LIVE: Videoconferinţa ZF Cybersecurity Trends 2021

Povestea omului care a reuşit în câţiva ani să facă tranziţia de la un business eşuat spre o companie de peste 600.000 de euro

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 03 mai 2021 1690 afişări

Arthur Rădulescu, CEO-ul MerchantPro, a reuşit în câţiva ani să facă tranziţia de la un business eşuat la o companie cu o cifră de afaceri de peste 600.000 de euro.

Businessul ShopMania NET a fost fondat în 2004, concentrându-se încă de la început pe soluţii dedicate comerţului online, aflat atunci în zorii dezvoltării. Primul produs al companiei a fost comparatorul de preţuri ShopMania, lansat iniţial în România şi ulterior pe alte pieţe din Europa şi nu numai, mişcare prin intermediul căreia s-a obţinut o perspectivă practică asupra dinamicii şi potenţialului uriaş al e-commerce-ului.

La scurt timp a apărut soluţia software as a service (actualul MerchantPro) dedicată creării de magazine în mediul online. Proiectul îşi propunea liberalizarea accesului la comerţul virtual într-o perioadă în care existau o mulţime de bariere de intrare pe piaţă, precum necesitatea unei echipe interne sau externe de programatori, nevoia achiziţionării unei infrastructuri hardware şi software dedicate şi lipsa unor investiţii semnificative la început de drum.

„Platforma noastră a eliminat aceste bariere şi a fost printre primele proiecte care au contribuit local la democratizarea e-commerce-ului. Rămâne şi astăzi unul dintre cei mai importanţi jucători din acest segment, fiind, potrivit cifrelor Builtwith.com, platforma locală SaaS (software as a service – n.r.) de e-commerce utilizată de cele mai multe magazine online”, spune CEO-ul MerchantPro Arthur Rădulescu. În 2020, cifra de afaceri pe care a generat-o MerchantPro a ajuns la 625.000 de euro, în creştere cu 25% faţă de anul precedent.

Deşi contextul impus de pandemie ar fi putut duce la o dinamică superioară din punct de vedere procentual, el spune că firma a preferat să acorde sprijin cât mai multor antreprenori din retail, offline sau online, oferindu-le consultanţă extinsă pentru adaptare rapidă la noua realitate. Practic, platforma s-a folosit de cererea generată de criza sanitară pentru a-şi creşte cota de piaţă la nivel local.

Astfel, dinamica magazinelor din cadrul platformei nu a avut decât de câştigat, creşterea fiind de aproximativ 40% prin comparaţie cu începutul anului trecut, având în vedere lansarea a circa 500 de magazine în ultimul an. Compania estimează o creştere similară anul acesta, de peste 30%, în condiţiile unei cereri temperate de magazine noi, având însă o bază solidă de magazine active cu plan recurent.

„Piaţa de e-commerce a crescut în 2020 ca-n poveşti: într-un an, cât în 3-4 ani „normali“. În fiecare lună de pandemie au fost sute de conturi înregistrate, 7.000 - 8.000 în total în 2020, semn că interesul pentru deschiderea unui magazin online a crescut foarte mult pe fondul unul entuziasm fără precedent faţă de online. Astfel, 2020 a fost cel mai bun an pentru e-commerce în România şi, implicit, pentru platformele  precum MerchantPro.

Comerţul online a fost barca de salvare pentru mulţi comercianţi care înainte vindeau exclusiv offline sau care erau chiar reticenţi la adopţia online-ului ca un canal de vânzare important. Însă, 2020 a transformat online-ul în singurul canal pe care te poţi baza, pe o mulţime de verticale – sectorul HoReCa fiind cel mai reprezentativ”, a adăugat CEO-ul MerchantPro.

România a reuşit să recupereze o bună parte din decalajul faţă de ţările din vest în ceea ce priveşte achiziţiile online şi, din această privinţă, viitorul retailului devine din ce în ce mai interesant. Pe de altă parte, stimularea tranziţiei către digital a cerut un ritm accelerat al dezvoltării funcţionalităţilor cu care trebuie să vină firmele în întâmpinarea nevoilor comercianţilor.

