Trei luni de la introducerea Sistemului de Garanţie-Returnare

Postat la 01 aprilie 2024 71 afişări

Impact. Provocări. Rezultate

Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a fost lansat la 30 noiembrie 2023 ca cel mai mare proiect naţional de economie circulară, care îşi propune susţinerea eforturilor de reciclare şi protejare a mediului înconjurător, într-o Românie pe care cu toţii ne-o dorim mai curată. Pentru atingerea acestui obiectiv, SGR pune la dispoziţia tuturor actorilor implicaţi – producători, comercianţi, consumatori – un instrument concret, care permite gestionarea şi urmărirea cantităţilor de ambalaje puse pe piaţă, returnate de către consumatori şi colectate şi procesate de către RetuRO, administratorul sistemului.

Sistemul de Garanţie-Returnare îşi propune recuperarea anuală a unei cantităţi impresionante, de aproximativ 7 miliarde de ambalaje de băuturi: PET, doze de aluminiu şi sticle. Astfel, obiectivul SGR este nu doar să contribuie la un mediu mai curat, ci şi la atingerea ţintelor de reciclare impuse prin reglementările europene.

Cum a evoluat colectarea ambalajelor prin Sistemul de Garanţie-Returnare

În primele trei luni de funcţionare a SGR, producătorii de băuturi au pus pe piaţă peste 500 de milioane de ambalaje. Dacă în luna decembrie au apărut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR la punctele de comercializare, în luna ianuarie numărul lor a crescut de patru ori, ajungând la aproximativ 180 de milioane de ambalaje puse pe piaţa din România, iar în luna februarie, numărul acestora a ajuns la 290 de milioane. Mai departe, rata de returnare a ambalajelor de către consumatori a înregistrat creşteri semnificative de la o lună la alta – de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie, la peste 21 de milioane în luna februarie, 99% dintre acestea fiind returnate prin RVM-uri, în punctele de returnare automată. În total, deci, peste 23 de milioane de ambalaje SGR returnate de către consumatori în perioada decembrie 2023 – februarie 2024.

Implicarea operatorilor economici – comercianţi, producători şi importatori de băutui este esenţială pentru buna funcţionare a acestui mecanism. Un alt indicator important al evoluţiei Sistemului de Garanţie-Returnare îl reprezintă numărul semnificativ de comercianţi care s-au înregistrat în platforma dedicată şi au devenit parte activă în sistem. Până în prezent, din cei aproximativ 80.000 de potenţiali operatori economici, s-au înscris în SGR peste 70.000 de participanţi (producători şi comercianţi).  Eforturile lor, cu precădere în această etapă iniţială, sunt esenţiale, atât pentru a asigura buna funcţionare a sistemului, cât şi în relaţia şi interfaţa cu consumatorii. Inclusiv prin eforturile comercianţilor, consumatorii sunt tot mai conştienţi de Sistemul de Garanţie-Returnare şi participă activ, rata de returnare a ambalajelor SGR crescând de aproape 700 de ori în primele trei luni.

Este important de menţionat că alte 14 state europene au implementat sisteme de garanţie-returnare, iar studiile de caz arată că în ţările în care a fost implementat, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de 2, până la 3 ani. În momentul lansării Sistemului de Garanţie-Returnare, România avea o rată de colectare separată a deşeurilor de doar 13%, situându-se pe unul dintre ultimele locuri în UE.

Eforturile RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, se concentrează în această perioadă asupra asigurării infrastructurii necesare pentru procesare, pe măsură ce sunt puse în piaţă cantităţi tot mai mari de ambalaje. În prezent, sunt două centre logistice operaţionale, la Bonţida, în judeţul Cluj, şi la Giarmata, în judeţul Timiş, care asigură cumulat o capacitate de procesare de aproximativ 1,4 milioane de ambalaje pe an, iar în următoarele 3 luni, RetuRO a anunţat pregătirea deschiderii de noi centre regionale în Bacău, Ilfov, Braşov, Prahova şi Dolj.

Un proces dinamic din care nu lipsesc provocările

Sistemul de Garanţie-Returnare este o premieră pentru România, iar dificultăţile care pot apărea, mai ales la început, într-un program de o asemenea anvergură şi complexitate, nu sunt o surpriză. Părerea fiecărei părţi implicate şi sugestiile de îmbunătăţire sunt importante pentru a face acest mecanism mai bun şi mai uşor de utilizat.

Printre provocările sistemului se numără reticenţa comercianţilor mai mici, pentru care conformarea la SGR poate părea un proces dificil – fie din lipsa spaţiului necesar pentru amenajarea punctelor de returnare, fie a costurilor pe care le pot sesiza în relaţia cu sistemul.

Totuşi, este bine de ştiut că proprietarii magazinelor mici dispun de flexibilitatea de a-şi alege modul în care îşi organizează activitatea de colectare a ambalajelor. Comercianţii cu spaţii de vânzare cu suprafeţe mai mici de 200 mp se pot asocia cu alţi comercianţi pentru a asigura puncte de returnare comune şi pot alege între amenajarea de puncte de returnare automată sau manuală.

În ceea ce priveşte termenele de plată pentru garanţiile acoperite de comercianţi şi tarifele de gestionare care le revin, RetuRO afirmă că acestea sunt respectate în mod riguros şi că toate facturile emise până acum au fost plătite în termenul stabilit. RetuRO a generat primele facturi pentru colectările din decembrie 2023 în luna ianuarie şi acestea au fost plătite în termen, până la data de 25 ianuarie. Pentru luna februarie, facturile vor fi plătite până la data limită de 25 martie.

Important de precizat este şi faptul că că garanţiile pe care producătorii le plătesc pentru fiecare ambalaj pe care îl pun pe piaţă şi care au aceeaşi valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de aceştia în momentul în care produsele sunt facturate şi livrate către distribuitori şi comercianţi. Adică ele nu vor fi resimţite ca “pierderi” de către producătorii de băuturi.

La rândul lor, consumatorii şi-ar dori mai multe puncte de returnare. Reţeaua de puncte de returnare se va extinde,  pe măsură ce un număr tot mai mare de comercianţi va finaliza înregistrarea în platformă şi va amenaja astfel de puncte, cu colectare automată sau manuală.

Implementarea unui nou sistem, aşa cum este Sistemul de Garanţie-Returnare, are nevoie de timp pentru a fi înţeles şi adoptat pe scară largă. Este important să privim evoluţia pe termen lung şi să recunoaştem că schimbările durabile necesită timp şi efort.

Sistemul de Garanţie-Returnare reprezintă un pas necesar în direcţia protejării mediului înconjurător şi a promovării unei economii sustenabile în România.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.