Noi destinaţii pentru cerealele româneşti

Autor: Florentina Niţu Postat la 16 aprilie 2021 228 afişări

Rail Hub Transylvania, compania care operează un terminal de cereale intermodal în judeţul Arad, a pus în mişcare la începutul anului primul tren combo, format din vagoane convenţionale şi containere, care face legătura între vestul României şi Portul Constanţa. Care sunt noile destinaţii deschise astfel pentru agricultura românească?

Domeniul agricol din România pune în mişcare volume foarte mari de mărfuri pe relaţii de transport atât în interiorul ţării, cât şi în afara ei. Spre exemplu, circa 10-12 milioane de tone de cereale iau anual calea străinătăţii, mergând în destinaţii precum Egipt, Arabia Saudită sau Filipine, acolo unde producţia este foarte mică şi, astfel, cererea este invers proporţională.

„Dacă avem în vedere produsele folosite pentru înfiinţarea culturilor vegetale, cerealele, oleaginoasele şi mai apoi toate produsele procesate din acestea vom avea, la o primă estimare, peste 50 milioane tone produse transportate: maritim, fluvial, feroviar, auto, transport containerizat şi transport cu temperatură controlată”, explică Sergiu Gorban, CEO al Transylvania Invest. Grupul Transylvania Properties, din care face parte şi Rail Hub Transylvania, compania care operează un terminal de cereale intermodal în judeţul Arad şi care tranzacţionează anual circa 100.000 de tone de cereale, a reuşit să deschidă anul trecut noi pieţe pentru cerealele româneşti, precum vestul Europei.

„În 2020 am rulat aproximativ 100.000 de tone de cereale prin baza noastră, la o capacitate actuală de 12.000 de tone. Acum începem construcţia de noi silozuri şi vom avea o capacitate de 20.000 tone. Suntem foarte activi în piaţa cerealelor şi întotdeauna cu apetit pentru pieţe noi. La începutul anului trecut am dezvoltat livrarea cerealelor în destinaţii noi din vestul Europei, precum Belgia, Olanda şi Germania, folosindu-ne de facilitatea terminalului nostru. În acest fel, prin investiţiile făcute şi prin soluţiile logistice create,  am atins pieţe noi de desfacere, în aproape toată Europa”, a povestit Sergiu Gorban.


Sergiu Gorban, CEO Transylvania Invest: „În 2020 am rulat aproximativ 100.000 de tone de cereale prin baza noastră, la o capacitatea actuală de 12.000 de tone. Acum începem construcţia de noi silozuri şi vom avea o capacitate de 20.000 tone. Suntem foarte activi în piaţa cerealelor şi întotdeauna cu apetit pentru pieţe noi. La începutul anului trecut am dezvoltat livrarea cerealelor în destinaţii noi din vestul Europei, precum Belgia, Olanda şi Germania, folosindu-ne de facilitatea terminalului nostru. În acest fel, prin investiţiile făcute şi prin soluţiile logistice create,  am atins pieţe noi de desfacere, în aproape toată Europa.”


În 2020, România a exportat 11,4 milioane de tone de cereale în valoare de 2,16 miliarde de euro, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică. România a simţit o cerere mai mare pentru cereale şi din vestul Europei potrivit fermierilor şi traderilor locali, iar acest lucru se vede şi în cifre. Spania a urcat pe locul 2 în topul primelor ţări în care ajung cerealele româneşti, iar Italia şi Olanda se află şi ele în top zece.

Compania Transylvania Invest are intenţia de a livra cereale containerizate în 2021 spre ţări din zona Mării Mediterane. „Banii europeni care au fost puşi la dispoziţia mediului privat pentru investiţii, capitalul de lucru subvenţionat şi alte avantaje fiscale sunt măsuri ce întreţin dezvoltarea societăţilor româneşti”, consideră reprezentanţii companiei. Anul 2021 este un an impredictibil, menţionează ei.

Sergiu Gorban crede că dezvoltarea segmentului de logistică aduce plusuri în toate ramurile economiei. De asemenea, el susţine că România are un avantaj mare prin poziţia la bazinul Mării Negre şi reţeaua hidrografică. „Este cel mai ieftin transport, ţările dezvoltate exploatează din plin aceasta resursă. Produsele agricole sunt puse în mişcare atât pe fluviul Dunăre, cât şi pe Marea Neagră.” „Finalizarea construcţiei autostrăzilor, creşterea vitezei de trafic pe calea ferată şi investiţii în dezvoltarea traficului fluvial duce la scăderea preţului pe transport şi implicit o economie mai sănătoasă.

Autorităţile ar trebui să accelereze finalizarea proiectelor de infrastructură. Totodată, avem nevoie de o gândire curajoasă pentru noi proiecte de anvergură, unul ar fi canalul navigabil ce face legatura între Dunăre şi Bucureşti”, a adăugat Sergiu Gorban. Compania Rail Rub Transylvania are în circuit două trenuri combo cu plecări regulate la şase zile distanţă unul faţă de celălalt. Astfel, operatorul de transport pentru acest serviciu, Express Forwarding, va aloca noi resurse începând cu luna aprilie, pentru a avea doua plecări regulate pe săptămână. „În acest fel vom creşte capacitatea de transport a containerelor cu 50%”, a menţionat Gorban.

Terminalul intermodal este construit pe o suprafaţă de 80.000 mp, are o linie de cale ferată proprie, cu o lungime de peste 1 kilometru. Rail Hub Transylvania dispune de o locomotivă permanentă de manevră, cântar pe cale ferată, un stivuitor de containere de 45 tone, o capacitate de depozitare de 650 TEU/15.000 mp şi parcare pentru semiremorci. De asemenea are o platformă betonată de 7.500 mp şi în curs de construcţie încă una ce se întinde pe 11.000 mp. Terminalul are acces la Coridorul IV Paneuropean, ceea ce situează compania pe cele mai importante rute de transport feroviar din Europa. Prin această poziţie Rail Hub Transylvania devine un punct de conexiune pentru mărfurile din vestul Europei, cât şi pentru cele care intră prin Portul Constanţa.

„Trenul combo format din terminalul nostru are două componente de transport. O parte sunt vagoane destinate transportului de cereale şi o parte sunt vagoane platforme pentru containere. Prin structura trenului reuşim să facem un transport stabil. Noutatea vine la partea de containere, respectiv, aceste mărfuri sunt transportate din Portul Constanţa până la Vladimirescu (jud. Arad) fără emisii de carbon. Sunt tot mai mulţi industriaşi care pun accent pe mediu”, a afirmat Sergiu Gorban. Provocările companiei vin, însă, în partea de transport pe calea ferată, deoarece viteza scăzută şi infrastructura slabă generează întârzieri neprevăzute ale trenurilor care la rândul lor generează pierderi.

„Costul chiriei unui tren cu 30 vagoane pentru cereale şi o locomotivă electrică este de aproximativ 1.500 euro/zi. Lipsa unei infrastructuri sănătoase aduce pierderi ce nu pot fi recuperate niciodată.” În 2019, grupul Transylvania Properties, din care fac parte companiile Transylvania Invest, unul dintre cei mai mari traderi de cereale din vestul României, şi Transylvania Feed, care are ca activitate comerţul cu făinuri furajere, a avut o cifră de afaceri cumulată de 35 milioane de euro şi un profit de peste 300.000 de euro. În următorii cinci ani, Transylvania Properties are în plan să crească volumul de tranzacţionare al cerealelor şi să crească traficul de containere pe terminalul Rail Hub Transylvania.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.