Comerciantii de moda recunosc, deocamdata cu jumatate de gura, ca marjele de profit au inceput sa scada. Dar toti sunt de acord ca este vremea pentru schimbari de strategie.
“Ramane in picioare cine este suficient de puternic sa reziste tumultului in care vom fi aruncati toti in 2009. Nu ne va fi usor deloc”, admite Bianca Alexandr, director de franciza al Aldo Romania, referindu-se la tintele deja stabilite de retailerul de incaltaminte si accesorii pentru urmatorii trei ani, pe care trebuie sa le atinga pe fondul scaderii cererii de consum, ca urmare a crizei financiare mondiale. Cu sau fara criza, planul Retco Retail, firma care detine franciza Aldo pentru Romania, ramane batut in cuie: pana in 2011 retailerul ar trebui sa ajunga sa opereze 13 magazine in tara. Dar reteaua actuala de cinci magazine Aldo - trei de incaltaminte si accesorii si doua destinate exclusiv accesoriilor - va numara la sfarsitul anului viitor doar cu doua in plus, care vor fi deschise in centrele comerciale Cotroceni Park si Sun Plaza din Capitala. Investitia presupusa de un nou magazin, care are in medie o suprafata de 200 de metri patrati, poate ajunge pana la 350.000 de euro cu tot cu stocul de marfa.
“Planurile noastre de extindere nu s-au modificat sub nicio forma in urma crizei financiare de care se lovesc colegii nostri de prin alte tari, dar depindem totusi de termenele de predare ale spatiilor din mall-urile in care vrem sa intram.
Si multe din proiectele anuntate pentru anii urmatori au fost deja oprite sau se vor opri”, explica managerul Aldo Romania de ce 2009 este anul in care ritmul inaugurarilor se anunta cel mai temperat.
Intr-adevar, explozia de mall-uri, asteptata sa creasca numarul spatiilor de inchiriat in urmatorii trei ani pana la 3,5 milioane de metri patrati, avand in vedere planurile anuntate anterior crizei de dezvoltatorii imobiliari, dar si bugetul din ce in ce mai mare alocat de romani pentru haine si incaltaminte au fost principalul motor de crestere al afacerilor cu moda. Amenintarea crizei impinge insa acum retailerii sa isi redefineasca strategiile.
“Foarte multi ne-am construit planul de afaceri bazandu-ne pe faptul ca vor fi mai multe spatii de inchiriat si vor scadea chiriile, in conditiile in care concurenta ar fi fost mai acerba si intre constructorii de mall-uri si intre cei care inchiriaza spatiile comerciale noi”, arata Bianca Alexandr. Dar acum, anularea multor proiecte, suprapusa peste un grad din ce in ce mai mare de indatorare a populatiei, va mentine chiriile probabil la acelasi nivel.
Miruna Dumitrescu, director de comunicare in cadrul lantului de magazine de incaltaminte si marochinarie Benvenuti, este mult mai pesimista. “Anticipam scaderi ale vanzarilor cu pana la 30% in 2009, ceea ce ne va determina sa reducem in special costurile legate de chirii si de marketing”, recunoaste Dumitrescu. Strategia de criza a Benvenuti vizeaza un ritm mai lent de dezvoltare a retelei de magazine si chiar inchiderea unor spatii de vanzare in cazul in care nu va obtine reduceri de chirie. Compania numara in prezent 36 de magazine, dintre care 30 Benvenuti, doua Enzo Bertini, un magazin de genti si marochinarie Oxus si trei outleturi Leggero. Pentru 2009, Benvenuti are in plan deschiderea a inca doua noi magazine in Bucuresti (Cotroceni
Park) si Constanta (World Trade Center).
Si ceilalti jucatori de anvergura de pe piata de fashion au pregatit miscari strategice. Un astfel de exemplu este Steilmann, care a mizat in ultimul an in special pe partea de retail, de unde astepta o crestere mult mai solida decat de la afacerea de productie. “Inca nu ne putem da seama de dimensiunea influentei pe care poate sa o aiba criza. Cert e insa ca anul acesta si anul viitor aveam planificata o dezvoltare mult mai accelerata a componentei de retail, iar acum suntem in faza de reactualizare, de readaptare”, precizeaza Flori Panescu, director de retail al Steilmann. Concomitent cu limitarea dezvoltarii, Steilmann isi va revizui si cheltuielile. “Probabil ca vom avea o reducere de personal de 10-15%, mai mult pe partea de logistica, depozite, unde lucreaza azi in jur de 120 de angajati”, anunta Panescu. In total, Steilmann Romania are 400 de angajati si administreaza o retea de 56 de magazine marca proprie, plus noua magazine cu brandul Feel Good, marca aflata in portofoliul grupului italian de textile Miro Radici, care detine 51% din actiunile companiei.
Tot o decizie strategica a luat si Rafar, divizia de fashion a RTC, grup controlat de omul de afaceri Octavian Radu, care vizeaza mai nou deschiderea de magazine pe toate segmentele de preturi, nu doar mediu sau superior.
“Daca scade bugetul consumatorilor pentru haine, e posibil sa se faca translatari de la brandurile mai scumpe la cele mai ieftine”, motiveaza Ramona Stanciulescu, directorul executiv al Rafar, de ce cauta sa importe branduri care sa acopere toate segmentele pietei de moda, atat din punct de vedere al pretului, cat si ca domeniu. Luna trecuta, compania a deschis magazine sub trei noi marci, Forever 18 (young fashion), Bijoux Terner (accesorii) si J.Press (lenjerie si ciorapi), pe care le-a adaugat celorlalte branduri de imbracaminte, incaltaminte si accesorii pe care le are deja in portofoliu - Debenhams, Olsen, Mandarina Duck, Sacoor Brothers, Kanz & Pablosky, Bally, Bruno Magli si Fratelli Rossetti.