Povestea unei companii care a rezistat schimbărilor uriaşe prin care a trecut România în ultimii 30 ani şi chiar a refuzat şi ofertele de a vinde afacerea

Autor: Ramona Cornea, Ioana Matei Postat la 05 mai 2021 10951 afişări

Vasile Andrei Vita, fondatorul distribuitorului de produse şi accesorii electronice Vitacom Electronics, nu a dormit câteva nopţi bune la debutul pandemiei, care a coincis cu începutul construcţiei unui centru logistic nou şi ultratehnologizat pentru compania sa. Continuarea proiectului finanţat prin IMM Invest s-a dovedit a fi cea mai bună decizie luată atunci de el şi reprezintă, potrivit lui Bogdan Cernescu, director corporate coverage la BCR, un exemplu pentru antreprenorii care care îşi continuă proiectele de investiţii, chiar şi în condiţii de criză.

Vasile Andrei Vita a înfiinţat firma Vitacom Electronics în 1991, axându-se pe comerţul cu componente electronice. În timp, odată cu modificările pieţei, s-au transformat într-un furnizor de accesorii pentru domeniile electronice, IT, telecomunicaţii şi electrocasnice, după cum a povestit el în cea mai recentă ediţie a emisiunii „Şcoala de business – Cum să găseşti finanţarea potrivită”. Businessul său, care a ajuns la o cifră de afaceri de 60 de milioane de lei anul trecut, a devenit atât de atrăgător, încât a primit şi oferte de vânzare de-a lungul timpului: „Am primit cel puţin trei oferte serioase să vând afacerea. Prima ofertă a fost acum mai bine de 20 de ani. Eu sunt o persoană care construieşte, nu aveam un obiectiv de vânzare, nu îl am nici astăzi şi nu ştiu ce aş putea să fac dacă ar prelua altcineva această companie. Nu mă gândesc să fac un exit”, a spus Vasile Andrei Vita.

De asemenea, el a punctat faptul că în ultimii ani a reuşit să îşi crească businessul prin intermediul finanţărilor primite. „Este o diferenţă foarte mare din toate punctele de vedere între felul în care era businessul atunci şi cum este acum. La început ne axam pe componente electronice cum ar fi tranzistoarele, circuitele integrate, ulterior am ajuns la microprocesoare şi microcontrolere, iar astăzi avem accesorii şi echipamente pentru diferite domenii”, a descris antreprenorul evoluţia businessului său de-a lungul a trei decenii de activitate.


Vasile Andrei Vita, fondator Vitacom Electronics: „A putea accesa finanţări este un must pentru că altfel este imposibil să fim competitivi. Suntem în UE, dar dacă nu avem aceleaşi Şanse cu competitorii noştri din alte ţări, noi pierdem startul.”


Compania are acum un portofoliu de peste 12.000 de articole, a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 60 de milioane de lei anul trecut şi are 84 de salariaţi: „Aceste cifre nu sunt cele mai mari din istoria companiei. În 2008, aveam peste 200 de salariaţi şi o cifră de afaceri de peste 15 milioane de euro. Schimbările de atunci ne-au obligat să renunţăm la o linie de business care era foarte riscantă pentru noi”, a povestit antreprenorul. De asemenea, el menţionează că dacă la început nu au existat variante externe de a-şi finanţa businessul, în afara fondurilor proprii, în prezent nu şi-ar putea imagina dezvoltarea afacerii fără surse externe de finanţare. „Tehnologiile avansează într-un ritm foarte alert, iar până când aş avea eu capitalul necesar pentru finanţare ar apărea alte tehnologii. Din acest punct de vedere, finanţarea pe care am primit-o anul trecut, una foarte consistentă şi la un moment foarte potrivit, m-a ajutat să creez o bază nouă pentru pentru viitorul nostru pe termen scurt, mediu şi poate chiar lung.”

