0,24% din totalul tranzactiilor, adica putin sub 5.000 de plati in valoare totala de 900.000 de euro, si ca este in scadere de la an la an.

Perceptia consumatorilor nu este insa chiar atat de usor de schimbat, mai ales ca in continuare exista multi romani care folosesc cardul bancar doar o data pe luna, pentru a retrage de la bancomat salariul proaspat incasat. Dincolo de procesatorii de plati si emitentii de carduri precum Visa sau MasterCard, este de asemenea nevoie si de implicarea bancilor pentru promovarea platilor cu cardul drept o metoda sigura de plata. "Din 12,5 milioane de carduri existente in piata, doar 150.000 sunt activate in sistemul 3D Secure, care ofera securitate maxima clientilor care fac plati cu cardul, si doar 1.000 de comercianti accepta asemenea tranzactii", a declarat Catalin Cretu, directorul general pentru Romania al Visa Europe, in cadrul prezentarii sustinute la evenimentul "Comertul online, castigator in criza". Site-urile care vand cupoane de reduceri au avut insa o contributie importanta in ultima perioada la cresterea numarului de consumatori dispusi sa plateasca cu cardul, actionand ca un potential catalizator pentru industrie, dupa spusele lui Antonio Eram, directorul executiv al Netopia Sistem. "Consumatori care poate nu plateau deloc cu cardul inainte au facut tranzactii chiar si pentru un leu", remarca si Roberto Lazarov, fondatorul FunDeal.ro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
online,
seminar,
estimari
/analize/comert/viitorul-comertului-online-triplu-in-trei-ani-8437223
8437223
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.