Principalul obiectiv în mandat: creşterea

Autor: Ioana Matei Postat la 11 octombrie 2022 77 afişări

După o carieră de 15 ani în consultanţă şi gestionarea uneia dintre cele mai mari integrări de sub umbrela eMAG, Daniel Spiridon a venit la conducerea companiei din Ungaria cu o misiune clară: creşterea, atât a retailerului, cât şi a antreprenorilor pe care îi găzduieşte acesta pe platformele sale.

Vrem creştere – în ritmul susţinut de până acum, vrem să creăm fundaţia pentru ca tot ce am făcut pe partea de e-commerce în România să răspândim în întreaga regiune, asta ne va face într-adevăr puternici. O altă parte importantă este susţinerea antreprenorilor români în eforturile de a vinde pe alte pieţe, să se extindă la nivel internaţional. Ce îmi doresc foarte mult la nivel de cultură organizaţională şi colaborare este ca echipele din Bulgaria, Ungaria şi România să lucreze foarte îndeaproape, să fie o comunitate în care să ducem în aceste ţări experienţa pe care noi o avem în România”, şi-a descris priorităţile în câteva linii Daniel Spiridon, la la scurt timp după anunţul de preluare a funcţiei de CEO al eMAG Ungaria.

El s-a alăturat echipei eMAG ca VP Business Development & Strategy în 2021, după o experienţă de peste 15 ani în cadrul firmei de consultanţă în management strategic McKinsey, unde cel mai recent rol a fost de conducere a filialei din România. În noua poziţie a fost numit de la 1 septembrie, după ce anterior a fost implicat în încheierea fuziunii eMAG cu Extreme Digital, practic compania-omolog a eMAG de pe piaţa ungară, finalizată în primăvara acestui an. Spiridon nu oferă detalii referitoare la valoarea tranzacţiei, însă menţionează câteva dintre cifrele specifice pieţei de care este responsabil: eMAG are în derulare investiţii de 785 de milioane de lei în următorii doi ani, pentru extinderea pe plan internaţional, inclusiv pentru un nou depozit la Dunaharaszti, lângă Budapesta.

Acest proiect prevede o investiţie de 100 de milioane de euro care va fi finalizată la începutul anului viitor. În prezent, compania are peste 2 milioane de clienţi în Ungaria şi peste 600 de unităţi easybox; eMAG a devenit, de altfel, cea mai mare companie românească din Ungaria, care, după fuziune, ocupă locul I în topul comerţului online. Din acest ecosistem face parte platforma eMAG Marketplace din Ungaria, pe care cresc şi dezvoltă afaceri peste 2.000 de antreprenori români. „Suntem percepuţi la fel ca în România, suntem numărul 1 şi în Bulgaria, dar şi în Ungaria când vine vorba de comerţul online – iar asta vedem din punctul de vedere al traficului online, al sondajelor, al modului în care clienţii vin la noi pentru nevoile lor – este o diferenţă foarte mică între ce este eMAG în România şi cum este percepută compania în aceste ţări – este un punct de referinţă la fel ca în România.” 

eMAG este prezentă pe piaţa din Ungaria din 2013, iar discuţiile cu Extreme Digital au început în 2019. „Cele două companii aveau aceeaşi dimensiune la momentul fuziunii, a fost o «merger of equals», nu doar din perspectiva cifrelor, dar şi a modului în care am construit echipele de integrare - a fost o integrare care a însemnat pentru noi că am luat ce e mai bun din amândouă companiile.” În ceea ce priveşte numărul de angajaţi, acesta se plasează între 800 şi 1.000 de persoane, care provin în mod egal din cele două organizaţii anterioare. „După doi ani şi jumătate de când am avut primele discuţii şi am început să integrăm organizaţiile, nimeni nu se mai gândeşte că a aparţinut în vreuna dintre cele două companii anterioare. Avem şi foarte mulţi colegi noi care au văzut doar noul eMAG.” Daniel Spiridon spune că integrarea s-a făcut în mai mulţi paşi şi a început cu partea de organizaţie, astfel încât să aibă un leadership comun în cele două companii; au integrat, de asemenea, tot ce se putea din punct de vedere logistic; urmând partea de business, care a presupus renunţarea la brandul Extreme Digital, operaţiune finalizată anul acesta. „Din cercetarea făcută,  am văzut că brandul eMAG este un brand puternic şi a câştigat la puncte faţă de brandul Extreme Digital.

