O generaţie nouă de artişti a identificat în ultimii ani o nişă în care îşi fac loc din ce în ce mai mulţi antreprenori

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 27 ianuarie 2022 373 afişări

O generaţie nouă de artişti a identificat în ultimii ani o nişă în care îşi fac loc din ce în ce mai mulţi antreprenori. Ceramica a atras curiozitatea şi a stârnit talentul a zeci de artizani, care au ales să dea un suflu nou, vibrant, acestui material de o gingăşie care emoţionează. Câteva astfel de poveşti sunt şi următoarele.

Antreprenorul Florin Popescu a creat în 2016 brandul Poemi, sub care produce obiecte din ceramică, fie ele căni, farfurii sau boluri. „Avem şi un alt business, un atelier floral, căutam pentru o şedinţă foto recuzită şi aşa am ajuns la nişte farfurii lucrate manual aduse de cineva din afară. Aşa a încolţit ideea de a face obiecte pentru atelierul floral. Nu aveam experienţă, am fost autodidacţi, am luat-o de la cele mai banale tehnici”, povestea Florin Popescu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero. El nu foloseşte roata olarului pentru a fabrica obiectele, produsele fiind făcute prin presare şi modelare, după care sunt finisate, introduse la cuptor pentru mai multe serii de arderi, în funcţie de complexitatea obiectului. Cele mai căutate sunt farfuriile, cănile şi paharele, iar materia primă vine de la un furnizor din judeţul Mureş.

Georgiana Filipescu şi-a urmat visul atunci când a pus pe piaţă afacerea Mica Cera, un atelier unde produce obiecte din porţelan, de la tacâmuri şi veselă, la bijuterii. Antreprenoarea a urmărit tutoriale şi a participat la cursuri pentru a învăţa cum să producă obiectele, iar locul de unde au ieşit primele produse a fost balconul propriei locuinţe, acolo unde funcţiona primul atelier. Ulterior, asociata  Georgianei Filipescu, o prietenă care a acceptat să o ajute, a găsit un spaţiu mai mare unde funcţionează în prezent atelierul şi depozitul. Din portofoliul Mica Cera fac parte produse de ceramică, veselă din porţelan, produse de decor şi bijuterii contemporane.

Atelierul de bijuterii şi obiecte din ceramică Gruni a luat naştere în 2019, la Timişoara, dintr-o provocare a antreprenoarei Livia Coloji de a realiza ilustraţii pe ceramică. După o investiţie iniţială de 45.000 de euro – în mare parte din fonduri europene –, din cuptoarele atelierului au ieşit primele produse Gruni. La bază ilustratoare, după ce a participat la un curs de afaceri, Liviei i-a venit ideea de a transpune ilustraţiile pe care deja le făcea pe hârtie sau pe alte materiale şi pe ceramică. Antreprenoarea a luat o finanţare europeană şi a înfiinţat firma în 2019, iar în toamna aceluiaşi an a realizat şi primele produse.

Gama cea mai dezvoltată până acum este cea de bijuterie ceramică pictată şi decorată manual, broşe cu flori, cu căsuţe, cercei, mărgele, însă antreprenoarea vrea să diversifice şi mai mult oferta.

Andrei Gârba, originar din Cluj-Napoca, avea în jur de 15 ani când a făcut primii paşi în domeniul ceramicii, o tradiţie a familiei, pe care a „furat-o” de la cei care o stăpâneau cel mai bine. Câţiva ani mai târziu, după ce îşi însuşise deja informaţiile despre ce înseamnă ceramica, ce presupune producţia obiectelor din acest material şi care este procesul care stă la baza lor, toate învăţăturile culese în adolescenţă au luat forma businessului Logo Cups. Primele ceşti le-a făcut pentru o cafenea din Cluj-Napoca, iar producţia lor a durat un an şi jumătate. Văzând că rezultatul a atras atenţia şi interesul altor potenţiali clienţi, Andrei Gârba s-a gândit că meşteşugul său ar putea deveni uşor o afacere, aşa că acum face ceşti şi obiecte de veselă pe care le vinde cafenelelor de specialitate din marile oraşe ale ţării. În business îi este alături soţia, Romana Gârba.

