Povestea unei afaceri cu produse exotice aduse tocmai de pe o insulă din celălalt capăt al planetei, aflată la 10.000 de km de ţara noastră

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 01 februarie 2022 1310 afişări

Blue Phoenix este un business care aduce în România stilul de viaţă al insulei indoneziene Java, aflată la o distanţă de circa 10.000 de km de ţara noastră, compania încercând să profite de interesul recent dezvoltat al românilor pentru produse exotice şi well-being.

Daniela Gordoja Diarto şi Wahyu Diarto, fondatorii magazinului Blue Phoenix, vorbesc despre companie ca despre o legendă urbană, făcând referire la spirit, imaginaţie şi diferite moduri prin care ne putem dezvolta. Cuplul, format dintr-o româncă din Bucureşti şi un indonezian din insula Java, a creat brandul Blue Phoenix, după spusele lor, pentru a-şi îndeplini un vis: „Visul de a ne reinventa, renăscând, atunci când ne reîntoarcem la natură, când reînvăţăm de la natură despre ritmuri ancestrale şi ne ascultăm corpul cu adevărat”, spune Wahyu Diarto, CEO al Blue Phoenix, funcţie pe care o împarte cu soţia sa. Originar din Java, o insulă cu o populaţie de aproape 150 de milioane de locuitori, Wahyu Diarto este bine familiarizat cu plantele utilizate timp de sute de ani în medicina tradiţională din Indonezia, deci şi cu efectele lor benefice pentru sănătate.

De exemplu, într-una dintre recentele lor vizite în Indonezia, cei doi au vizitat fabrica şi plantaţiile de ceai aflate sub popularul brand Kepala Djenggot, consolidându-şi parteneriatul cu managementul din regiune. Fiind un business aflat la început de drum, Blue Phoenix nu dispune momentan de o imagine de ansamblu asupra produselor pe care le preferă clienţii, lucrând între timp la captarea atenţiei publicului din România. Unul dintre obiectivele firmei este importul direct de la sursă al produselor tipice indoneziene, ingrediente ale artei culinare din Solo, oraşul natal al lui Wahyu, supranumit şi „spiritul Java”. „Am importat cafea crudă din Java de două tipuri – Dampit Robusta şi Lanang din zona muntelui Semeru, care tocmai ce a erupt, şi Gayo din Sumatra.

În plus, importăm celebra Kopi Luwak, cafea exclusivistă produsă printr-un proces organic de zibeta sălbatică indoneziană (mamifer arboricol mic – n.r.) la o altitudine de 1.000-1.400 m pe muntele Ijen Raung în Rondowoso, Java de Est. ”, susţine Daniela Gordoja Diarto, adăugând că respectivele cafele au întotdeauna o aromă proaspătă şi puternică deoarece sunt prăjite pe loc şi pe măsură ce sunt vândute. De asemenea, gama este completată de ceaiuri şi o băutură specific indoneziană (orez cu ghimbir aromatic), la care se adaugă o varietate de sosuri şi tăiţei. În prezent, compania se concentrează asupra extractelor din plante cu efecte benefice pentru sănătatea fizică şi mintală. Un exemplu în acest sens ar fi pudra de graviola, adjuvant în procesele de combatere a cancerului, descris în regiune drept „chimoterapeutic natural”.

„Un lucru important de specificat este că aceste produse nu pot avea efecte miraculoase după o singură utilizare sau fără să le integrăm într-un stil de viaţă sănătos per ansamblu. Utilizarea lor constantă este cheia. Astfel, ajutăm organismul să lupte împotriva agresiunilor erei moderne, contribuind la creşterea tonusului şi longevităţii”, explică Daniela Gordoja Diarto. Dieta tradiţională din Indonezia se bazează pe principiul preparatelor săţioase, care permit însă o digestie uşoară. De exemplu, locuitorii insulei Java mănâncă mult orez, uneori chiar şi la micul dejun. În schimb, locuitorii insulei Madura, aflată în estul insulei, preferă porumbul, iar cei din insula Sulawesi, situată între Borneo şi Noua Guinee, consumă sagu, un extract de amidon din fructul anumitor palmieri.

Care este însă numitorul comun? Preparatele sunt întotdeauna proaspete şi gătite exact cât este nevoie pentru a elimina orice risc de contaminare şi a păstra nutrienţii întregi. „Spre deosebire de Indonezia, în România, mâncarea este gătită timp îndelungat şi se folosesc multe alimente bogate în grăsimi şi multă carne, ceea ce îngreunează digestia. Însă niciodată nu este prea târziu pentru schimbări spre bine, chiar şi prin mici obiceiuri alimentare cu rol în detoxifierea organismului”, afirmă Wahyu Diarto, sau Yudi. Recent, Blue Phoenix a început să efectueze investiţii în stocuri şi amenajarea unui depozit de staţie de ambalare pentru produse, completate de cheltuielile asociate promovării, distribuţie şi branding, investind până acum circa 70.000 de euro în companie.

