Meserie de broker
Sa convingi oamenii ca investitia in actiuni este profitabila. Sa citesti printre randurile informatiilor publice despre companii listate. Sa gasesti cele mai „de viitor“ titluri, cele care or sa creasca semnificativ. Si, mai ales, sa nu pierzi banii! Asa s-ar defini in cateva cuvinte meseria de broker bursier. Pentru multi, brokerul e un tip agitat, care tipa intr-un ring bursier, ajunge foarte bogat si, inevitabil, pierde totul la un moment dat.
Majoritatea filmelor americane au prezentat asa meseria de broker. Afaceri oneroase, lipsa de scrupule, calcat pe cadavre, companii distruse din lacomie, angajati cu copii si familie ajunsi pe drumuri. Din fericire, filmele americane au happy end, asa ca un salvator isi face aparitia. La fel si constiinta. Cum este insa, dincolo de aceste clisee, meseria de broker? „Meseria de broker este intr-adevar privita cu destula suspiciune, este foarte multa speculatie in ceea ce priveste aceasta slujba. Nu numai la noi, si colegi din Austria mi-au confirmat ca situatia este aceeasi si acolo. Diferenta ar fi gradul de onorabilitate, care la ei este mai crescut“, spune George Butunoiu, head-hunter si consultant in resurse umane.
In Romania, suspiciunile au fost alimentate si de scandalurile petrecute de-a lungul timpului in lumea financiara. SAFI, FNI, Caritas au fost scandaluri greu de uitat si care i-au facut mai reticenti pe investitori privati dornici sa faca bani pe piata de capital.
In prezent, conform datelor Bursei de Valori Bucuresti, numarul de conturi deschise se ridica la circa 70.000. Dintre acestea, doar 12.000 sunt active, adica efectueaza cel putin o tranzactie pe luna.
„Numarul de investitori reali (persoane fizice) reprezinta mai putin de 0,4% din populatie, ceea ce este foarte putin.
In mod sigur va creste, chiar daca nu vom ajunge niciodata ca Grecia anilor ‘90, unde numarul de investitori era aproape egal cu populatia, dar vom creste si noi“, spune Cornel Fumea, director general al BRD Securities. Increderea brokerilor BRD s-a reflectat si in decizia bancii de a intra pe piata investitorilor mici, renuntand la a tranzactiona numai banii investitorilor institutionali.
Cum isi petrece ziua un broker? „Incepem cu partea de informare, adica citim presa si raportarile emitentilor. Este foarte importanta pentru analizele asupra emitentilor si a mediului bursier. Dupa aceea, plasam ordinele dinaintea deschiderii sedintei de tranzactionare si discutam cu clientii“, spune Gabriel Aldea, responsabil al departamentului de front office din Intercapital Invest. Informarea este o activitate constanta a oricarui broker sau investitor la bursa. Orice piata bursiera reglementata, cum este si BVB, obliga emitentii la transparenta totala.
Pentru a intelege mai bine ce inseamna sa fii broker trebuie sa ne raportam la volumul de informatii analizate zilnic pentru a putea da o recomandare de vanzare, cumparare sau pastrare. Analiza fundamentala, esentiala pentru orice actiune, ia in considerare stabilitatea financiara si conditiile macroeconomice si politice ale mediului in care opereaza, impreuna cu prognozele de performanta ale industriei. Apoi, sanatatea financiara a companiei se reflecta in raportarile contabile ale companiei: valoarea profitului brut si net, a activelor si pasivelor, contul de venituri si cheltuieli, prognozele si estimarile pentru perioada urmatoare.
O societate comerciala poate inregistra profituri reduse sau chiar pierderi, dar cotatia actiunilor sa creasca. Situatia apare, spre exemplu, atunci cand cheltuielile cu eficientizarea activitatii presupun investitii ce vor depasi veniturile. Pe termen mediu si lung insa, activitatea si profiturile sunt asigurate. „Daca o companie sta bine fundamental, nu ai motive sa vinzi atunci cand cotatia scade. In mod sigur isi va reveni, iar castigul va aparea pe termen mediu“, spune Adrian Simionescu, director general al Finans Securities.
