Drumul unei tinere în antreprenoriat: de la o pasiune de-a sa, a înfiinţat mai degrabă în joacă o firmă, care acum a ajuns o afacere în toată regula

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 22 noiembrie 2024 1705 afişări

Luciana Răducanu creează bijuterii de 17 ani, pasiunea sa pentru bijuterii pornind iniţial dintr-o simplă joacă. A început să lucreze cu argint, iar acum şase ani a decis să-şi urmeze visul şi să înveţe cum să prelucreze metale, printre care şi argintul. Atunci a început povestea propriei afaceri, D-Light, nume inspirat din prenumele său, care înseamnă „lumină”. Care sunt cele mai importante lecţii învăţate de antreprenoare până acum şi care sunt următorii paşi pentru dezvoltarea brandului D-Light by Mazdrunka?

Luciana Răducanu este acum antreprenoare full-time şi dezvoltă propriul său brand de bijuterii, deşi recunoaşte că lucrul cu argintul i s-a părut iniţial foarte dificil şi că nu credea că va reuşi să-l stăpânească. „Dar când am ţinut în mână primul inel făcut de mine, am intrat în lumea minunată a bijuteriei în adevăratul sens al cuvântului. Şi de atunci nu m-am mai oprit. Am inspiraţie încontinuu, îmi vin idei din orice: forme, culori, combinaţii. Simt că viaţa aceasta nu îmi este de ajuns ca să pun în aplicare toate ideile pe care le am. Aici apare şi un dezavantaj, pentru că trebuie să aleg şi să mă concentrez pe un singur lucru la un moment dat,” povesteşte Luciana Răducanu, fondatoarea brandului D-Light by Mazdrunka. De-a lungul anilor, a investit constant în afacerea sa, motiv pentru care nu îşi aminteşte exact câţi bani a cheltuit pentru a o dezvolta. Totuşi, subliniază că investiţia într-o astfel de afacere depăşeşte 10.000 de euro, având în vedere că, în calitate de producător, ai nevoie de numeroase unelte, care sunt foarte costisitoare.

„Cursurile nu sunt nici ele ieftine. Iar în ultimii ani a crescut şi preţul pentru materia primă, ceea ce nu a fost deloc de ajutor, mai ales pentru un producător care lucrează în serie mică”, adaugă antreprenoarea. Luciana menţionează că succesul afacerii sale s-a bazat în principal pe calitatea produselor şi a serviciilor oferite, care au reprezentat cea mai bună formă de promovare. Practic, recomandările venite din vorbă-n vorbă au ţinut locul publicităţii plătite, iar această promovare s-a dovedit a fi extrem de eficientă, aşa cum au susţinut de-a lungul timpului mulţi antreprenori. Astfel, 90% dintre clienţii D-Light by Mazdrunka revin să cumpere bijuterii de la micul atelier, iar Luciana spune că aceştia sunt oameni iubitori de frumos, cu o energie pozitivă, care apreciază munca şi dedicarea unui artizan, cu care ulterior păstrează legături de lungă durată.“

Cum a fost anul acesta? „Cel mai important lucru pentru mine în acest an este că am reuşit să investesc toţi banii câştigaţi din vânzări în formarea mea, urmând cursuri de specializare pe tehnici noi şi foarte ofertante. Mi-am făcut şi relaţii noi, frumoase, iar în viitor îmi doresc să transmit mai departe ceea ce am învăţat. Anul acesta am realizat cât de puţin ştiu şi cât de mult mai am de învăţat. Bijuteria este un domeniu fascinant şi infinit,” spune Luciana. În plus, anul acesta vrea să lanseze o nouă colecţie folosind o tehnică proaspăt învăţată, să studieze şi mai multe tehnici noi şi să se pregătească pentru o colecţie specială pe care să o vândă în afara ţării. În prezent, produsele lucrate de Luciana sunt disponibile pe pagina de Instagram dlightsilver, dar antreprenoarea are şi un site de prezentare. De asemenea, participă la târguri de specialitate, pe care le anunţă pe paginile de socializare. Cât despre lecţiile învăţate din această experienţă antreprenorială, Luciana spune că a învăţat să aibă încredere în ea şi să se bucure de ceea ce face, indiferent de circumstanţe.

„Am învăţat că nu pot face totul singură şi că trebuie să am mai multă încredere în oameni. Am învăţat că cea mai bună reclamă este produsul tău, realizat cu grijă şi dăruire. Şi, mai presus de toate, am învăţat că nu ştiu nimic.” Mai departe, Luciana Răducanu îşi doreşte să ducă brandul D-Light by Mazdrunka peste hotare. „Mă văd peste graniţă, exprimându-mi ideile cât mai liber prin bijuteriile pe care le visez. Nonconformiste, unice şi, în acelaşi timp, intime, de suflet,” a încheiat ea.  



Cinci idei de afaceri de la zer

ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Chocoholics - producător de ciocolată

Fondator: George Spanachi

Locaţie: Bucureşti

Investiţie iniţială: 20.000 euro

Produse: praline şi tablete de ciocolată


AMOO Klinik - clinică de estetică şi longevitate

Locaţie: Bucureşti (zona Floreasca)

Fondatori: Oren Iancovici, Andrei Pantazi şi Michael Pantazi

Investiţie: 700.000 euro

Tip finanţare: împrumut bancar şi fonduri personale

Suprafaţă clinică: 300 mp

Planuri de dezvoltare: extinderea la nivel naţional


Rompescaris & Pirania – producător de peşte

Fondator: Diadem Atodiresei

Producţie anuală: 1.000 de tone de peşte de acvacultură

Locaţie ferme: Iaşi şi Botoşani

Cifra de afaceri Rompescaris 2023: 7,8 mil. lei

Profit net Rompescaris 2023: 830.000 lei

Cifra de afaceri Pirania 2023: 13,9 mil. lei

Profit net Pirania 2023: 473.000 lei


Cyclederror - brand de corsete

şi alte articole vestimentare

Fondator: Bogdan Benea

Investiţie iniţială: 3.000 lei

Anul fondării: 2021

Portofoliu: circa 300 de produse

Cifra de afaceri 2023: 40.000 euro

Estimări 2024: scădere pe fondul reticenţei românilor de a face achiziţii

Proiecte de dezvoltare: extinderea portofoliului de produse prin noi game


Cristina Profeanu - consultant resurse umane, recruiter, trainer şi coach autorizat

Anul intrării în antreprenoriat: 2021

Experienţă: 14 ani în domeniul resurselor umane

Număr de oameni recrutaţi în medie: circa 10-11 poziţii/lună

Locaţie clienţi: Bucureşti (în special)

Cifra de afaceri 2023: circa 80.000 de euro

Planuri de dezvoltare: accent pe digitalizare



Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.