Către sfârşitul anului vom finaliza şi integrarea din punct de vedere legal – adică să avem o singură entitate legală.”

CEO-ul eMAG subliniază că, în urma integrării, a rămas ce era mai bun din cele două companii: „Am luat de la eMAG tot ceea ce avem în România şi tot ce aveam şi în Ungaria, dar în primul rând tehnologia, apoi, faptul că suntem orientaţi către clienţi – mai ales prin ceea ce oferim noi clienţilor –  o «universal shopping destination», pentru toate categoriile; de asemenea, avem partea de logistică foarte bine aşezată – asta se vede şi în investiţiile pe care o să le facem. De la Extreme Digital am luat foarte multe cunoştinţe legate de piaţă, pentru ei lucrau oameni cu 15 ani de experienţă pe piaţa respectivă, specializarea de electro-IT, care era mai puternică în mixul de business şi partea de offline, showroomurile, care au devenit eMAG.”

Iar investiţiile în dezvoltarea companiei rezultate din integrare sunt pe măsură: „Practic, noi investim, la nivelul acestui an, undeva la 1 miliard de lei, din care aproape jumătate sunt direcţionaţi înspre un depozit nou, care este foarte asemănător cu ceea ce am construit în România. E un depozit mare şi modern care ne ajută şi să oferim clienţilor foarte multe produse, ne ajută să susţinem şi antreprenorii cu spaţiu de depozitare în caz că e nevoie şi ne ajută să fim şi foarte rapizi ca serviciu către clienţi – putem astfel să desfăşurăm şi operaţiunile mai automatizat şi mai repede”.

Alte investiţii sunt alocate tehnologiei, oamenilor – prin programe de creştere, în antreprenorii prezenţi pe platformă, fiindcă, subliniază Spiridon, unul dintre principalii piloni de dezvoltare a companiei ţine de creşterea pe plan internaţional a afacerilor româneşti susţinute de platformă. „Dezvoltarea internaţională ne permite nouă să oferim servicii mai bune către toţi clienţii - atunci când avem o bază mai mare de clienţi din toată regiunea, investiţiile pe care noi putem să le facem pentru fiecare dintre aceşti clienţi sunt, să spunem, mult mai mari decât dacă am avea o bază doar pentru România. E ca şi cum am spune – piaţa noastră adresabilă este una mai aproape de Polonia şi sperăm noi să crească în viitor spre ţări mai mari din vestul Europei – şi mai puţin, să spunem, constrânsă la România. Dacă ştim  că investiţia se distribuie către o bază mai mare de clienţi, investim mai mult, ceea ce se transpune şi într-un serviciu mai bun pentru clienţii din România.” Totuşi, principala concentrare acum ţine de dezvoltarea businessului în regiunea Europei Centrale şi de Est: „Vrem să fim în majoritatea pieţelor care sunt importante în regiune pentru că proximitatea geografică este importantă şi noi aici avem un model de business care este foarte replicabil la nivel regional. În următorii 5-7 ani, prioritatea este regiunea în care ne aflăm.”  CEO-ul eMAG Ungaria nu exclude însă ideea ca într-un viitor mai îndepărtat eMAG să meargă şi în pieţe mai apropiate de Vest.

