Mai am doi ani
Cu peste 20 de milioane de euro in cont si noi obiective de atins, Lorand Szarvadi, unul dintre fondatorii Domo si directorul executiv al companiei, se gandeste deja la ce va face peste doi ani, acum ca vanzarea pachetului majoritar de actiuni al lantului de electrocasnice catre fondul de investitii Equest a fost finalizata.
Pentru Lorand Szarvadi, epoca antreprenoriala s-a incheiat. La 40 de ani si cu peste 20 de milioane de euro proaspat intrate in cont, Szarvadi analizeaza cele mai profitabile metode de a-i cheltui. Nu se poate dedica insa in totalitate altor planuri de afaceri, pentru ca este inca foarte ocupat la Domo.
Desi nu mai este actionar majoritar al lantului de electrocasnice, dupa ce fondul de investitii Equest a preluat 75% din actiuni, omul de afaceri este inca director executiv al companiei. „Sunt obligat sa mai raman in cadrul Domo pentru inca aproximativ doi ani, timp in care trebuie sa ating anumite obiective“, explica Szarvadi una dintre clauzele contractului semnat cu fondul britanic de investitii, cu mentiunea ca doar o listare la bursa i-ar permite sa faca exit-ul mai repede sau sa-si prelungeasca sederea in conducerea companiei. In acesti doi ani, Szarvadi trebuie sa stabileasca si sa aplice strategia convenita cu noul actionar, dar si cu conducerea retailerului de electrocasnice Technomarket din Bulgaria, controlat tot de Equest, Domo asigurand practic intrarea pe piata romaneasca a magazinelor Technomarket.
In functie de rezultatele pe care le va obtine in aceasta perioada, Szarvadi va sti si cati bani va primi de la Equest prin vanzarea celor 25% din actiunile ramase in posesia sa si a familiei Hegedus.
De asemenea, exista si varianta unificarii operatiunilor detinute in Balcani de Equest (Technomarket este prezent si pe piata Serbiei) si listarea companiei rezultate la o bursa internationala. Tot indeplinirea indicatorilor financiari conditioneaza pachetul de actiuni pe care il vor primi actionarii romani din firma ce va fi listata. „Nu va fi chiar o fuziune intre Domo si Technomarket, ci e vorba de o alta companie care va detine controlul asupra acestora, iar noi si K & K (fondatorii si actionari minoritari ai Technomarket - n.red.) vom primi actiuni in acest vehicul“, explica Lorand Szarvadi.
Cu alte cuvinte, el trebuie sa traga tare in acest an si in 2008, pentru a-si maximiza suma de bani pe care o mai are de incasat. Ceea ce il tine acum chiar mai ocupat decat inainte.
De aceea, nici nu s-a grabit inca sa investeasca banii pe care i-a primit de la Equest. Desi in urma cu cateva luni se gandea sa plaseze aproape toti banii in imobiliare, acum ezita. „Este o idee, dar am senzatia ca am intarziat si ca trebuia sa investesc anul trecut“, spune Szarvadi, care nu exclude totusi alocarea unei parti catre proiecte de real estate. Mai ales ca ofertele nu-i lipsesc. „Dupa ce s-a anuntat ca sunt in negocieri cu Equest, au inceput sa curga tot felul de oferte de la agentii imobiliare“, adauga el amuzat. Si a fost contactat deja si de institutii de private banking. „Cu siguranta nu am sa tin banii la banca, bazandu-ma pe dobanda de 6%, vreau sa ii rulez.“
Este acum prins si cu renovarea hotelului din Balvanyos, achizitionat la inceputul acestui an, unde se duce la fiecare doua saptamani, in weekend. Dar nu se va implica direct in activitatea hotelului, ce se va redeschide in prima parte a anului viitor, pentru ca a format o echipa care sa-l administreze. De altfel, acesta este si modelul pe care ar dori sa-l urmeze si in alte afaceri unde si-ar putea plasa banii.
