Cu ochii pe capitala

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 04 aprilie 2011 153 afişări

Pentru retailerul de mobila si decoratiuni JYSK, provincia a insemnat pana acum loc destul pentru extinderea unui business nou ajuns la aproape 15 milioane de euro anul trecut. Danezii se pregatesc insa acum sa atace Capitala si deschid deja si primul magazin.

Spre finalul acestei saptamani, danezii de la JYSK, companie care vinde mobila si decoratiuni cu operatiuni in 32 de tari, deschid primul magazin din Bucuresti in urma unei investitii de un milion de euro, strategie prin care intra in competitie pe piata aglomerata a Capitalei cu nume precum IKEA sau kika. "Intarzierea de patru ani a acestei deschideri se explica printr-o oarecare temere legata de piata bucuresteana. Multi retaileri prefera orase mai mici pentru inceput, ceea ce s-a intamplat si in cazul nostru", explica Alexandru Bratu, country manager al JYSK in Romania.

Pana acum, retailerul a mizat strict pe extinderea in provincie, model aplicat anterior si de companii precum Dedeman sau Arabesque care s-a dovedit a fi castigator in cele mai multe cazuri. JYSK a intrat pe piata din Romania in 2007, odata cu primul magazin deschis la Oradea in sistem de franciza, adusa de Nordic Investment Fund Retail, si a extins de atunci reteaua la 13 magazine in tara in urma unor investitii totale de 10 milioane de euro. Reteaua a generat anul trecut afaceri de 14,5 mil. euro.

"Incasarile au crescut cu 14% pe fondul deschiderilor de magazine si atragerii unui numar mai mare de clienti, cosul de cumparaturi fiind insa la acelasi nivel", spune Bratu, facand comparatie cu afacerile de 12,8 mil. euro inregistrate in 2009, cand JYSK a avut pierderi de 2,4 mil. euro, potrivit datelor disponibile pe Ministerul Finantelor. Profitabilitatea a fost afectata si anul trecut de factori precum scumpirea transportului maritim sau cresterea preturilor practicate de producatorii asiatici, insa pragul de profitabilitate ar putea fi atins chiar din acest an, odata cu extinderea in Capitala.

Situat in centrul comercial Militari Shopping Center, magazinul din Bucuresti se intinde pe o suprafata de 1.600 de metri patrati si are o oferta de 5.000 de produse pentru casa. "Ne asteptam la vanzari duble pe metru patrat fata de media din tara", estimeaza country managerul JYSK Romania, mizand pe avantajul unui cartier mare si foarte aglomerat din Bucuresti. Iar cifra de afaceri a companiei ar trebui sa creasca pe fondul acestei deschideri cu aproximativ 10-12% anul acesta, pana la peste 16 milioane de euro.

Nu va fi insa singurul magazin, in cativa ani numarul putand ajunge chiar si la sapte in Capitala. De altfel, toate planurile de extindere ale companiei sunt destul de ambitioase, vizand un numar de 30 de magazine noi in urmatorii cinci ani. "Alaturi de Canada si Bulgaria, pentru Romania exista cele mai mari planuri de dezvoltare", spune Bratu, aducand drept argument faptul ca exista inca destul loc pe piata in acest domeniu. In tarile baltice, spre exemplu, la o populatie de sapte milioane de locuitori, JYSK numara 25 de magazine, in timp ce in Romania si Bulgaria, care au impreuna 28 de milioane de locuitori, numarul magazinelor ajunge deocamdata la numai 16, dintre care doua in Bulgaria.

"Clientii sunt din ce in ce mai sensibili la oferte si nu prea mai fac cumparaturi de impuls, ci mai degraba programate", spune Bratu despre clientii JYSK Romania, in cea mai mare parte femei cu venituri medii, orientate catre produse practice pentru gospodarie. Printre cele mai bine vandute produse se numara decoratiunile, cosmeticele spa pe baza de saruri minerale de la Marea Moarta sau perne cu spuma. Practic, piata de mobila si decoratiuni, estimata la mai putin de un miliard de euro pe an, a scazut in ultimii ani in primul rand din cauza problemelor de neincredere a consumatorilor in economie si diminuarii puterii de cumparare. "Increderea cumparatorilor este la cote minime, ceea ce-i face sa fie mai cumpatati, calculati si responsabili, lucru care pana la urma se vede in afacerile retailerilor", conchide Alexandru Bratu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
capitala,
JYSK,
retail,
Alexandru Bratu
/analize/comert/cu-ochii-pe-capitala-8120687
8120687
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.