Antreprenor în Europa. Cât costă deschiderea unei afaceri dincolo de graniţe

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 03 iunie 2014 2917 afişări

Ideea de antreprenoriat este atrăgătoare pentru foarte mulţi români, însă o serie de factori precum mediul economic curent, sistemul fiscal apăsător şi birocraţia gândită parcă să încurce orice iniţiativă de a produce bani reprezintă obstacole ce par de neocolit. Afaceri se pot face însă oriunde şi o parte din oameni au înţeles acest lucru. Pentru ceilalţi, pentru micii antreprenori, ideea unui business în străinătate pare utopică. Cât este de complicată şi costisitoare, în realitate, pornirea unei afaceri peste graniţe?

Antreprenor în Europa. Cât costă deschiderea unei afaceri dincolo de graniţe

Statele incluse în această analiză sunt următoarele: România, Armenia (considerată ţara din Europa cu cele mai simple proceduri de constituire a unei companii), Marea Britanie, Germania şi Franţa, pentru că sunt state cu un mediu de afaceri primitor şi economii puternice, Spania, datorită comunităţii importante de români care se află acolo, Bulgaria, unde deja un mare număr de români şi-au deschis firme, precum şi Noua Zeelandă, statul desemnat de Banca Mondială pe primul loc în ceea ce priveşte deschiderea unei afaceri. Pentru a determina costurile necesare în fiecare stat, am consultat mai multe surse din piaţă, precum şi consultanţi ce operează la nivel european.

Conform raportului Doing Business 2014, publicat de Banca Mondială şi International Finance Corporation (IFC), statul european în care este cel mai uşor să deschizi o afacere este Armenia, ce ocupă locul 6 la nivel mondial. Statele care oferă cele mai bune condiţii pentru a demara o afacere sunt Noua Zeelandă, Canada, Singapore, Australia şi Hong Kong. La polul opus se situează Birmania, Eritrea, Haiti, Congo şi Guineea Ecuatorială. Pentru a calcula gradul de dificultate al deschiderii unei afaceri, cei de la Banca Mondială au luat în considerare mai mulţi factori: numărul de proceduri necesare înfiinţării persoanei juridice, numărul de zile necesar, costul şi capitalul de pornire minim.

În aprilie 2014, în România existau peste un milion de persoane juridice active; cu alte cuvinte, unul din douăzeci de români participă la cadrul economic actual, fie ca persoane fizice autorizate sau ca societăţi. Costurile pentru constituirea unei societăţi comerciale ajung la 1.000 de lei, aici fiind incluse taxele de la Registrul Comerţului, capitalul minim social de 200 de lei şi taxele notariale pentru eliberarea unor acte. O firmă de consultanţă cere, pentru companii constituite în România, comisioane ce pleacă de la 250 de lei şi pot ajunge la 900-1000 de lei.

În mod normal, o firmă de consultanţă preia o serie de acte (precum cele de identitate, cele ce dovedesc dreptul de proprietate asupra spaţiului ce va servi ca sediu social), discută alături de client tipul de activitate pe care firma îl va desfăşura şi apoi redactează actele. Majoritatea firmelor de consultanţă se ocupă de depunerea dosarului la Registrul Comerţului şi de ridicarea actelor finale, însă există şi varianta, pentru a reduce costul, în care clientul preia aceste sarcini.

„Comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est, putem spune că România se află totuşi printre ţările care încurajează afacerile noi, dacă luăm în calcul nivelul relativ redus al costurilor pentru înfiinţarea unei societăţi, dar mai ales timpul scurt în care o companie devine funcţională”, spune Nicoleta Boaru, Corporate Services Manager Accace, făcând referire la studiul „Top 5 informaţii esenţiale pentru investitori, despre Europa Centrală şi de Est”.

Noua Zeelandă, locul unde pornirea unui business durează mai puţin decât masa de prânz, tot ceea ce trebuie să facă antreprenorii este să completeze un formular on-line, să aştepte câteva ore şi apoi să meargă la camera locală de comerţ pentru a-şi ridica actele. Statul de la antipozi este considerat unul dintre cele mai bune locuri pentru afaceri, iar numărul mare de investitori străini demostrează acest fapt. Pentru un startup în Noua Zeelandă, consultanţii din România percep în jur de 3.000 de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenoriat,
afacere,
deschidere,
europa,
business
/analize/antreprenor-in-europa-cat-costa-deschiderea-unei-afaceri-dincolo-de-granite-12682933
12682933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.