Daniel Spiridon a ajuns în eMAG în urmă cu un an şi jumătate, după o experienţă îndelungată, de mai bine de 15 ani în consultanţă, la McKinsey. Acolo, a parcurs toate etapele, de la analist de business, până la rolul de partener la nivel global şi conducerea biroului din România. A coordonat, de asemenea, domeniul de tehnologie media şi telecomunicaţii la nivelul Europei Centrale şi de Est şi a avut proiecte la nivel global în mai mult de 20 de ţări. O parte din acest timp a fost şi în Norvegia: a studiat în Norvegia, a făcut masterul acolo, şi-a început cariera în McKinsey şi a venit în România împreună cu alţi colegi de acolo pentru a pune bazele biroului de aici. „Am stat foarte mulţi ani în companie fiindcă am construit ceva şi a fost şi o parte din mine din punct de vedere antreprenorial acolo – am făcut pasul către eMAG pentru că viziunea companiei şi echipa au fost foarte apropiate de ceea ce îmi doream eu pentru noua etapă profesională – să construiesc şi altceva, să fie o companie românească ce îşi doreşte să facă anumite lucruri la nivel regional fiindcă cred foarte mult că ceea ce dezvoltăm noi în România, respectiv tehnologie şi expertiză în diferite arii este aplicabil peste tot; cred că eMAG este un vehicul foarte bun care demonstrează lucrul acesta. Am găsit o echipă care are aceleaşi valori şi aceleaşi ambiţii şi aspiraţii ca şi mine, respectiv creştere, a face lucrurile într-un mod rapid şi eficient, nu politic şi birocratic; sunt orientaţi către rezolvarea de probleme prin tehnologie,  cred foarte mult în impactul digitalizării în viaţa noastră. Cumva piaţa s-a potrivit şi eMAG e un model de ceea ce se poate face şi în afară de business – şi în zona de CSR, ce am văzut la eMAG a fost un motiv pentru mine să mă alătur companiei.”

Adaugă că un astfel de parcurs nu este atipic pentru un consultant care îşi dezvoltă cariera în cadrul McKinsey. „Acesta este modelul – lumea începe aici relativ tânără, învaţă mult într-un ritm accelerat, se specializează pe o anumită industrie, după care, la un moment dat, face pasul către business - cam acesta este modelul şi foarte mulţi care au fost în McKinsey devin CEO la un moment dat. Este o traiectorie oarecum normală – e adevărat că mulţi pleacă mai devreme, pentru mine, faptul că am stat mai mulţi ani în McKinsey faţă de media colegilor mei a făcut trecerea  dificilă mai ales din punct de vedere emoţional fiindcă eram foarte mult ataşat de colegi şi de McKinsey ca şi cultură – a fost o tranziţie, dar m-a ajutat că am găsit oameni foarte asemănători în eMAG, probabil că fără să vreau am avut acest bias în modul în care mi-am căutat un alt loc unde să am parte de o etapă de creştere, profesională şi personală.” Adaugă că mutarea din punct de vedere practic, profesional, a fost lină – nu a fost complicat să facă trecerea, având în vedere că şi în McKinsey lucra foarte mult pe proiecte, cam pe acelaşi gen de proiecte pe care le face în eMAG, iar în eMAG, o parte importantă a muncii o reprezintă proiectele noi: „Avem business usual, dar gândim foarte mult în termeni de proiecte şi în termeni de viitor, iar asta a făcut pentru mine tranziţia foarte uşoară. Între timp am construit echipa, continuăm împreună – când ai o echipă cu dinamică foarte bună şi mediu de colaborare, nu contează unde eşti”.

Timp de un an şi jumătate, s-a concentrat pe zona de expansiune internaţională, a lucrat îndeaproape cu ambele ţări, iar acum are acest rol de CEO în Ungaria, prin care a dobândit un impact mai mare în întreaga organizaţie. În ultimele 8 luni, a călătorit aproape săptămânal acolo, iar în prezent timpul său este dedicat aproape în întregime Ungariei. Din rândul proiectelor în care este implicat, menţionează finalizarea unui proiect prin care ofertele vânzătorilor din toate ţările sunt activate în toate ţările – proiectul  implică toate ţările de sub umbrela eMAG.

Concentrarea lui Daniel Spiridon este astfel mai puţin «business as usual» şi mai mult pe creştere, dar cu mare atenţie la oameni, după cum subliniază chiar el: „Cred foarte mult în comunicare, transparenţă, în tot ceea ce înseamnă partea de role modelling pentru restul organizaţiei – cred că aşa pot să am un impact”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
INTERVIU,
emag,
business,
antreprenori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.