Cum vede România un fost director al Louis Vuitton

Autor: Cristina Roşca Postat la 10 iulie 2012 175 afişări

Italianul Marcello Bottoli, fost director executiv al casei de modă Louis Vuitton şi actual operating partner în cadrul fondului de investiţii Advent International, vorbeşte despre România în termeni care ar putea trezi interesul oricărui investitor străin. Deşi a venit pentru prima dată aici acum nici două săptămâni şi a stat pe pământ românesc puţin peste 48 de ore, italianul spune că există potenţial investiţional, ba mai mult, chiar el ar fi dispus să investească într-o serie de companii locale.

"Aşinvesti într-una sau mai multe companii de retail, deoarece există oportunităţi de business în oricare segment al acestui domeniu. Trebuie doar să găseşti un jucător relevant pentru consumatori, care se aibă o serie de avantaje în faţa concurenţei." Bottoli şi-a făcut rapid o imagine despre România atât din informaţiile culese înainte de vizita sa la Bucureşti, cât şi în cele câteva ore pe care le-a alocat vizitării Capitalei. "Am închiriat o maşină cu şofer şi timp de trei ore am vizitat parcuri, muzee, Casa Poporului şi centrul istoric." El se arată plăcut surprins de Capitală, despre care spune că este un oraş "drăguţ şi foarte verde, populat cu oameni prietenoşi".

Bottoli priveşte România prin prisma evoluţiei din ultimii 23 de ani. El observă o serie de schimbări majore în bine şi spune că lucrurile nu se vor termina aici. "Pe termen lung România urmează să se dezvolte, deşi perioadele de creştere vor mai fi întrerupte de scăderi." Italianul, operating partner în cadrul fondului de investiţii Advent International, prezent pe piaţa locală cu participaţii la mai multe companii din domeniul medical şi din industrie, spune că există potenţial de investiţii în România. În prezent, Advent poartă discuţii cu mai mulţi antreprenori locali, iar Bottoli spune că fondul este de regulă interesat de cinci domenii - industrie, servicii financiare, telecom, retail şi servicii medicale - de la care nu se va abate nici în acest caz.

În ultimii ani România a fost afectată de criza financiară şi economică mondială. Contextul dificil de pe plan internaţional s-a văzut şi în volumul investiţiilor străine. În primele patru luni ale anului, investiţiile au însemnat 446 de milioane de euro, în scădere cu aproape 10% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi asta după ce investiţiile străine directe au scăzut anul trecut cu 13,6% faţă de nivelul din 2010, la 1,917 mld. euro, ajungând astfel la minimul ultimilor nouă ani.

Pentru a se întoarce roata, Marcello Bottoli, care a condus anterior din poziţia de director executiv (CEO) şi grupul din domeniul articolelor de voiaj Samsonite Corporation, este de părere că România trebuie să lucreze mai mult la simplificarea mediului legislativ. El recunoaşte însă că reformele realizate de-a lungul anilor în privinţa deschiderii către privatizări, introducerea cotei unice şi simplificarea treptată a birocraţiei "au contribuit la îmbunătăţirea imaginii României, făcând-o mai atractivă pentru investitorii străini".

Bottoli mai spune că înainte de căderea Cortinei de Fier erau bani, dar nu se cumpăra nimic în România pentru că nu aveai ce. "Acum însă, poţi cumpăra orice." Reprezentantul Advent adaugă că ingredientele necesare pentru ca o economie să devină atractivă pentru investitorii străini sunt claritatea, transparenţa şi predictibilitatea. "România ar trebui să depună eforturi pentru a-şi îmbunătăţi perspectivele în aceste domenii, iar creşterea va urma în mod inevitabil."

Italianul, care deţine doctorat în Business Administration la Universitatea Bocconi din Milano şi care a lucrat anterior în companii precum Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, Louis Vuitton sau Samsonite, este de părere că România are potenţialul de a reveni la o creştere pe termen lung după momentele dificile din 2009 şi 2010 generate de criza mondială. Însă, pentru a se atinge acest scop, este necesar ca "atât acţiunile jucătorilor privaţi, cât şi măsurile publice să reflecte o strategie care să asigure o creştere sustenabilă şi nu doar câştiguri imediate, oportuniste".

Despre România el mai spune că, asemeni tuturor economiilor emergente, are potenţialul şi apetitul pentru produse de lux, iar această situaţie o transformă într-o ţintă pentru companiile din domeniu.

Pe piaţa locală unul dintre primii jucători care şi-au făcut curaj să intre a fost Louis Vuitton, în 2008, prin deschiderea unui magazin în galeria comercială a hotelului de cinci stele din capitală JW Marriott. Francezii au intrat direct pe piaţa locală, în timp ce concurenţii săi Gucci, Burberry, Valentino sau Hugo Boss au preferat sistemul de franciză. "Louis Vuitton are deja o lungă tradiţie în a deschide de timpuriu magazine pe pieţe cu potenţial, astfel încât se poate spune că ei au intuit evoluţia pe termen lung a României ca piaţă de lux", spune italianul, care în perioada 2001-2003 a fost CEO şi preşedinte al Louis Vuitton.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
investitori,
Italia,
Marcello Bottoli,
director
/analize/comert/cum-vede-romania-un-fost-director-al-louis-vuitton-9823640
9823640
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.