Cât de curajos e pariul deschiderii mallului de la Ploieşti

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 28 noiembrie 2012 115 afişări

Pe cel mai circulat drum al ţării, DN1, şi la întretăierea axelor Bucureşti-Braşov şi Târgovişte-Buzău, s-a deschis săptămâna trecută un nou mall: Ploieşti Shopping City, în urma unei investiţii de 65 de milioane de euro. Cât de mari sunt aşteptările dezvoltatorilor într-o perioadă în care mallurile resimt scăderea apetitului de cumpărături?

Cu sărbătorile de iarnă care bat la uşă, momentul inaugurării mallului din Ploieşti pare o alegere inspirată. Cu toate acestea, valoarea vânzărilor - fie ele de îmbrăcăminte, încăl-ţăminte, mobilier sau cu timpul liber - a continuat şi în acest an să scadă. Cele 500 de milioane de euro care reprezintă, conform estimărilor, puterea de cumpărare a locuitorilor din judeţul Prahova au fost însă un argument suficient de puternic pentru o investiţie de 65 de milioane de euro - cât a costat dezvoltarea mallului.

Noul loc de cumpărături a fost ridicat lângă hipermarketul Carrefour şi galeria comercială ataşată, care "performau foarte bine", spune Anca Damour, director general al Carrefour Property România. La 36 de ani, ea coordonează o echipă de câteva zeci de oameni specializaţi în expansiune, dezvoltare, comercializare şi property management şi gestionează cele trei linii de business ale Carrefour Property România. Compania pe care o conduce din noiembrie 2011 administrază cinci centre comerciale în Bucureşti, Ploieşti, Braşov, Botoşani şi Drobeta.

Retailerul francez are pe piaţa locală 24 de hipermarketuri, 60 supermarketuri Carrefour Market şi 12 magazine de proximitate Carrefour Express. Practic, noul mall a fost ridicat în completarea galeriei comerciale ce se întindea în faţa hipermarketului Carrefour; în noua zonă apar nume dintre cele mai puternice din modă, iar la capătul aleii, sub un tavan de sticlă cu forme rotunjite a fost amenajată zona de food-court şi un cinematograf. Anca Damour consideră că Ploieşti Shopping City nu ar fi avut nevoie de un moment prielnic pentru inaugurare şi se aşteaptă ca mallul să fie principala destinaţie de cumpărături şi de petrecere a timpului liber pentru locuitorii judeţului Prahova. Înainte de dezvoltarea mallului, centrul comercial avea un trafic anual de 3-4 milioane de clienţi, iar pentru viitor aşteptările se ridică la 10 milioane de vizitatori pe an.

Ea povesteşte că proiectul a prins contur în urmă cu circa doi ani: "Partenerii noştri de la NEPI au cumpărat un teren de 5,5 hectare lângă terenul deţinut de Carrefour la Ploieşti pentru dezvoltarea unui centru comercial". Ambele companii au considerat că pentru dezvoltarea unui centru comercial regional cea mai bună formulă este un parteneriat. În decembrie 2011 au început lucrările de construcţie în care au fost implicaţi nu mai puţin de 400 de muncitori. Joint-venture-ul dintre cele două companii, în care fiecare dintre parteneri deţine jumătate din acţiuni, "a necesitat foarte multă precizie", declară Tiberiu Smaranda, leasing manager, NEPI Investment Management. Managerul în vârstă de 32 de ani detaliază că "am aliniat experienţa în retail şi centre comerciale a Carrefour şi Carrefour Property cu forţa NEPI ca investitor, dezvoltator şi administrator de centre comerciale pe termen lung".

Mallul, pentru dezvoltarea căruia bugetul a ajuns la 65 de milioane de euro, a fost finanţat în proporţie de 60% din resurse proprii ale celor două companii, iar diferenţa a fost asigurată de un credit obţinut de la BRD. Pentru că mallul era finalizat în proporţie de 80% în momentul contractării creditului bancar, dar şi stadiul avansat al comercializării, "obţinerea finanţării nu a reprezentat un risc pentru noi", declară Smaranda. La momentul deschiderii mallului, 95% din suprafaţa acestuia era deja închiriată. Pe lângă hipermarket, care este principala ancoră a proiectului, Ploieşti Shopping City reuneşte 100 de magazine dispuse pe un singur nivel, suprafaţa închiriabilă fiind de 55.000 mp, cât unsprezece terenuri de fotbal alăturate.

Anca Damour mai spune că zona dedicată activităţilor de petrecere a timpului liber include Cinema City, cu 12 săli de proiecţie, fiind astfel cel mai mare cinema din afara Capitalei. În acelaşi spaţiu se regăsesc zona de joacă pentru copii, dar şi restaurante - unele vor avea deopotrivă terasă interioară şi exterioară. Cei 450 mp pe care se întind în timpul verii terasele exterioare în timpul anotimpului rece găzduiesc un patinoar.

Capitala judeţului Prahova a atras la capitolul malluri şi interesul israelienilor de la AFI Europe, care au ridicat deja în proporţie de 70% AFI Palace Ploieşti, care ar urma să fie inaugurat în toamna anului viitor. Dezvoltatorii mizează pe o rată a şomajului în rândul ploieştenilor de circa 5%, mai mică decât media la nivel naţional şi o putere de cumpărare estimată la 500 de milioane de euro la nivelul judeţului Prahova. Una peste alta, deşi în ţară sunt peste 50 de malluri, investitorii sunt dispuşi să cheltuie sume mari pentru a construi noi centre comerciale. Bani să fie în buzunarele cumpărătorilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
bani,
mall
/analize/comert/cat-de-curajos-e-pariul-deschiderii-mallului-de-la-ploiesti-10353578
10353578
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: De ce este energia în România mai scumpă decât în Italia sau Spania. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.