Andreea Lăzărescu şi Tiberiu Dăncilă au învăţat în familie ce înseamnă creaţia artistică. Au aprofundat apoi împreună la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, iar în 2010 şi-au transformat hobby-ul în business. „De pe vremea când eram studenţi, eu şi Tiberiu lucram împreună diverse piese. Era nevoie de o identitate sub care să apărem şi să vindem şi aşa a apărut Ceramic Sparrow (Vrabia din ceramică – trad.), cu referire la primele colecţii de broşe din porţelan sub formă de păsări. Arta modernă de până la al Doilea Război Mondial a fost de multe ori o sursă de inspiraţie puternică pentru noi, formele arhitecturale, geometria, jocul volumelor, simplitatea şi funcţionalitatea”, povestea Andreea Lăzărescu. Primii bani i-au făcut vânzând mărţişoare la Muzeul Ţăranului Român, dar şi prin intermediul reţelei de librării Cărtureşti. Investiţiile lor – de câteva zeci de mii de euro – au venit treptat, iniţial din bani strânşi din joburile avute în timpul facultăţii, iar mai târziu din vânzările de obiecte ceramice. Astăzi, produsele ceramice semnate de cei doi antreprenori sunt confecţionate într-un atelier propriu în Bucureşti. Porţelanul, barbotinele (pasta cu care se lipesc piesele din ceramică), glazurile, pigmenţii vin din Franţa, Germania, Ungaria. O parte din materia primă este achiziţionată direct din magazine de profil din Anglia sau Austria.

Mariana Şerban şi Cristi Dumitrescu au început să creeze primele obiecte din ceramică în urmă cu mai bine de opt ani, dintr-o pasiune descoperită într-un concediu în Maramureş, unde au vizitat atelierul unui ceramist. De la pasiune au ajuns la businessul Lumea Ceramicii. În prezent, cei doi artizani produc obiecte decorative, flori din ceramică, căni, boluri, obiecte mici, accesorii ori decoraţiuni de sărbători într-un atelier creat acasă, în Bucureşti, într-o cameră şi un balcon.

Lidia Alina Nicolae, cu studii în domeniul artelor, a amenajat un atelier lângă Bucureşti, la Siliştea Snagovului, unde realizează obiecte din ceramică, după investiţii de 10.000 de euro. Brandul ei, Ceramical, se regăseşte pe căni, boluri, obiecte de decor şi alte produse, lucrând atât cu stocuri, cât şi pe comenzi. „Am reuşit să punem afacerea pe picioare la sfârşitul lui 2019, dar povestea cu ceramica a început de fapt acum vreo cinci ani, la Şcoala de la Piscu”, a povestit Lidia Nicolae în 2020, la emisiunea online ZF Afaceri de la zero. În business îi este alături soţul ei, fiecare ocupându-se de diverse aspecte ale afacerii. Împreună au organizat atelierul, care se află într-o casă cu grădină şi cu mult spaţiu, pentru că o astfel de activitate, spune antreprenoarea, nu s-ar putea face într-un apartament. Investiţiile lor, din surse proprii, au mers către cuptoare, roata olarului şi alte unelte indispensabile realizării obiectelor din ceramică, artista spunând că pornirea unei afaceri în acest domeniu nu necesită investiţii majore.

Ceramiceanu este un fel de Greuceanu în lumea ceramicii. Sau cel puţin aşa şi-a imaginat Laura Ungureanu când a gândit acest brand, o aluzie la basme şi poveşti, dar şi o punte de legătură cu numele ei de familie. Mai toată lumea s-ar aştepta ca, în spatele Ceramiceanu, să fie un bărbat, nu o femeie, dar, ca în orice poveste, elementul-surpriză este cel care dă culoare. De şapte ani este pasionată de ceramică, dar abia în 2018 şi-a făcut curaj să scoată în lume obiectele cărora cu măiestrie le dă formă. „Desigur, la început, nu am avut aşteptări mari. Totuşi, cu timpul, feedbackul a fost din ce în ce mai fain şi încurajările tot mai dese, iar dacă la început le traduceam ca pe o politeţe, cu timpul am simţit sinceritatea şi emoţia celor care îmi scriau sau îmi spuneau cât de mult îmi apreciază munca.” Lucrează totul la ea acasă, unde a reuşit să-şi împartă spaţiul astfel încât să aibă un loc dedicat pasiunii ei, cea care poartă numele Ceramiceanu. Nu e neapărat simplu, dar până acum a fost un succes. Totuşi, Laura Ungureanu admite că i-ar plăcea să aibă un atelier propriu pentru businessul ei şi are încredere că într-o zi dorinţa îi va deveni realitate.

