Cum s-a vandut LaDorna

Postat la 29 aprilie 2008 222 afişări

Dupa ce a vandut afacerea cu ape minerale catre Coca-Cola, in urma cu sase ani, Jean Valvis a batut palma cu un alt grup international, Lactalis, care a preluat businessul cu lactate. Tranzactia confirma inca o data ca perioada de efervescenta de pe piata lactatelor, inceputa anul trecut, e in plina desfasurare.

LaDorna se copsese suficient ca afacere: venise pur si simplu momentul vanzarii. “De ce sa mai astept cand pot valorifica azi performantele de maine?”, intreaba Jean Valvis, cel ce a inventat si crescut marcile Dorna. El are in acest moment un statut unic pe piata romaneasca, fiind singurul antreprenor ce si-a vandut doua afaceri distincte catre doua multinationale. Tranzactia prin care antreprenorul elvetian cu origini in Grecia a vandut afacerea cu lactate catre Lactalis, al doilea mare producator de profil din lume si primul de pe piata europeana, cu vanzari anuale de 10 miliarde de euro, este al doilea exit de amploare. In 2002, tot Valvis vindea afacerea cu ape minerale (marcile Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb) catre Coca-Cola, intr-o tranzactie evaluata la 39 de milioane de euro.

Pentru vanzarea afacerii cu lactate, Valvis a primit inca trei oferte, din care inca una ajunsese in faza de due-diligence. “Determinarea Lactalis a inclinat balanta in favoarea lor”, marturiseste Valvis, care spune ca pentru alegerea vanzatorului a contat un mix de factori, intre care se afla, alaturi de pret, si potentialul de dezvoltare ulterioara a afacerii. A contat foarte mult, spune antreprenorul elvetian, si contactul foarte bun pe care l-a avut cu Emmanuel Besnier, presedintele Lactalis, dar si perspectiva de dezvoltare a produselor in segmentul biologic. Dorna este singurul producator de lactate de pe piata romaneasca ce a mizat in ultimii ani pe dezvoltarea de produse biologice, destinate cu precadere exportului.

Prin aceasta tranzactie, Lactalis ocupa o felie consistenta dintr-o piata ce a ajuns anul trecut la circa un miliard de euro si are perspective de triplare in urmatorii trei-patru ani. Producatorul francez are in portofoliu brandurile President, Galbani, Lactel, Rochefort-Societe si este prezent in peste 150 de tari.

Intrarea Lactalis pe piata romaneasca este doar ultima tranzactie dintr-o intreaga serie de preluari sau declaratii de interes ale investitorilor ce se simt atrasi de segmentul lactatelor. Fenomenul s-a declansat inca din cursul anului trecut, cand in numai o saptamana fondul de investitii SygmaBleyzer a preluat pachetul majoritar de actiuni al producatorului Covalact si Coca-Cola Israel si-a declarat intentia de a dezvolta un proiect greenfield. Aceasta nu ar fi insa prima investitie inceputa de la zero, grupul israelian Tnuva fiind cel care a intrat pe piata prin cea mai mare investitie greenfield derulata de o companie straina in acest domeniu. Tnuva a alocat 55 de milioane de euro constructiei unei fabrici in Popesti-Leordeni, langa Bucuresti, si de anul trecut a demarat productia, mai intai cu iaurturi si sana.

Aflata in “esalonul secund” al pietei lactatelor, alaturi de firme ce inregistreaza anual cifre de afaceri intre 1 si 20 de milioane de euro, Covalact se afla anul trecut intr-o criza de crestere. Lipsa capitalului pentru investitii, sustine Ioan Balan, directorul general si fostul actionar majoritar al companiei, a incorsetat compania intr-o cota de piata de 2% si cresteri anuale de 5-10%. Insa piata permite acum si cresteri anuale de 70%, asa cum arata vanzarile realizate in ultimii ani de Albalact, singura companie romaneasca din “primul esalon”, controlata de familia Ciurtin. Cu cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro, in linia intai din piata lactatelor se mai lupta, in afara de Lactalis, si Albalact, Friesland, Danone, Hochland si, mai nou, Tnuva.

Interesul strainilor este insa departe de a se fi stins, pentru ca daca achizitia Dorna a incheiat socotelile pentru Lactalis, ceilalti competitori din cursa mai au inca de curtat si alte companii - fie ca e vorba de primul esalon, fie de al doilea.


Cei mari si plutonul

 

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cum-s-a-vandut-ladorna-2594815
2594815
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.