În acest sens, MerchantPro – cu o echipă de 33 de persoane în România – a dezvoltat soluţii de integrare cu eMAG Marketplace şi soluţii pentru multistore, integrare cu depozite multiple, vânzare internaţională, dar şi MerchantPro Connect, un sistem de API (application programming interface) şi conectori care facilitează integrarea platformei SaaS MerchantPro cu soluţii de tip third party, facturare sau gestiune şi management al vânzărilor.

În acelaşi timp, noul sistem le permite partenerilor MerchantPro şi dezvoltatorilor terţi să creeze în mod complet independent aplicaţii şi integrări armonizate cu ecosistemul MerchantPro. „Continuăm dezvoltarea în ritm alert a platformei şi in 2021, astfel că în primul trimestru al acestui an am lansat o serie de instrumente cu titlu de premieră, precum aplicaţia Program de afiliere, care permite comercianţilor să îşi creeze şi gestioneze complet independent propriile programe de affiliate & referral marketing sau aplicaţia Comenzi recurente, ce oferă clienţilor care cumpără de la un comerciant MerchantPro opţiunea de a-şi activa abonamente periodice, cu o anumită frecvenţă, pentru achiziţia automată a anumitor produse. În perioada imediat următoare, MerchantPro va aduce în piaţă o nouă premieră, respectiv aplicaţia destinată creării de marketplace-uri, prin intermediul căreia comercianţii MerchantPro îşi vor putea transforma magazinele online în marketplace-uri”, a declarat CEO-ul pentru BM.

Arthur Rădulescu este de părere că diferenţiatorii în business sunt similari cu factorii ce deosebesc o carieră individuală de succes de una mai puţin remarcabilă: soft skills (comunicare şi relaţionare în cadrul unei echipe) şi hard skills (cunoştinţe profesionale specifice). Pe partea de hard skills, este evident că o companie va avea nevoie de un produs performant şi de o echipă de profesionişti, lucrând neîncetat pentru a inova şi pentru a crea noutăţi. La MerchantPro, aceste aptitudini se traduc prin experienţa clientului, stabilitatea sistemului inclusiv în momente de vârf ca Black Friday, precum şi prin agilitatea pe care a reuşit să o imprime platformei.

În al doilea rând, aptitudinile «soft» indică o abordare de tip client first a unei echipe locale, cu un customer service care înţelege nevoile afacerilor în fiecare moment al dezvoltării lor, fiind doar unul din elementele care duc la o bază solidă de clienţi.

„Am rămas fideli valorilor noastre, având în vedere permanent performanţa şi stabilitatea soluţiei, dezvoltarea continuă a platformei prin adăugarea de funcţionalităţi inovatoare, precum şi atenţia constantă la necesităţile de creştere ale clienţilor şi dezvoltarea de instrumente care să le poată susţine strategia de business, concentrare constantă pe a oferi un customer support la cele mai înalte standarde”, spune Arthur Rădulescu.

Printre sectoarele care au funcţionat peste aşteptări în 2020 se găsesc retailul alimentar şi produsele de curăţenie şi pentru casă. În prima parte a anului trecut, segmentul de fashion şi încălţăminte a avut câteva luni cu adevărat dificile, însă creşterile au revenit odată cu campaniile de reduceri, sezonul cadourilor şi colecţiile de toamnă-iarnă, recuperând pierderile provocate de perioada de lockdown.

Între timp, MerchantPro a realizat constant analiza agregată la nivelul celor peste 1.500 de magazine care funcţionează în interiorul platformei şi a observat, la un an de la primul caz de COVID-19 în România, că anul pandemiei a dezvoltat online-ul cu mult peste aşteptări, astfel încât cifrele la nivel de piaţă au înregistrat record după record. Perioada 25 februarie 2020 – 24 februarie 2021 a adus un plus de 50% la nivelul comenzilor, iar, în decembrie 2020, creşterea a fost de 99% în ceea ce priveşte valoarea comenzilor din platformă faţă de aceeaşi lună a anului anterior. „Dinamica pozitivă se menţine şi anul acesta, însă creşterile sunt mai temperate, ca urmare a unui proces de maturizare a pieţei şi de consolidare a jucătorilor care au făcut rapid trecerea din offline către online.” În 2021, firma plănuieşte să îşi extindă tot mai mult prezenţa la nivel regional, direcţie care va avea în centru atât dezvoltarea unor parteneriate strategice ample, cât şi o extindere a platformei cu scopul unei adaptări profunde la nivelul specificului fiecărei pieţe.

