Un ceas, o regiune, o poveste de 150 de ani: cum a început legenda discretă a luxului elveţian

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 19 aprilie 2025 28 afişări

Un ceas, o regiune, o poveste de 150 de ani: cum a început legenda discretă a luxului elveţian

2025 este anul în care marca de ceasuri de lux Audemars Piguet sărbătoreşte 150 de ani de la înfiinţare. Tradiţie este cuvântul cheie al acestei poveşti, începută de doi prieteni ceasornicari care au pus bazele unui atelier într-un sat elveţian în care această îndeletnicire era larg răspândită. Patru generaţii mai târziu, Audemars Piguet este un brand cunoscut în lumea orologeriei de lux, iar afacerea este deţinută de urmaşii fondatorilor.

Unele regiuni sunt renumite pentru şampanie, altele pentru brânzeturi, altele pentru cine mai ştie ce. În satul Le Brassus din zona Vallée de Joux, în Elveţia, la o aruncătură de băţ de Franţa, tradiţia se leagă de ceasornicărie. O sumedenie de meşteşugari au transmis din generaţie în generaţie, timp de secole, pasinea pentru mecanismele de ceas.

Mulţi dintre ei au dezvoltat şi afaceri în domeniu; unele ateliere produc arcuri, angrenaje, gonguri sau ciocane de lovire, în timp ce altele taie pietre mici. Cea mai cunoscută afacere se leagă de marca de ceasuri Audemars Piguet, înfiinţată în 1875 de doi tineri ceasornicari – Jules Louis Audemars şi Edward Auguste Piguet – care aveau să înfiinţeze primul atelier Audemars Piguet. Niciunul dintre ei nu ar fi putut imagina destinul extraordinar care îi aştepta pe cei doi şi pe viitoarea lor companie.

 

Edward Auguste Piguet a crescut în Crêt-Meylan, înconjurat de ceasornicari, şi-a făcut ucenicia cu un ceasornicar talentat care era, de asemenea, preşedintele instanţei din Vallée de Joux şi primar al satului. Aici, Edward Auguste a învăţat meseria la bancul de lucru, dar şi spiritul de implicare în societate. I-a plăcut atât meşteşugul, cât şi acest spirit comunitar, iar în viaţa sa le-a combinat pe amândouă, o practică răspândită în Vallée de Joux. Ca consilier local şi membru al corului din Le Brassus şi al multor altor asociaţii, el a continuat şi întărit implicarea familiei sale în viaţa publică a regiunii.

În paralel, a continuat să practice meseria, lucrând pentru alţi ceasornicari şi pentru sine; a colaborat şi cu un prieten din copilărie, Jules Louis Audemars.

Jules Louis Audemars s-a născut la sfârşitul lunii martie 1851, cu o lună înainte de deschiderea Expoziţiei Universale de la Londra, unde verişorul şi vecinul său Adolphe Audemars avea să stârnească o senzaţie cu un pistol mecanic de doar 5 mm lungime.


Prima generaţie: Jules Louis Audemars şi Edward Auguste Piguet

A 2-a generaţie: Paul Louis Audemars şi Paul Edward Piguet

A 3-a generaţie: Jaques Louis Audemars şi Paulette Piguet

A 4-a generaţie: Jasmine Audemars şi Olivier Frank Edward Audemars


Jules Louis şi-a petrecut copilăria la ferma familiei, împărţindu-şi timpul între şcoală, cai şi, bineînţeles, ceasornicărie.

Deşi născut în Le Brassus, Jules Audemars (1851-1918) se mută într-un alt sat după ce se căsătoreşte, dar în scurt timp se întoarce în satul natal şi alături de prietenul său din copilărie asamblează mecanisme de ceas cu complicaţii, continuând astfel afacerea părinţilor săi. 

În general, marca Audemars Piguet duce cu gândul la Royal Oak (unul din cele mai renumite modele de ceas din lume), dar firma s-a făcut cunoscută iniţial prin modelele clasice, care includ şi unul dintre celele mai subţiri mecanisme manufacturate de ceasornicarii elveţieni, legendarul mecanism mecanic Audemars Piguet 1003 de numai 2,45 mm grosime.

La sfârşitul secolului al XIX-lea, Audemars Piguet îşi producea toate componentele şi asambla fiecare ceas în interiorul fabricii. Atenţia pentru detaliile meşteşugului a permis mărcii să producă ceasuri de mână şi de buzunar extrem de complicate. În cadrul fabricii din satul italian, unde şi azi sunt produse ceasurile de lux, a fost dezvoltat primul ceas de mână cu repetiţie a minutelor din lume în 1892; mai târziu a vândut brevetul către Omega. Şapte ani mai târziu, Jules Louis Audemars şi Edward Auguste Piguet au realizat un ceas de buzunar complicat, care includea, între altele, un calendar perpetuu, un repetor de minute, un cronograf cu fracţiune de secundă.

De-a lungul anilor, Audemars Piguet s-a consacrat în piaţa ceasuurilor de lux şi în 2023 a ajuns la o cifră de afaceri de 2,7 miliarde de dolari.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.