Pentru ca, cel putin doi ani, este inca foarte ocupat la conducerea Domo. Pentru prima data firma de retail de electronice si electrocasnice va opera de-acum inainte doua branduri distincte: Domo si Technomarket. Ideea lansarii unui al doilea brand a aparut initial in 2005 (cand compania a trecut printr-un proces de rebranding), dar la acea data, decizia a fost sa continue numai sub numele Domo. Principalii concurenti - Altex si Flanco, la acea vreme, acum Flamingo - au ales de mai mult timp strategia de a-si separa formatele de magazine sub nume diferite. De exemplu, Altex foloseste pentru spatiile de mari dimen-siuni marca Media Galaxy, in timp ce Flamingo (dupa ce a fuzionat cu Flanco) are conceptul Flanco World pentru spatiile de peste 2.000 de metri patrati.
Iar acum, dupa tranzactia cu Equest, Domo opereaza, la randul sau, un alt brand pentru magazinele de dimensiuni mai mari. Technomarket mizeaza pe spatii mari, de peste 3.000 de metri patrati, in competitie directa cu Media Galaxy. In urma cu doua saptamani, Domo a deschis primul magazin Technomarket la Targoviste, iar planurile de extindere sunt destul de agresive. „Vrem sa deschidem cam zece pe an“, spune Szarvadi. Expansiunea va fi totodata si destul de costisitoare, dat fiind ca investitia medie pentru deschiderea unui Technomarket este de un milion de euro. Lorand Szarvadi spune ca inca nu a fost finalizata strategia de extindere, „dar intreaga retea ar trebui sa ajunga la cel mult 30 de magazine“.
Pe de alta parte, in privinta strategiei de dezvoltare a Domo nu s-au schimbat prea multe. „Era momentul sa functionam cu doua branduri“, spune Szarvadi . De cealalta parte, Dan Ostahie, presedintele grupului Altex, nu a dorit sa comenteze intrarea Technomarket in Romania, spunand: „nu discut planurile competitiei“. El a precizat totusi ca strategia aleasa pentru Media Galaxy a dat roade in aceasta vara si ca nu va fi schimbata.
De fapt, pentru piata de electronice si electrocasnice, anul 2007 a fost unul de revenire, dupa ce anul trecut aproape toti retailerii de profil au inregistrat vanzari in scadere abrupta fata de 2005. Acum, mai toti vad o piata de peste un miliard de euro in acest an, iar de la inceputul anului si-au revizuit estimarile privind vanzarile. In primele luni, Szarvadi credea ca firma va avea in acest an vanzari de 150 de milioane de euro. Mai apoi, a majorat previziunea la 180 de milioane, pentru ca acum sa atace pragul de 200. „Urmarim sa incheiem anul cu peste 190 de milioane de euro“, spune el, subliniind ca nivelul de 200 de milioane ar putea fi greu de trecut, in conditiile unei luni septembrie putin sub asteptari. Si Dan Ostahie si-a majorat previziunile, tintind pentru grupul Altex afaceri de 300 de milioane de euro in acest an, fata de 275 cat spusese initial. Chiar si Flamingo, desi estimarea actuala este sub nivelul bugetat la inceputul anului, si-a modificat recent in crestere previziunea pentru cifra de afaceri pana la 161 de milioane de euro, cu 5% mai mult decat anul trecut.
Ce urmeaza? Toata lumea crede ca, incepand de anul viitor, retailul de electronice si electrocasnice va avea o evolutie mai stabila comparativ cu ultimii ani, respectiv cresteri de 10-15%. Cu toate acestea, Szarvadi are planuri mari pentru extinderea afacerii, vizand prima pozitie pe piata pentru combinatia Domo plus Technomarket. „Anul acesta nu avem cum sa depasim Altex si nici la anul. In 2009 insa vrem sa fim mai mari.“
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













