Luxul în miniatură. Copiii cu părinţi înstăriţi, o piaţă câştigătoare

Autor: Ioana Mihai Postat la 19 octombrie 2011 223 afişări

Părinţii nu fac rabat nici când sunt strâmtoraţi dacă trebuie să scoată bani din buzunar pentru copii. Cu atât mai lejer cheltuiesc clienţii produselor de lux, iar nişa de produse pentru copii cu părinţi înstăriţi pare o piaţă câştigătoare.

Gabriela Alexandrescu a deschis în apropierea Pieţei Dorobanţi din Capitală un magazin cu haine pentru copii, Pink & Blue, în care a investit 80.000 de euro din fonduri proprii şi, după cum spune chiar ea, mult efort. Este angajată şi dacă n-ar fi fost în concediu de maternitate, n-ar fi avut timp pentru a pune pe picioare această afacere, deşi o bătea gândul de vreo doi ani să-şi încerce norocul în antreprenoriat. A fost nevoie, de pildă, să meargă în Italia pentru negocierile cu furnizorul şi pentru a alege produsele, un demers mai dificil decât pare, "pentru că trebuie să alegi dintr-o paletă foarte largă astfel încât să compui o sortimentaţie completă pentru mai multe vârste". De ce a ales tocmai acest domeniu? "Din pasiune şi pentru că am văzut că lipsesc de pe piaţă hăinuţe de copii deosebite", spune Alexandrescu, care are doi copii şi, adaugă ea, se baza pe călătoriile în străinătate pentru a cumpăra lucruri speciale.

Cei circa 100 mp ai magazinului sunt împărţiţi în două zone distincte, una pentru fetiţe şi alta pentru băieţi, iar produsele aşezate pe rafturi şi umeraşe au preţuri cuprinse între câteva zeci de lei şi 1.700 de lei. Cu 24 de lei poate fi cumpărată o bavetă mini, din colecţia Paco, cele mai scumpe lucruri fiind cele din colecţia pentru botez sub brandul Marcella Home. "Este o colecţie românească, iar hăinuţele sunt realizate manual, cu o broderie inspirată din stema Transilvaniei", explică Gabriela Alexandrescu. În magazin se vând haine şi încălţăminte pentru copii de până la 12 ani ("de regulă doar până la această vârstă decizia de achiziţie aparţine părinţilor") produse de grupul italian Mafrat, din colecţii precum Laura Biagiotti, Gianfranco Ferre, Ferrari, Gas sau Beverly Hills Polo Club.

Decizia de investiţie, spune Alexandrescu, nu s-a bazat pe un studiu de piaţă, ci pe fler. Promisiunea reuşitei ţine însă mai degrabă de nişa îngustă pe care a ales-o: produse super premium şi de lux pentru copii. Pentru că segmentul luxului se comportă, în această perioadă, complet atipic faţă de restul "plutonului". Altminteri, alţi retaileri de îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru copii nu trăiesc vremuri prea roz. "Multe magazine s-au închis, dar noi am încercat să păstrăm toate spaţiile", afirmă Alexandre Eram, proprietarul reţelei Z, care spune că perioada actuală este foarte instabilă.

Mai mult, vânzările din septembrie şi prima jumătate din octombrie au fost afectate de faptul că perioada a fost mult mai caldă decât în alţi ani. Or, mărfurile de pe rafturi sunt adaptate deja sezonului rece. Pe de altă parte, vânzările din luna august au fost cu 20% mai mari decât în perioada similară a anului trecut, stimulate de reducerile masive de închidere a sezonului. "Preţurile au o influenţă foarte mare în decizia de cumpărare, iar oamenii caută lucruri accesibile", argumentează Eram. Gama de preţuri din magazinele Z variază de la 9 la 200 de lei. În opinia lui, o investiţie în această perioadă are două aspecte.

Pe de o parte, momentul este potrivit pentru că spaţiile se găsesc mult mai uşor, iar chiriile sunt mai bune decât în urmă cu câţiva ani. Pe de altă parte însă, puterea de cumpărare este mai scăzută şi o investiţie făcută doar în perspectiva câştigurilor viitoare este riscantă. Bugetul pentru deschiderea unui nou magazin Z se plasează între 100.000 şi 150.000 de euro, dar Eram a preferat să fie precaut în ultima perioadă şi de circa un an şi jumătate n-a mai deschis niciun spaţiu.

În privinţa produselor de lux adresate copiilor, proprietarul reţelei Z consideră că pătura de clienţi este foarte redusă, lucru care constituie o piedică pentru rularea mărfurilor. "Poţi constata că se vinde un tricou şi alte patru rămân pe stoc", explică el. Deşi, mărturiseşte el, este un optimist din fire, despre viitor nu poate spune prea multe lucruri bune. "Cu siguranţă că în 2012 nu va fi bine, dar ce urmează să se întâmple nu ştiu, suntem cu toţii orbi", spune Eram.Gabriela Alexandrescu este însă optimistă - plănuieşte să mai deschidă un Pink & Blue într-un mall. În plus, mizează pe sistemul voucherelor-cadou şi livrările la domiciliu. "Clienţii care ne-au vizitat şi cunosc produsele pot face comenzi prin telefon, livrarea la domiciliu fiind gratuită", spune ea.

Părinţii cheltuiesc aproape o treime din venituri pentru copii, indiferent de educaţie, poziţia socială sau regiunea geografică a ţării, arată un studiu realizat anterior de compania de cercetare de piaţă 360insights. Chiar dacă scăderea puterii de cumpărare a modificat comportamentul de consum pentru cele mai multe pieţe, în cazul produselor şi serviciilor destinate copiilor gradul de fidelizare este, în continuare, ridicat. Aşa se face că pentru cei circa 4 milioane de copii cu vârsta de până în 18 ani, vânzările de bunuri şi servicii depăşesc anual circa 3 miliarde de euro, conform calculelor BUSINESS Magazin. Suma cuprinde toate cheltuielile cu creşterea, îngrijirea şi educaţia unui copil. Pentru toate categoriile de vârstă, după costurile dedicate alimentaţiei, în top se plasează cheltuielile cu îmbrăcămintea şi încălţămintea - o piaţă care se ridică, potrivit unor estimări ale companiilor, la o valoare anuală de peste 1 miliard de euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Lux,
copii,
parinti
/analize/comert/luxul-in-miniatura-copiii-cu-parinti-instariti-o-piata-castigatoare-8867004
8867004
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.