Succes intra in piata. Ce sanse are in fata multinationalelor?

Autor: Ioana Mihai Postat la 15 august 2011 116 afişări

Reteaua de magazine Succes incearca marea cu degetul si intra intr-o zona rezervata acum doar multinationalelor: magazinele de mari dimensiuni. Niciuna dintre celelalte afaceri dezvoltate de romani in retailul alimentar nu a rezistat pe terenul hipermarketurilor, dar Succes are doua avantaje.

In doar cateva luni, magazinul pitestean cunoscut pana acum sub numele Pic isi va redeschide portile, dar sigla va fi schimbata. Cumparatorii vor merge la Succes, iar magazinul se va alatura retelei controlate de omul de afaceri gorjean Nicolae Sarcina. Lantul are acum peste 150 de supermarketuri in noua judete din tara, cateva zeci fiind deschise in ultimii ani, intr-o perioada in care majoritatea comerciantilor au suferit aprig de pe urma scaderii consumului si au fost nevoiti sa puna lacatul pe usile magazinelor. Avantajele retelei care ataca segmentul hipermarket sunt ca inchiriaza un spatiu existent si poate invata din greselile celorlalti comercianti. In 2009, conform informatiilor de pe site-ul companiei Succes Nic Com, reteaua numara 120 de magazine. Potrivit datelor de la Registrul Comertului, cifra de afaceri a companiei a fost, in 2009, de 44,4 milioane de euro, cu un profit de 0,8 milioane de euro.

Cu aceste cifre, firma urca pe primul loc in clasamentul romanilor cu afaceri in segmentul supermarketurilor, o zona in care retelele autohtone n-au castigat prea mult teren. Daca in domeniul bricolajului Dedeman si Ambient se lupta umar la umar cu multinationalele, in sfera super si hipermarketurilor mai multe sunt exemplele de afaceri care au esuat. Primul si cel mai rasunator exemplu a fost falimentul Univers'all, retea dezvoltata de Bogdan Petrovici, in urma cu sase ani, cand comertul crestea puternic. Apoi, vreme de cativa ani, romanii au prins elan si s-au lansat, adeseori cu prea multa incredere, in proiecte ambitioase de extindere. Reteaua Pic, de pilda, cu magazine dezvoltate "dupa chipul si asemanarea Carrefour", ajunsese la cinci spatii de tip hipermarket. Afacerea controlata de pitestenii Cornel si Ilie Penescu a intrat insa in insolventa, iar magazinele au fost inchise in 2009-2010.

Administratorul judiciar al societatii Pic a incheiat un contract de inchiriere pentru magazinul din Pitesti, iar reprezentantii Succes au declarat pentru Ziarul Financiar ca sunt interesati de toate spatiile operate detinute de retea.

Intr-un registru similar s-a inscris si evolutia altor retaileri romani, ca Ethos sau Spar. Singurul rival de calibru pentru lanturile straine este in acest moment Mercadia, o afacere controlata de Dinu Patriciu, care opereaza in acest moment trei tipuri de magazine: Mic.ro, Macro si miniMax Discount. Patriciu este de departe cel mai agresiv investitor in comert in acest moment, lantul Mic.ro avand la jumatatea anului peste 600 de magazine de proximitate, in conditiile in care primul a fost deschis in primavara anului trecut. Conform declaratiilor anterioare ale lui Patriciu, cifra de afaceri generata de Mercadia in acest an ar putea ajunge la 1 miliard de euro.

Desigur, reteaua Succes este dintr-o alta categorie, aceea a micilor firme care au crescut organic. Dincolo de disparitia siglei Pic - un proces cat se poate de natural intr-o piata cu o concurenta acerba - intrarea retelei Succes pe teritoriul marilor afaceri din retail are o valenta importanta: afacerile autohtone ridica pretentii la o felie tot mai consistenta din comert.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
piata,
succes,
retele,
magazine
/analize/comert/succes-intra-in-piata-ce-sanse-are-in-fata-multinationalelor-8584473
8584473
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.