De vreme ce vorbim de un mic business de familie, fondatorii sunt realişti în ceea ce priveşte recuperarea investiţiei, acordând minim trei ani pentru amortizare. În ceea ce priveşte zona de dezvoltare, cei doi plănuiesc să creeze produse proaspete, gata de a fi consumate, care să conţină plantele pe care le comercializează momentan sub formă de pudră naturală, încercând să abordeze un segment de oameni care doresc să mănânce rapid şi sănătos. De asemenea, o altă variantă constă în crearea de suplimente naturale din respectivele plante sub forma unor capsule uşor de consumat. „Este o zicală din Indonezia care ni se pare foarte potrivită pentru a descrie abordarea noastră de business: ‘Sedikit-sedikit, lama-lama, menjadi bukit’, care în traducere înseamnă că un efort continuu, oricât de mic, va deveni în cele din urmă ceva mai mult”, a declarat Daniela Gordoja Diarto pentru BM. Printre principalele provocări ale companiei se numără, în primul rând, eforturile de a ajunge la cât mai mulţi consumatori interesaţi de produse naturale, urmate de faptul că Blue Phoenix îşi doreşte să se facă remarcată în interiorul unei pieţe unde există competitori deja cunoscuţi, mizând în acest sens pe faptul că produsele comercializate nu se găsesc în România. Totodată, firma se confruntă cu anevoioasele procese de transportare a produselor din Indonezia în România, realizate cu vaporul într-o perioadă marcată de focare de Covid-19 şi costuri mult ridicate. Prin comparaţie cu perioada de dinainte de pandemie, preţurile de transport s-au triplat, iar drumul propriu-zis al produselor poate dura şi două-trei luni. Mai mult, pot apărea pierderi şi costuri neprevăzute, existând între timp un nivel crescut de birocraţie cu privire la autorizaţii, atât în ceea ce priveşte conţinutul alimentar, cât şi aspectele ce ţin de legislaţia în vigoare pentru ambalare şi certificarea originii de provenienţă. Totuşi, Wahyu Diarto crede că românii sunt suficient de deschişi la minte şi are încredere că înţeleg beneficiile oferite de o gamă sănătoasă de produse, argumentând că a observat în ultimii ani un interes crescut al românilor pentru produse exotice şi industria de well-being. Românii cheltuiau pe alimente cel mai mare procent din salariu din Uniunea Europeană în 2020, aproximativ 27%, de două ori peste media UE şi aproape de ţări precum Estonia şi Lituania. „Cred că acest procent se datorează şi faptului că românii sunt în general atenţi la ceea ce mănâncă, dar şi din cauză că preţurile alimentelor sunt din ce în ce mai mari. În Indonezia putem spune că este mai simplu pentru ca oamenii de acolo mănâncă atât cât să supravieţuiască şi se bucură mâncând simplu... orez şi chili”, spune Wahyu Diarto.

Daniela Gordoja Diarto a studiat la Universitatea de Medicină „Carol Davila” din Bucureşti, lucrând apoi ca medic specialist şi primar cu specializarea în anestezie la un spital de urgenţă din sectorul public. În 2011 a făcut tranziţia către Regina Maria şi, în 2013, a început o nouă etapă a carierei sale, aceea de a fi profesor, atât în România, cât şi în afara ţării. Ulterior, a devenit lector al Societăţii Europene de Anestezie (ESAIC) al Societăţii Europene de Tratament Preoperator al Pacienţilor Obezi (ESPCOP) şi al Societăţii Europene de Management al Căii Aeriene (EAMS).

Daniela Gordoja Diarto, confondatoare Blue Phoenix: „Am importat cafea crudă din Java de două tipuri - Dampit Robusta şi Lanang din zona muntelui Semeru, care tocmai ce a erupt, Şi Gayo din Sumatra. În plus, importăm celebra Kopi Luwak, cafea exclusivistă produsă printr-un proces organic de zibeta sălbatică indoneziană (mamifer arboricol mic – n.r.) la o altitudine de 1.000-1.400 m pe muntele Ijen Raung în Rondowoso, Java de Est.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
idei de afaceri,
Blue Phoenix,
Java,
arome,
alimente

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.