Piaţa locală de e-commerce a crescut anul trecut cu 36% la 7 miliarde de euro, iar adopţia online-ului va continua mai ales în rândul retailerilor locali, spune Arthur Rădulescu, care anticipează o creştere considerabilă a segmentului fashion odată cu reluarea muncii la birou şi sezonului cald. Printre celelalte tendinţe din 2021 se remarcă diversificarea metodelor de plată şi de livrare, astfel, continuând trendul pozitiv al plăţilor cu cardul, se preconizează implementarea unor metode inovatoare pe zona de plăţi, cum ar fi soluţiile de open banking, dar şi intrarea unor jucători internaţionali pe piaţa locală a plătiţilor online. „Este un an al consolidării prezenţei pe piaţă, iar diferenţa o vor face experienţa utilizatorului pe site, dar şi oferirea de soluţii adaptate pentru orice situaţie în ceea ce priveşte plata şi livrarea. Vom vedea un număr tot mai mare de lockere şi puncte fixe de livrare, precum şi implementarea unor metode de livrare ultrarapide, în aceeaşi zi, pentru a face faţă presiunii impuse de digitalizarea accelerată şi concurenţa tot mai mare între retaileri”, a declarat CEO-ul MerchantPro.

Odată cu creşterea la nivel de piaţă şi dinamica încurajatoare, retailerii au dovedit o mai mare receptivitate la schimbare, fiind deschişi să implementeze soluţii care să asigure optimizarea proceselor şi care să le ofere un avantaj în faţa competiţiei. Mai mult, noile facilităţi şi funcţionalităţi implementate pe fondul dinamicii din online au făcut ca unii retaileri români să devină jucători la nivel internaţional. „Se conturează aşadar o tendinţă de estompare a graniţelor prin intermediul online-ului. Avem clienţi ai MerchantPro alături de care am demarat deja extinderea pe pieţe externe, mai ales către estul Europei. Am dezvoltat o serie amplă de funcţionalităţi axate pe localizare şi sincronizare între magazinele dedicate fiecărei pieţe în parte, astfel încât accesarea altor pieţe să fie facilă din punct de vedere tehnic. Pasul către extindere presupune astfel doar securizarea unor parteneriate pe zona logistică, lucru care devine din ce in ce mai facil”.

Arthur Rădulescu şi-a început călătoria în antreprenoriat după ce a răsfoit întâmplător o carte de HTML, acum mai bine de 20 de ani, gândindu-se la acea vreme că ar putea să încerce să creeze un business în online care să ofere servicii de programare. Prima incursiune în lumea antreprenorială a fost un eşec, firma fiind închisă în scurt timp din cauza lipsei de experienţă în afaceri, însă viziunea l-a orientat patru ani mai târziu spre crearea propriilor sale produse, suport pentru o eventuală dezvoltare a pieţei online pe care o intuise anterior. „În curând vom lansa o funcţionalitate strategică, care va permite magazinelor din platformă să se dezvolte rapid. Este vorba despre o suită de funcţionalităţi de „creare marketplace”, prin intermediul căreia comercianţii MerchantPro îşi pot transforma magazinele în marketplace-uri complet echipate. De asemenea, MerchantPro continuă dezvoltarea în direcţia integrării cu marketplace-uri locale şi internaţionale, precum şi cu alte sisteme suport, pentru a oferi retailerilor opţiuni pentru implementarea unor strategii multi-channel de amploare.”

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Unul din doi angajaţi din România vrea să îşi schimbe locul de muncă. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.