Glorybox şi Joined by Fire Studios sunt cele două nume în jurul cărora gravitează toată experienţa, priceperea şi creativitatea Andreei Badragan. Este artist ceramist, cu studii în arte, psihologie şi informatică şi cu experienţă în resurse umane, publicitate online şi management de echipă. În Joined by Fire, pune toate acestea la bătaie alături de experienţa de bijutier a partenerului ei, Florin Chiuta, şi împreună dau viaţă micilor piese menite să înnobileze orice purtător. Mai întâi a fost Glorybox, iar în ultimii ani a construit în paralel şi Joined by Fire Studios. Până în 2018, lucra pentru Glorybox din propriul apartament, dar după ce l-a cunoscut pe Florin, fiecare şi-a părăsit atelierul lui de pe balcon şi au deschis împreună Joined by Fire. Bijuteriile nu sunt singurul produs al celor două branduri, al căror portofoliu se extinde şi către decoraţiuni, semne de carte, mărturii, ceşti sau boluri. Toate prind viaţă – creativ vorbind – în atelierul din Bucureşti al celor doi antreprenori.

Irina Constantin voia iniţial să imprime tricouri cu ilustraţiile realizate chiar de ea. O schimbare neprevăzută în procesul de acordare a finanţării prin programul Start-Up Nation în 2018 a făcut-o să abandoneze visul. Nu ştia, pe atunci, că asta avea s-o conducă la o altă idee de business, Lele made this. La sfârşitul anului 2019, a decis să facă un curs de ceramică, iar în urma acestui curs s-a îndrăgostit iremediabil de acest domeniu – al bijuteriilor, dar în special de lucratul cu porţelan. În business i s-a alăturat soţul ei, angajat într-o multinaţională cu activitate în IT, dar mai ales persoana pragmatică de care afacerea are nevoie să funcţioneze. El este responsabil de site, de promovare şi de contabilitate, cât timp Irina îşi exploatează primele iubiri – desenul şi pictura. Ea este absolventă a Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza“ şi a lucrat mai mulţi ani ca freelancer pentru platforme digitale. Bijuteriile şi obiectele de uz casnic sub brandul Lele Made This („oale şi ulcele”, cum sunt ele denumite pe site-ul afacerii) iau naştere în atelierul amplasat într-un sat din judeţul Dâmboviţa, la aproximativ 30 de kilometri de Bucureşti, locul în care cei doi antreprenori au ales să se retragă, departe de aglomeraţia oraşului. Există totodată o categorie specială, dedicată produselor născute în urma colaborării cu diferiţi artizani români.

Marilena Burcea şi Mara Patriche sunt două artiste care au avut curaj să facă din pasiunile lor – sculptură în lemn şi, respectiv, modelaj în ceramică – un business din care să se întreţină şi care să le permită să facă zilnic ceea ce le place. Cele două prietene au dat naştere brandului Marara, sub care creează figurine din ceramică şi lemn ce ajung în casele oamenilor din toată ţara prin intermediul magazinului online. Pentru a porni un astfel de business, spune Mara Patriche, ai nevoie, în primul rând, de un cuptor pentru partea de ceramică, ceea ce înseamnă o investiţie de aproximativ 2.000 de euro. Apoi, mai adaugă ea, este nevoie de un atelier, un spaţiu cu multă lumină, câteva instrumente, câteva rafturi şi lut. Pe partea de ceramică, Mara Patriche spune că poate realiza o colecţie care să cuprindă până la 12 figurine. Unele dintre cele mai apreciate produse din această categorie, menţionează ea, sunt păpuşile care ţin alte personaje în braţe.

Ioana Deak şi-a dorit să dezvolte un business încă de pe vremea când era studentă la Facultatea de Arte din Bucureşti, însă nu avea o direcţie clară. În timp, această dorinţă s-a concretizat prin MellonCollie Ceramics, un atelier de ceramică din Bucureşti pe care ea l-a deschis acum câţiva ani şi care, odată cu trecerea în online în contextul pandemiei de COVID-19, a crescut. Unul dintre cele mai cerute produse, pe tot parcursul anului, sunt ceştile din ceramică.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.