Povestea bugetarului care a renunţat la munca la stat pentru a lucra pentru o multinaţională, iar apoi şi-a deschis propria afacere. Cum merge businessul propriu acum

Autor: Andra Stroe Postat la 14 octombrie 2022 983 afişări

După ce a schimbat rolul de funcţionar public în mediul politic cu cel de angajat al unei multinaţionale, la care a renunţat pentru a deveni antreprenor, Cristian-George Bădescu a găsit, odată cu apariţia crizei din 2008, nişa potrivită. A ales industria ambalajelor de protecţie, iar compania sa este astăzi unul dintre cei mai mari furnizori de profil, cu trei divizii de activitate. Acum, are un nou obiectiv: să iasă peste graniţe.

Anul 2008 a reprezentat finalul carierei mele de funcţionar public şi reorientarea către mediul privat. Venitul relativ mic şi faptul că nu evoluam profesional m-au făcut să mă îndrept către mediul privat. În paralel, începând cu anul 2008, am dezvoltat, cu 200 de euro, un business propriu în domeniul construcţiilor. Comercializam şi montam sisteme de învelitoare, de acoperişuri pentru domeniul rezidenţial.

Ulterior, a venit criza din 2008, businessul nu a mai fost profitabil şi m-am reorientat către domeniul ambalajelor pentru protecţie. Iar în anul 2010 am înfiinţat firma Inatech Packaging”, îşi descrie Cristian-George Bădescu drumul de la politician la antreprenor. Începutul nu a fost însă întocmai cum şi-l imaginase, şi asta pentru că s-a lovit, rapid, de o primă problemă: „Am vândut un camion de marfă (folie stretch pentru paletizat) către o firmă care ne-a dat o filă CEC fără acoperire, aceasta fiind parte într-un grup infracţional organizat care se ocupa cu fraude economice.” Lovitura spune că a fost puternică, paguba fiind de aproximativ 50.000 de lei, sumă destul de mare pentru anul 2010 şi pentru o companie aflată la început de drum. „Am fost puţin demoralizat, dar atât de mult credeam în afacere încât mi-am adunat toate economiile, m-am şi împrumutat, mi-am plătit datoria la furnizor şi am mers mai departe cu paşi mici dar siguri şi cu o creştere constantă de la an la an.”

Clienţi din toate domeniile

În prezent, businessul este împărţit în trei divizii, sub umbrela Inatech operând trei companii: Inatech Packaging, Isoteckline şi iFoam AG. Prima divizie cuprinde ambalajele pentru protecţie, care care se adresează producătorilor de componente auto, electronice, mobilier, aeronautică, e-commerce şi logistică, în special clienţi din zona de industrie. A doua divizie este orientată către domeniul construcţiilor, „unde prin proiectul Isoteckline aducem în piaţă construcţiilor din România materiale izolatoare profesionale (izolaţii pentru pardoseli, izolaţii reflective, fonice şi acustice, pentru ţevi şi conducte, benzi perimetrale, plăci cu nuturi şi alte accesorii folosite la încălzirea prin pardoseală)”. A treia divizie produce ambalaje pentru protecţie personalizate, cu experienţă în prelucrarea spumelor tehnice şi a altor materiale plastice sau din carton.

La nivel de grup, Inatech, care funcţionează cu o echipă de 48 de angajaţi, a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 5,87 milioane de euro şi un profit net de 504.063 de euro, iar pentru anul 2022, compania estimează o cifră de afaceri de aproximativ 6,8 milioane de euro la nivel de grup. Businessul are două puncte de lucru, în Domneşti (Ilfov), unde operează birouri, spaţii de depozitare şi de producţie, şi Oradea (Bihor), unde funcţionează doar spaţii de birouri şi depozitare. Deţine, de asemenea, puncte de distribuţie în parteneriat în Craiova (Dolj) şi Sofia (Bulgaria). Suprafaţa totală de depozitare/stocare marfă a companiei se întinde pe circa 7.000 de metri pătraţi, iar portofoliul companiei include peste 1.500 de produse listate. Printre clienţii businessului se regăsesc mari companii din industria automotive, producători mari de mobilier, DYI-uri, producători de componente electronice, electrocasnice, companii din industria aeronautică şi aerospaţială, e-commerce, farma şi logistică.

Dintre cele mai recente investiţii, antreprenorul menţionează una făcută trimestrul II al acestui an, când divizia iFoam AG a achiziţionat echipamente pentru prelucrarea deşeurilor şi transformarea acestora în materii prime de tip granulă reciclată din material plastic, cum ar fi: moară/tocător pentru material plastic şi extruder pentru producerea granulelor din plastic reciclat. „Investiţia pune accent pe reciclare şi sustenabilitate, generând efecte de îmbunătăţire a practicilor economiei circulare, reciclarea responsabilă şi reducererea emisiilor de carbon.” Porivit lui, valoarea investiţiei făcute în acest an a depăşit suma de 200.000 de euro.

