Povestea românului care, după ce a lucrat în străinătate, a decis să se întoarcă în ţară şi să transforme produsele tradiţionale din zona natală într-o afacere
Ecotravio este un mic procesator de fructe şi legume care a reuşit să pună pe rafturile băcăniilor, ale magazinelor specializate, dar şi pe cele virtuale ale marilor retaileri online produse precum hribi uscaţi, risotto de vară, supe, cuşcuş cu legume sau paella. Următorul pas? Listarea în supermarketuri.
Adrian Roşca a fondat Ecotravio în 2013, ideea pornind din dorinţa de a valorifica potenţialul localităţii natale din judeţul Bihor, o zonă înconjurată de păduri pline de ciuperci şi grădini unde se cultivă legume sănătoase.
„După o perioadă de timp petrecută în afara ţării, m-am reîntors în anul 2013 pentru a pune bazele acestei afaceri. Experienţa în lumea afacerilor am obţinut-o în timp, după ce ne-am lovit de diferite obstacole, peste care am reuşit să trecem cu brio”, a povestit Adrian Roşca. El a pus bazele Ecotravio în localitatea Voivozi din judeţul Bihor, unde, astăzi, are o hală de producţie dotată cu cele mai moderne instalaţii şi echipamente de prelucrare şi ambalare. Hala dispune de camere frigorifice cu temperatură controlată, cuptoare pentru deshidratare, echipamente de feliere şi porţionare, maşini de ambalat, autoutilitare frigorifice etc.
Până acum, antreprenorul a investit peste 500.000 de euro în această afacere, însă investiţiile s-au făcut treptat.
„Începuturile businessului au fost foarte grele, deoarece am pornit cu foarte multe idei şi entuziasm, însă cu foarte puţini bani. Băncile erau foarte reticente în a credita o societate nouă, axată în principal pe o activitate sezonieră, ca a noastră, chiar dacă aveam un plan de afaceri bine pus la punct.” Aşa că, la început, fără a avea instalaţii de prelucrare, a comercializat ciuperci de pădure. „Practic, mergeam şi cumpăram de la alte centre de colectare din ţară ciupercile proaspete, curăţate şi ambalate, şi le expediam la clienţi din afara ţării, în Italia, Spania, Franţa, Germania. Însă, dat fiind faptul că perisabilitatea produselor proaspete este foarte mare, am decis să ne axăm mai mult pe procesul de deshidratare a ciupercilor de pădure, unde, prin eliminarea apei din produs, obţinem un termen de valabilitate net superior.”
„La momentul de faţă, având în vedere interesul tot mai mare pentru produse practice şi sănătoase, am elaborat o gamă de produse naturale şi uşor de pregătit, printre care: supă de hribi, orez cu legume, paste cu roşii, condimente sau diferite ciuperci uscate, ambalate la diferite gramaje.“ - Adrian Roşca
Aşa că, în primii ani de activitate ai companiei, produsele se vindeau vrac, în proporţie de 95%, la export. „Însă, în ultimii ani, pe fondul creşterii consumului intern, am reuşit să echilibrăm acest procent. La momentul de faţă, având în vedere interesul tot mai mare pentru produse practice şi sănătoase, am elaborat o gamă de produse naturale şi uşor de pregătit, printre care: supă de hribi, orez cu legume, paste cu roşii, condimente sau diferite ciuperci uscate, ambalate la diferite gramaje”, a punctat Adrian Roşca, care adaugă că dezvoltarea afacerii nu ar fi fost posibilă fără reinvestirea profitului an de an, iar ulterior prin accesarea fondurilor europene. „Promovarea şi atragerea de noi clienţi o facem prin participarea la cele mai importante târguri alimentare internaţionale şi naţionale precum SIAL Paris, Anuga Köln, Gulfood Dubai, Alimentaria Barcelona, TuttoFood Milano, Indagra şi Food Service Bucureşti.” Cât despre anul trecut, Adrian Roşca spune că au reuşit să lanseze pe piaţă noua gamă de produse cu ingrediente naturale, vegane, cu un ambalaj nou, reciclabil în totalitate.
„În acest an ne dorim să ne consolidăm poziţia pe piaţa naţională, dar şi prin atragerea de noi clienţi din afara ţării. Suntem în tratative cu un important lanţ de magazine din Orientul Mijlociu privind distribuţia produselor noastre pe piaţa arabă”, a mai spus antreprenorul. Astăzi, produsele companiei se găsesc în magazine fizice precum Real Foods, Băcănia Rod, Eden Market, Mcs Store Iaşi, Magazia Morăriţei Iaşi, Noinoi Iaşi, Băcănia Bunelu, Clusa Gourmet Cluj, Cucina Turea, Paradisul Verde, Minunea Naturii, Diana Gourmet, Good Market, Livella Oradea, dar şi online, pe eMag, Sezamo, Spring Farma, Vegis, Prăvălia Online. De asemenea, Ecotravio are şi propriul magazin online. „Pe viitor, avem în plan extinderea capacităţii de producţie şi depozitare prin construirea unor noi instalaţii lângă actuala hală de producţie. Urmărim o creştere anuală cu 20% a cifrei de afaceri, prin consolidarea brandului Ecotravio pe piaţa locală şi externă.” Totodată, unul dintre principalele obiective ale lui Adrian Roşca este listarea în reţeaua de supermarketuri din România cu gama noastră de produse naturale şi uşor de gătit, având în vedere interesul tot mai mare pentru produse practice şi sănătoase. Cea mai importantă lecţie învăţată în toată această experienţă antreprenorială?
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Luminez Candles – producător de lumânări parfumate
Fondatoare: Diana-Ioana Gurică
Profesie: arhitectă
Anul lansării: 2024
Plan de dezvoltare: extinderea portofoliului de produse

Lucrát – piese contemporane din lemn
Fondator: Tinu Bâzgă
Investiţia iniţială estimată: 10.000 de euro
Portofoliu: linguri, tăvi, tocătoare etc.
Plan de viitor: formarea unei echipe

Eco Scout Camping – spaţiu complet ecologic STEM Copăcel – centru educaţional
Tip construcţie: fără beton, cu tehnici tradiţionale
Fondator: Vasi Grecu
Experienţă: cercetaş de peste 31 de ani şi coordonator al ONG-ului SOS Ţara Făgăraşului
Scopul campingului: organizarea de programe educaţionale

Arbo Turism – restaurant
Locaţie: jud. Hunedoara
Plan de dezvoltare: construcţia unei pensiuni
Investiţie totală pensiune: peste 4,7 mil. lei
Cifra de afaceri 2023: 2,3 mil. lei

George Ioniţă – fotograf
Alte afaceri: Mellow Garden, un spaţiu de evenimente sustenabile
Număr nunţi pe an: 15
Alte domenii acoperite: branding, imobiliare, business, sport etc.
Plan de dezvoltare: cursuri de fotografie cu telefonul
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro














