Un teren pentru o conserva

Postat la 21 octombrie 2008 542 afişări

Cel mai mare producator de conserve din carne, Scandia Sibiu, cauta alternative pentru finantarea dezvoltarii pe fondul crizei internationale. Vanzarea de active imobiliare sau atragerea unui fond de investitii figureaza printre solutii.

“Finantarea pentru investitii a devenit acum aproape imposibila. Nu putem face planuri concrete pe termen lung, nu putem bugeta nimic”, spune Adrian Gaspar, directorul general al Scandia Romana. Pentru dezvoltarea in continuare a afacerii, el se gandeste sa ia in calcul trei variante posibile: vanzarea unor active imobiliare, atragerea ca actionar minoritar a unui fond de investitii sau listarea la bursa, in 2011. Ce urmareste de fapt producatorul sibian?

 

Cand vorbeste de investitii, Gaspar nu se refera doar la utilaje sau lansarea de noi produse, ci si la extinderea pe piata externa prin achizitii. “Chiar daca nu-i momentul acum, vrem sa cumparam fabrici care sa nu fie neaparat din domeniul conservelor de carne. Legumele ar fi una din posibilitati. In tot cazul, ne vom extinde in acele domenii in care Scandia poate sa-si pastreze ca argument traditia”, sustine managerul Scandia, care se arata interesat de orice zona aflata pe o raza de 1.000 de kilometri in jurul Sibiului.

 

Daca in urma cu un an, compania isi planificase un buget de achizitii intre 20 si 40 de milioane de euro, in contextul economic actual Gaspar nu mai este asa de sigur de aceasta valoare, cel putin “pana nu se asaza piata bancara”. Compania are de rambursat in prezent credite de peste 15 milioane de euro, contractate de la Banca Transilvania si ABN Amro (intrata sub tutela Royal Bank of Scotland), adica jumatate din valoarea investitiei pe care o are in derulare intr-o noua fabrica de 20.000 de metri patrati, unde vor fi produse din primavara anului viitor mezeluri si conserve de carne.

 

“Prioritatea, in momentul de fata, este aceasta mutare. Conservele raman afacerea de baza, dar vrem sa dezvoltam si gama de mezeluri”, explica Gaspar decizia companiei de a se reloca din centrul Sibiului. Capacitatea de productie anuala a noii unitati va fi de 36.000 de tone, cu 50% mai mult decat productia realizata in vechea fabrica de pe strada Morilor, pe al carei teren, “cel mai probabil va fi construita o cladire de birouri”.

 

Completarea ofertei procesatorului de carne si cu mezeluri e o strategie fireasca, in contextul in care Scandia avea si pana acum o mica sectie de productie de mezeluri pe care le vindea insa numai prin cele trei magazine proprii, toate in Sibiu. “Nu aveam loc sa dezvoltam aceasta linie in vechea fabrica, asa ca am preferat sa inchidem sectia de aici si sa o redeschidem intr-un spatiu potrivit.” Gaspar estimeaza ca mezelurile vor genera in urmatorii trei ani 30 de milioane de euro din afacerile companiei. In prezent, magazinele proprii ale Scandia inregistreaza vanzari lunare de circa 230.000 de lei (aproximativ 61.000 de euro).

 

Deschiderea noii fabrici are ca scop cresterea productiei nu numai pentru piata interna, ci mai ales pentru export. Conservele si pateurile produse in fabrica sibiana ajung in cateva tari cu comunitati importante de romani, printre care Spania, Italia, Anglia, Germania, Grecia sau Irlanda si, recent, in Ungaria, in lantul de magazine Auchan, unde se gasesc marcile Pate Sibiu si Traditii. Lista nu foarte lunga ii da ocazia lui Gaspar sa precizeze ca vanzarile de pe pietele externe absorb acum circa 3% din productie, insa de anul viitor cantitatea se va dubla, pana la 1.200 de tone.

 

Revenind la sursele de dezvoltare, Gaspar recunoaste ca dupa relocare va fi tentat sa vanda din activele imobiliare. “Va fi mult mai greu de obtinut o finantare pe termen lung”, crede el. Scandia detine sase hectare de teren intravilan in Sibiu, plus alte peste 30 de hectare in Marginimea Sibiului. Desi tine sa precizeze ca acum nu se pune sub nicio forma problema vanzarii afacerii, Gaspar recunoaste ca o varianta de atragere de capital luata in calcul este si intrarea in actionariat a unui fond de investitii. Managerul marturiseste ca a primit oferte de cumparare de doua ori pe luna pana in iunie si niciuna dupa septembrie. “Atunci nu era cazul, nici acum nu este”, spune seful Scandia. Dupa propriile lui estimari, Scandia valoareaza azi cel putin 85 de milioane de euro, luand in calcul valoarea de piata a proprietatilor si a mijloacelor fixe, precum si estimari privind valoarea marcilor detinute de companie.

 

Conform unui studiu MEMRB citat de companie, in perioada iunie-iulie 2008, producatorul sibian era lider pe piata de pateuri cu o cota valorica de 65%, detinand peste 60% din piata si pe segmentul intregii categorii de conserve (pate, pate vegetal, carne, mancaruri). Principalii concurenti ai Scandia sunt compania ceha Hame, care a preluat producatorul local Antrefrig in 2007, Orkla Foods cu brandul Ardealul si Glina cu brandul Mandy.

 

Scandia a avut in primele sase luni ale anului afaceri de 21,6 milioane de euro, cu circa 20% mai mult decat vanzarile in perioada similara a anului trecut. Pentru tot anul, estimarile lui Gaspar vizeaza atingerea pragului de 50 de milioane de euro. “Cand vom face calculele de sfarsit de an, cred ca marja de profitabilitate va fi de o singura cifra”, previzioneaza el, adaugand ca nici EBITDA (profitul operational) nu va ajunge la 8,5 milioane de euro, cat prognoza la inceputul anului. “In conditiile de acum speram totusi sa ajungem la sapte milioane de euro”. Scandia Romana este controlata in proportie de 75% de Elga Comert, filiala a companiei elvetiene Elga Suisse Alimentari, unde detin actiuni si actualul director general, Adrian Gaspar, si omul de afaceri bucurestean Dumitru Crestin. Restul participatiilor sunt impartite intre compania Spot Industrial (15%) si alte persoane fizice. In afara de productia de conserve, actionarii au dezvoltat alte doua afaceri - Trans Scandia (firma de transport de marfa) si Scandia Cons (productia de mezeluri), care anul trecut au generat afaceri de peste un milion de euro. Dar adevarata miza raman in continuare conservele. Chiar daca aceasta va insemna vanzarea activelor imobiliare sau chiar a unei parti din companie.  

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/un-teren-pentru-o-conserva-3345126
3345126
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.