Antreprenorul a atras o finanţare de 8,5 milioane de lei prin intermediul programului IMM Invest, investiţie care a fost direcţionată înspre utilarea unui depozit cu tehnologie de ultimă generaţie. Decizia accesării creditului a fost luată anterior pandemiei. Prin intermediul unui alt proiect de finanţare, realizat în parteneriat cu BCR, au început construcţia unui nou depozit, pe care l-au utilat cu aceste tehnologii moderne. „La două săptămâni după ce am început construcţia acestui depozit a venit  lockdownul. Am avut câteva nopţi nedormite pentru că nu ştiam cum să rambursez creditele pe care le-am luat. Ulterior, investiţia s-a dovedit a fi o decizie extraordinar de bună pentru că nu au fost oprite construcţiile în acea perioadă şi nu doar că am putut să continuăm această investiţie, dar s-a creat o atmosferă cât de cât pozitivă raportat la situaţia crizei de acum 12 ani. Au fost greutăţi pentru că nu puteam să ne dăm seama în ce direcţie se va îndrepta lumea”, descrie el felul în care şi-au derulat proiectele în contextul pandemic. „O schimbare radicală va fi cu siguranţă în vieţile noastre, se transformă multe lucruri, se duce totul spre online şi este nevoie să ne adaptăm. În pandemie ne-am putut concentra mai mult asupra businessului şi asupra a ceea ce aveam de făcut.”

Vasile Andrei Vita a observat că pretenţiile persoanelor care beneficiază de produsele lor cresc din ce în ce mai mult şi nu numai faţă de produs, ci şi faţă de serviciile pe care le oferă. „Toată lumea vrea să livrăm precis şi cât mai rapid, ceea ce este o pretenţie normală de la piaţă. Aceste sisteme pe care le-am implementat ne cresc atât eficienţa, cât şi calitatea livrărilor. Crescând această eficienţă, precum şi calitatea livrărilor şi eliminarea  eventualelor erori, ne vor fi create şanse mari de a ne creşte cifra de afaceri. Estimăm că vom putea creşte cu două cifre an de an, iar gradul de mulţumire a clienţilor noştri va creşte de asemenea. Precizia în livrări contează foarte mult. O firmă de comerţ are putere când are o logistică foarte bine pusă la punct şi pentru asta este nevoie de tehnologie.”

În ceea ce priveşte finanţările, antreprenorul este de părere că economia nu poate să funcţioneze fără o facilitare a accesului la acestea: „Eu cred că va trebui să se deschidă o cale spre a obţine mai uşor finanţări şi după ce trecem de această perioadă de pandemie pentru că economia nu poate să funcţioneze fără a avea finanţare. Eu cred că aceste decizii au fost critice, dar foarte bune. Multe firme au reuşit să obţină creştere chiar dacă a fost criză şi să pună bazele pentru a face noi paşi. Dinamica este foarte ridicată peste tot, viteza cu care se schimbă lucrurile este extraordinar de mare. A putea accesa finanţări este un must pentru că altfel este imposibil să fim competitivi. Suntem în UE, dar dacă nu avem aceleaşi şanse cu competitorii noştri din alte ţări, noi pierdem startul”. Antreprenorul şi-a propus să devină cel mai eficient furnizor din piaţă – şi nu vrea să se limiteze doar la piaţa românească. „Avem ambiţii să livrăm şi în Uniunea Europeană. Dezvoltarea aceasta deschide foarte multe oportunităţi. Este un semnal pozitiv din partea pieţei şi din partea furnizorilor.”


Bogdan Cernescu, director corporate coverage, BCR. „Referindu-mă strict la programul IMM Invest, am finanţat mai mult de 1.800 de companii. Volumul de credite acordate a fost de 1,2 miliarde de lei.”


Bogdan Cernescu, director corporate coverage, BCR, reprezentantul «bancherilor» în cea mai recentă ediţie a emisiunii Şcoala de business - Cum să găseşti finanţarea potrivită, a subliniat necesitatea unei atitudini precum a antreprenorului clujean care dezvoltă Vitacom Electronics când vine vorba despre finanţări. „IMM Invest a venit la momentul potrivit, a reprezentat un semnal foarte puternic din partea autorităţilor că economia va fi susţinută pe parcursul crizei care se prefigura. A ajutat zeci de mii de companii româneşti să treacă peste această perioadă dificilă, să se reinventeze şi, în unele cazuri, să dezvolte afaceri în nişe noi. Anul 2020 a fost un an foarte interesant, mai ales pentru companiile care au reuit să identifice oportunităţi în situaţii dificile şi să le şi fructifice”, descrie Bogdan Cernescu, perspectiva sa asupra programului IMM Invest. El observă că, în ultimii 25 de ani, mediul de afaceri românesc a reuşit să cristalizeze o clasă de antreprenori care înţeleg foarte bine piaţa şi, ca dovadă, au reuşit să se adapteze foarte bine situaţiei pe care o parcurgem în prezent. La rândul lor, la nivelul BCR, au oferit soluţii de finanţare în vederea susţinerii planurilor antreprenorilor şi a susţinerii economiei în general. „Dacă este să mă refer strict la programul IMM Invest, am finanţat mai mult de 1.800 de companii. Volumul de credite acordate a fost de 1,2 miliarde de lei. Mai mult de un sfert dintre noile credite acordate s-au dus către comerţ, alte 25% s-au dus către partea de construcţii şi transporturi, circa 20% în zona de producţie şi produse de consum. Sunt foarte mulţi antreprenori care au înţeles că este un moment foarte bun să investească, iar Vasile Andrei Vita este unul dintre ei. Creditele accesate prin programul IMM Invest, în valoare de 8,5 milioane de lei, vor ajuta compania să îşi automatizeze procesul de depozitare şi de vânzare şi să îşi dezvolte afacerea în mediul online”, a spus Bogdan Cernescu.

