De la B2C la B2B, în online

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 05 mai 2022 141 afişări

Odată cu eliminarea restricţiilor de circulaţie şi măsurilor de distanţare socială care au dominat ultimii doi ani, industria HoReCa pare pregătită să revină într-un final la viaţă. Cum plănuieşte Macromex, unul dintre cei mai mari jucători din industria de produse alimentare din România pe segmentul de produse congelate şi refrigerate, să uşureze în acest sens munca businessurilor şi să ajungă la un rulaj anual de 10 milioane de euro pe platforma nou-lansată Bocado?

Fondat în urmă cu 28 de ani, Macromex reprezenta iniţial un wholesaler de produse de tip commodity care erau conservate prin congelare, însă cu timpul, compania s-a transformat într-un distribuitor de produse congelate şi refrigerate şi, ulterior, către un creator de branduri proprii. Anul acesta, compania a realizat o investiţie de 500.000 de euro în dezvoltarea platformei Bocado.ro, o soluţie de tip e-commerce dedicată aprovizionării HoReCa.

Reprezentanţii acesteia spun că, deşi pentru cei mai mulţi dintre noi experienţa de shopping s-a schimbat semnificativ în ultimul timp prin migrarea către mediul online, afacerile ar trebui să beneficieze de aceeaşi uşurinţă de a interacţiona digital cu furnizorii. „Deşi la prima vedere un site de e-commerce dedicat clienţilor business este asemănător cu unul pentru consumatorii finali, în realitate sunt multe diferenţe. În primul rând, funcţionalităţile unui site de e-commerce adresat B2B sunt mult mai complexe decât cele ale unui site B2C”, spune Albert Davidoglu, CEO-ul companiei.

Un alt aspect esenţial pentru un site dedicat B2B ţine de integrarea automată a acestuia cu sistemele ERP (enterprise resource planning)/CRM (customer relationship management) folosite de companie, de vreme ce un business construit în offline care migrează către online trebuie să ofere clienţilor o imagine completă a activităţii lor cu compania, de la comenzi şi stocuri, la preţuri, puncte de livrare sau termene de plată. La capitolul B2B, livrarea mărfurilor către client, în special în zona alimentară unde trebuie asigurat un lanţ de frig corespunzător, se face prin livrare directă de către producător/furnizor/distribuitor, nu prin intermediul serviciilor de curierat, ceea ce presupune integrarea în platforma de e-commerce a programului de livrări pentru fiecare client în parte, astfel încât acesta să aibă vizibilitate asupra alternativelor de livrare în funcţie de ziua şi ora la care trimite comanda. „În business, timpul înseamnă bani, de aceea Bocado a fost gândită să ofere cea mai rapidă metodă de a plasa o comandă de aprovizionare: se pot seta mai multe liste de produse favorite care pot fi adăugate direct pe comandă, pot fi repetate comenzi anterioare, site-ul are funcţie de căutare cu posibilitatea de adăugare a produselor rezultate direct în coşul de cumpărături”, adaugă CEO-ul. În primele trei luni de la lansare, 30% dintre cei 2.000 de clienţi actuali au plasat majoritatea comenzilor prin site, valoarea medie a comenzilor transmise prin platformă depăşind 1.000 de lei.

Albert Davidoglu susţine că, pentru administratorii şi echipele de bucătari din restaurante, cafenele şi baruri, produsele congelate au un avantaj incontestabil legat de posibilitatea de porţionare, evitarea risipei alimentare, termen extins de valabilitate, depozitare în condiţii controlate şi, în special, rapiditatea pregătirii şi calitatea constantă a preparatelor servite. „Legumele curăţate, tăiate, produsele semipreparate, produse de brutărie şi patiserie care mai necesită doar coacere sunt printre cele mai bine vândute, aducând economii importante de timp, reducerea pierderilor, creşterea productivităţii şi necesită un număr mai mic de resurse umane în orice bucătărie profesională.”

Totuşi, trecerea de la un model de lucru „tradiţional” la unul digital vine cu o porţie serioasă de provocări. În prezent, compania încearcă să calibreze permanent modificările necesare în procesele offline cu personalizarea fluxului din platforma Bocado conform procedurilor noastre de lucru. „Pe măsură ce tot mai multe procese din viaţa de zi cu zi se digitalizează sau primesc şi o versiune digitală, de la interacţiunea cu instituţiile statului, bănci şi până la un consult medical, oamenii se vor obişnui tot mai mult cu avantajele aduse de tehnologie”, afirmă CEO-ul, adăugând că o parte dintre clienţi sunt mai degrabă influenţaţi de puterea obişnuinţei. În consecinţă, una dintre provocări constă în găsirea unor avantaje reale şi funcţionalităţi utile pentru toţi clienţii, însă – la polul opus – industria HoReCa se poate bucura de o revenire spectaculoasă datorită eliminării măsurilor anti-Covid din ultimii doi ani.

Totodată, compania plănuieşte să fidelizeze peste 2.000 de clienţi care să transmită comenzi în mod recurent şi să atingă anual un rulaj de peste 10 milioane de euro. Albert Davidoglu are o experienţă de 23 de ani în piaţa bunurilor de larg consum, lucrând din 2012 pentru Macromex, unde deţine funcţia de CEO din 2019. Între 2015 şi 2020 a fost membru în Consiliul de Administraţie din cadrul La Lorraine România, o fabrică de brutărie congelată în care Macromex a fost acţionar. Înainte de Macromex, a lucrat timp de 13 ani pentru Unilever, atât în ţară, cât şi în străinătate, unde a acumulat experienţă în departamentele comercial, marketing şi supply chain. Absolvent al Academiei de Studii Economice, deţine un master în investiţii, urmat de mai multe cursuri şi specializări parcurse în timpul profesionale.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.