Ca în orice business, spune că au şi competitori, dar că aceştia sunt, în principal, axaţi pe un număr limitat de produse. „Există producători de cutii din carton, producători de folie cu bule de aer, producători de benzi adezive, producători de pungi pentru curierat, etc. Avantajul Inatech Packaging şi al conceptului de business este că oferim clientului un portofoliu complet de produse la preţuri foarte competitive. Lucrăm cu stocuri, achiziţionăm cantităţi foarte mari, negociem preţuri foarte bune şi oferim clienţilor noştri o livrare rapidă (48 de ore) a produselor.”

Ţările vecine, pe lista scurtă

Despre criza COVID, deşi recunoaşte că iniţial pandemia şi apoi criza materiilor prime l-a speriat puţin, spune că a reuşit să se mobilizeze destul de bine şi, datorită echipei, a luat cele mai bune măsuri pentru business. Iar anii 2020 şi 2021 susţine că au fost, cumva, cei mai buni ani ai businessului, raportat la creşterea cifrei de afaceri şi a profitabilităţii. „Cred că cea mai grea perioadă o trăim acum datorită confictului politico-militar, deşi cifrele arată foarte bine. În trimestrul I din 2022 înregistram o creştere de 37% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2021. Totuşi, înregistrăm o scădere a puterii de cumpărare datorată inflaţiei. Zona de comerţ online este uşor în declin datorită scăderii consumului. Piaţa construcţiilor suferă la rândul său şi, odată cu ea, şi alte industrii.” Deşi „pare ciudat”, în această perioadă a luat decizia să dezvolte şi mai mult portofoliul de produse. „Practic, dacă nu putem să rămânem la acelaşi nivel datorită scăderii consumului, vrem să reuşim totuşi să păstram nivelul sau de ce nu să îl creştem prin mărirea portofoliul de produse pentru a atrage noi clienţi şi noi pieţe.”

Potrivit lui Bădescu, în prezent, piaţa locală a ambalajelor pentru protecţie este o piaţă încă în curs de dezvoltare. „Observăm o tendinţă venită din partea marilor corporaţii, în special din zona automotive, de a utiliza ambalaje sustenabile, produse din materii prime reciclate. Marii producători de materiale destinate ambalării au început să se conformeze cerinţelor Comisiei Europene cu privire la economia circulară în materie de plastic şi hârtie şi să folosească în procesul de producţie, într-o proporţie destul de mare, materii prime reciclate”, descrie el tendinţele pieţei. La finalul acestui an sau cel tărziu în luna ianuarie a anului 2023, compania are în plan să inaugureze şi un nou punct de distribuţie cu o suprafaţă de aproximativ 3.000 de metri pătraţi, în Terminalul Cargo al Aeroportului din Oradea, „loc de unde vrem să ieşim cu produsele noastre şi pe piaţa din Ungaria. În 2023 businessul nostru online vă fi extins către ţările vecine, Bulgaria şi Ungaria”. Privind în urmă, Bădescu spune că, atunci când a intrat în antreprenoriat, nu ştia nimic. Dar e de părere că atunci când alegi acest drum e important, în primul rând, să nu renunţi la primul hop mai serios. „E adevărat că în antreprenoriat întâlneşti provocări la tot pasul. Este un domeniu dinamic. Ca sfat pentru un tânăr antreprenor, aş zice să pună foarte mare accent pe seriozitate. Este foarte important ca în business să prezinţi încredere şi să nu gândeşti niciodată pe termen scurt. Planurile tale să fie pe termen mediu şi lung. Când gândeşti pe termen scurt şi îţi doreşti beneficii imediate, ai foarte mari şanse să te pierzi pe drum.”

Carte de vizită

Cristian-George Bădescu, 41 de ani

Este licenţiat al Facultăţii de Relaţii Economice Internaţionale din cadrul Academiei de Studii Economice, promoţia 2004;

După terminarea facultăţii, în perioada 2005-2006, a început primul job în Parlamentul României (Camera Deputaţilor), ca şef de cabinet parlamentar;

A continuat apoi până în anul 2008 în administraţia locală, ca expert în cadrul Direcţiei de Investiţii şi Achiziţii a Primăriei sector 3;

În 2008 a renunţat la cariera de funcţionar public şi s-a reorientat către mediul privat şi, o bună perioadă de timp, a condus şi dezvoltat filiala unei companii din zona de sud a ţării;

În paralel, începând cu anul 2008, a dezvoltat un business propriu în domeniul construcţiilor;

În anul 2010 a înfiinţat firma Inatech Packaging;

Este căsătorit şi are doi copii, un băiat de 6 ani şi o fată de 3 ani.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.