Un alt element important in cadrul analizei este raportul dintre pretul de piata al actiunii si valoarea contabila a societatii. Daca valoarea totala a terenurilor, a activelor circulante si a mijloacelor fixe este mai mare decat suma actiunilor, potentialul de crestere e evident.
Practic, analiza fundamentala sta la baza deciziei de intrare pe un anumit emitent. Momentul cand cumpararea este efectuata se bazeaza pe analiza tehnica. Foarte importanta pentru speculatori, analiza tehnica arata directia (ascendenta sau descendenta) utilizand tiparul rezultat din evolutia anterioara a actiunilor. Simplist explicat, printr-un astfel de sablon putem spune ca daca o actiune a crescut cu 10%, trebuie sa scada cu 5% inainte sa se mai majoreze cu 8%. Sablonul sau tiparul este graficul rezultat din evolutia cotatiei zilnice. Graficul este reprezentat cu o linie (care uneste pretul zilnic) sau cu „lumanari japoneze“ (casete sub forma de dreptunghi, pline sau goale, care arata pretul minim si maxim, alaturi de cotatia de deschidere si de inchidere). Pe baza graficului se aplica anumite formule matematice, metode prin care se pot stabili, cu aproximatie, presiunile de cumparare si vanzare. Totodata, pot fi observate trendurile pe o perioada mai lunga sau mai scurta de timp.
Toate bune si frumoase pana in momentul in care incepem sa vorbim despre aceste metode. Mediile mobile (MACD - media mobila de convergenta/ divergenta), oscilatorul stocastic, benzile Bollinger, indicele de putere relativa, nivelul de rezistenta si nivelul de suport sunt doar cateva dintre metodele folosite de brokeri pentru a stabili ce urmeaza sa se intample cu o actiune. Indiferent insa de numele lor exotice, important este ce se poate afla aplicandu-le. Pot fi evidentiate trendurile de scurta durata, care arata daca o actiune revine pe plus sau se indreapta catre o corectie. Cel mai adesea, brokerii vad tendinta inainte de a se petrece, dar asteapta o minima confirmare inainte sa actioneze in consecinta. De aici si expresiile „s-a cumparat pe urcare“ si „s-a vandut pe scadere“. Psihologia de a „merge“ cu trendul face ca brokerii sa poata misca piata intr-o directie sau alta.
Pe langa analize, semnificativ este si sentimentul general al pietei. Daca este pozitiv, este un moment bun de intrat in piata, mai ales daca este vorba de o oferta publica de actiuni. Sentiment pozitiv inseamna ca oamenii sunt dispusi sa investeasca in continuare bani. In cazul in care „piata nu se simte bine“, lichiditatea va fi redusa, iar volatilitatea va creste. De regula, investitorii amana intrarea intr-o piata atunci cand volumele de tranzactionare sunt mici. Aparitia unor sume semnificative de bani creeaza instabilitate pentru cotatii. O perioada cu sentimente puternic negative a avut loc in luna august a anului curent. Momentul venea dupa atingerea unor maxime istorice pe bursa de la Bucuresti, maxime sustinute de rezultatele bune ale emitentilor. Bursa a crescut mult (capitalizarea BVB plus RASDAQ a urcat pana la 40 de miliarde de euro), fara a avea listari noi. Spre sfarsitul lunii iulie, majoritatea brokerilor si a analistilor preconizau o corectie, iar corectia a fost prilejuita de criza de pe piata creditelor ipotecare din SUA. Fondurile straine de investitii au intrat in expectativa, lichiditatea a scazut, iar volatilitatea a crescut. Majoritatea societatilor de brokeraj au birouri specializate de analiza, incluse in „back office“ (departamentele care nu intra in contact cu clientii). Aici sunt realizate rapoarte zilnice despre emitenti sau piata. „Brokerul isi petrece o mare parte din zi discutand cu clientii. Raportarile din back office ne ajuta sa dam recomandari atunci cand este cazul, ceea ce inseamna ca trebuie sa ne contactam investitorii. Cel mai des, comunicam prin telefon, iar ordinele de tranzactionare vin mai mult prin e-mail. Fata in fata se discuta, in special, cu clientii noi“, spune Gabriel Aldea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