De asemenea, el observă că România trece printr-o perioadă foarte bună din perspectiva fructificării fondurilor europene şi crede că prioritatea tuturor - din domeniul autorităţii de stat, precum şi din domeniul privat, ar trebui să fie accesarea acestor fonduri: „Acestea crează oportunitatea de a dezvolta economia, cât şi posibilitatea de a trece la o economie sustenabilă din perspectiva climatului şi al impactului social, menită să creeze prosperitate pentru noi toţi”.

Bogdan Cernescu este de părere că, dincolo de finanţările private pe care le acordă băncile, este necesară o atenţie deosebită asupra zonelor de înaltă tehnologie. „Vedem că există o preocupare în acest sens în plan global şi credem că aceste demersuri ar trebui să fie susţinute şi la nivelul României şi nu neapărat prin alocarea de capital şi prin investiţii, dar mai ales prin alocări de fonduri pentru programe de educaţie, incubatoare şi acceleratoare, alături de programe de reconversie profesională, care să conducă înspre crearea unui pol de resurse umane care să fie accesat de companiile care vor să activeze în aceste domenii inovatoare”.

El a adăugat că BCR s-a implicat în facilitarea acestor finanţări, încă de când acestea au început să fie disponibile. „BCR s-a implicat încă de la început în crearea unei platforme care să ajute antreprenorii să acceseze fondurile europene şi cred că a făcut-o cu succes. Sunt foarte multe companii care au accesat toate tipurile de fonduri disponibile în ultimii ani. Există anumite arii în care putem să îmbunătăţim modul în care se accesează aceste fonduri şi să facem ca gradul de absorbţie să crească.”

La ce trebuie să fie atenţi antreprenorii care vor să obţină investiţii, din perspectiva unui reprezentant al băncii? „Eu cred că la bază stă înţelegerea propriului business şi a oportunităţii pe care antreprenorul vrea să o acceseze. Pentru mulţi antreprenori, partea dificilă ţine de buget şi de proiecţii financiare, însă înainte de a ajunge la numere trebuie să îl ajute pe finanţator să înţeleagă care sunt beneficiile pentru consumator, cui va vinde, cu ce profit, care sunt competitorii, care sunt produsele şi serviciile concurente. Dincolo de acest lucru, orice narativ de business trebuie să se transpună în numere – care sunt veniturile şi cheltuielile, cum va arăta fluxul de numerar, care va fi profitul obţinut, cum vor fi folosiţi banii şi în cât timp va fi amortizată investiţia. Acestea ar fi elementele de bază de la care va porni discuţia dintre antreprenor şi finanţator în momentul în care se doreşte accesul la banii băncii.” El punctează că acest tip de finanţări sunt necesare deoarece creşterea organică a unei companii poate fi limitată. „De multe ori, s-ar putea ca antreprenorul să se confrunte cu o cerere foarte mare pentru produsul respectiv şi are nevoie de fonduri pentru a scala afacerea, pentru a investi rapid în facilităţi de producţie şi de desfacere astfel încât să le pună clienţilor la dispoziţie bunurile şi serviciile pe care le solicită. Atunci ai nevoie de finanţare. Sau poate ai un produs foarte bun, dar, în condiţiile competiţiei, ai nevoie să investeşti în upgrade, în tehnologie.”

Urmărește Business Magazin

Aleph Story. De ce sunt mici salariile atât de mici în România?

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.