Afaceri pe internet. Trei milioane pentru cupoane

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 18 aprilie 2011 199 afişări

De la inceputul anului, romanii au cheltuit trei milioane de euro pe site-urile care vand cupoane de reduceri. O piata dominata de saloane de infrumusetare si cabinete medicale care are toate sansele sa ajunga chiar la 15 milioane de euro anul acesta.

Intrarea la finalul anului trecut pe piata din Romania a Groupon, cea mai mare companie care vinde cupoane de reduceri din lume, n-a facut decat sa deschida si mai mult apetitul consumatorilor pentru astfel de oferte. Pe scurt, criza, veniturile mai mici si dorinta oamenilor de a economisi pentru vremuri si mai grele a dus la aparitia unei piete noi, care a prins elan de la bun inceput si a dat sperante multor afaceri mici din tara ca exista sanse sa se intoarca incasarile si clientii de altadata.

Romanii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe astfel de site-uri care vand cupoane de reduceri in primele trei luni din acest an. Numai in martie, sumele alocate in aceasta directie s-au ridicat la 1,13 milioane de euro, in crestere cu 62,9% fata de luna precedenta, cand nivelul a fost de 0,71 de milioane de euro, potrivit unui raport realizat de Byte Flux, o agentie de web si dezvoltare software care a lansat la inceputul acestui an agregatorul de oferte disponibile pe mai bine de 40 de surse de cupoane Redutti.ro.

In acest ritm, piata ar urma sa incheie 2011 la o valoare de cel putin 12 milioane de euro, insa mai plauzibila pare o estimare spre 15 milioane de euro, in conditiile in care perioada sarbatorilor de Paste si de Craciun aduc in mod traditional afaceri in crestere pentru comercianti, iar cupoanele de reduceri sunt deja folosite drept cadouri pentru persoane apropiate.Site-uri precum Groupon, FunDeal sau Zumzi publica zilnic una sau mai multe oferte cu reduceri de cel putin 50% fata de pretul obisnuit practicat de furnizorii de servicii, diminuare convenita cu acestia din urma dupa negociere.

Din pret, vanzatorul de cupoane retine un comision care inseamna practic castigul, iar restul merge la furnizor. De regula, comisionul se invarte in jurul a 30-40 de procente din total, ceea ce inseamna, de cele mai multe ori, ca furnizorul serviciilor nu isi acopera nici macar costurile. Castigul in cazul din urma vine din simplul fapt ca firma atrage o baza de clienti si mizeaza pe fidelizarea lor, lucru care inca nu prea se intampla. Abordarea ar trebui sa fie insa cu totul alta, lucru care explica de ce ofertele actuale sunt in multe cazuri prost gandite. Logica ar fi ca ele sa acopere momente moarte ale afacerii, ore sau zile in care clientii nu vin si nu un interval de cateva luni in care consumatorii pot alege cand sa beneficieze de serviciu.

Deocamdata, companiile care accepta sa publice oferte pe site-uri precum Groupon se gandesc mai degraba sa atraga cat mai multi clienti. Prin urmare, reducerile sunt impinse cat se poate in extrema de sus, iar preturile pentru servicii de altfel costisitoare ajung la valori modice de cativa lei. Spre exemplu, unul dintre cele mai vandute cupoane din acest an a fost un abonament la o sala de fitness care a costat un leu pentru opt sedinte. Lesne de intuit faptul ca aproape 3.000 de consumatori, cati au cumparat cuponul de reducere, au ajuns sa se calce la propriu pe picioare pe perioada valabilitatii ofertei.

In total, numai in luna martie au fost vandute aproape 120.000 de cupoane pentru putin peste 1.300 de oferte, adica in medie 90 de clienti pentru fiecare oferta si un pret de aproximativ 40 de lei pentru fiecare cupon. Cele mai multe dintre aceste oferte sunt pentru servicii de ingrijire personala, dovada si cheltuielile de peste 343.000 de euro pentru astfel de cupoane numai luna trecuta, urmate de servicii medicale, cu o cota de 30,5% din vanzarile totale de cupoane si excursiile in tara si in strainatate, care au cumulat in martie vanzari de 150.000 de euro, potrivit statisticilor agentiei Byte Flux. Oferta cu cele mai mari incasari, spre exemplu, a fost un implant dentar cu coroana ceramica pentru care consumatorii au platit 657 de lei in loc de 3.130 de lei, incasarile totale prin FunDeal.ro, site-ul care a publicat oferta, ridicandu-se la peste 76.000 de euro. Iar pe locul al doilea in clasamentul cupoanelor cu cele mai ridicate incasari a fost o corectie cu laser a miopiei sau astigmatismului; oferta in valoare de 2.050 de lei, la jumatate fata de pretul practicat de clinica, a fost cumparata de 129 de persoane, insumand aproape 63.000 de euro.

In sine, cresterea pietei de cupoane de reduceri este perfect justificata. Mii de consumatori sau, mai bine zis, consumatoare petrec zi de zi cel putin zece minute pe astfel de site-uri in cautarea unor oferte. De multe ori ajung chiar sa cumpere cupoane pentru servicii de care altfel n-ar fi avut nevoie, lucru de care profita din plin vanzatorii de cupoane, care promoveaza valoarea economiilor pe care le poate face un consumator prin achizitia de cupoane, distragand atentia de la nevoia reala pentru respectivul produs sau serviciu. Mai exact, a fost vorba despre 3,4 milioane de euro luna trecuta, adica nici mai mult, nici mai putin decat triplu fata de sumele pe care clientii le-ar fi cheltuit in mod normal.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
cupoane,
online
/analize/comert/afaceri-pe-internet-trei-milioane-pentru-cupoane-8160781
8160781
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.