Cine este moştenitoarea uneia dintre cele mai mari afaceri de familie din România, un imperiu de sute de milioane de euro şi mii de angajaţi?
„Un lider adevărat are momente în care trebuie să fie ferm şi trebuie să inspire prin viziune şi conduită întotdeauna”
Theodora Popa-Liteanu, vicepreşedinte, Transavia: „Cred că cea mai importantă influenţă vine din exemplul personal şi să ai pe cineva care să creadă în tine şi să îţi spună „Da, poţi!”. Sunt convinsă că femeile pot excela în orice domeniu, inclusiv în industrii percepute ca fiind dominate de bărbaţi.” ...spune Theodora Popa-Liteanu, vicepreşedinte al Transavia. Ea povesteşte că un moment definitoriu din parcursul său profesional a fost acela în care a înţeles că, deşi este implicată într-o afacere de familie, trebuie să demonstreze prin propriile fapte că merită să fie acolo.
Rolul de lider presupune provocări şi decizii complexe, atât în plan profesional, cât şi personal, povesteşte reprezentanta Transavia. „Pentru mine, adevărata reuşită înseamnă să evoluez constant, atât în business, cât şi ca om, fără să pierd din vedere ceea ce este cu adevărat important.” Implicată de peste 15 ani în afacere, Theodora Popa-Liteanu a preluat oficial controlul companiei Transavia, devenind acţionar majoritar cu 78,2%, conform informaţiilor oferite de reprezentanţii companiei la solicitarea ZF. Businessul a fost fondat de tatăl său, Ioan Popa, iar acum este unul dintre cei mai mari jucători din industria de profil, cu o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei în 2024. Schimbarea a avut loc anul trecut.
Transavia este liderul pieţei locale de carne de pui, cu o istorie de 34 de ani. Compania are în prezent peste 2.300 de angajaţi, care activează preponderent în cele 31 ferme de creştere a păsărilor şi în cele patru ferme de producţie vegetală, în fabrica de nutreţuri combinate, în cele trei abatoare de ultimă generaţie şi în fabrica de procesare a cărnii.
În fermele proprii, localizate în opt judeţe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 30% din producţia anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene şi de pe alte continente.
VISION BOARD, PRINCIPII & MOTIVAŢIE
Care este citatul cheie care îţi defineşte viziunea profesională sau personală? Cum te motivează acesta în activitatea zilnică?
Mereu am admirat leadershipul tatălui meu, care a construit, cu viziune şi determinare, una dintre cele mai respectate afaceri de familie din estul Europei, o companie solidă, bazată pe principii clare şi pe un angajament constant faţă de excelenţă. De la el am învăţat că excelenţa nu este un obiectiv, ci un mod de a lucra şi de a interacţiona, o mentalitate care defineşte fiecare decizie şi fiecare colaborare. Astfel, în tot ceea ce facem la TRANSAVIA, ne ghidăm după două principii fundamentale: competenţă şi grijă. Facem lucrurile aşa cum trebuie şi respectăm fiecare colaborator, fie că vorbim despre angajaţi, parteneri, colaboratori externi sau consumatori.
Cum arată „imaginea centrală” de pe vision board? Ce simbolizează aceasta pentru tine şi ce rol joacă în drumul profesional şi personal?
Deşi nu am o un vision board creat în jurul unei imagini centrale, dacă ar fi să aleg o astfel de imagine, cred că ar fi o balanţă perfect echilibrată între tradiţie şi inovaţie. Pe o parte a balanţei aş pune o fotografie cu tatăl meu în primele zile ale companiei, muncind cu pasiune, construind fundaţia acestui business de familie solid. Pe cealaltă parte, aş alege o imagine a viitorului, care pentru mine simbolizează continuitatea şi evoluţia şi mai ales responsabilitatea pe care o am ca „a doua generaţie”, respectiv să onorez moştenirea familiei, dar şi să am curajul de a inova şi adapta compania la noile realităţi. Aceste elemente sunt un reminder că succesul nu vine doar din respectarea trecutului, ci şi din viziunea pentru viitor. Pe plan profesional, acest simbol mă ajută să rămân fidelă valorilor companiei şi să am şi deschiderea necesară pentru schimbare, iar pe plan personal, îmi aminteşte de importanţa echilibrului, între respectul pentru cei care au construit acest companie puternică şi dorinţa mea de a o duce mai departe cu propria viziune.
Care sunt cele mai importante trei obiective pentru următorii cinci ani în business şi în viaţa personală?
Îmi doresc ca produsele Transavia, recunoscute pentru calitate şi standarde înalte, să ajungă la cât mai mulţi consumatori care apreciază excelenţa. Consolidarea poziţiei de lider în ţară şi extinderea pe piaţa internaţională este un obiectiv firesc pentru noi, având în vedere expertiza şi reputaţia pe care le-am construit în cei aproape 34 de ani de la înfiinţarea companiei. Cred cu tărie că putem deveni un reper la fel de solid şi admirat şi la nivel internaţional, păstrând aceleaşi principii de responsabilitate şi transparenţă care ne definesc.
Îmi doresc ca Transavia să rămână un reper de excelenţă, un pionier şi un model pentru piaţă în ceea ce priveşte calitatea produselor, inovaţia şi sustenabilitatea în toate formele ei. De aceea, fiecare decizie pe care o luăm este ghidată de un angajament ferm faţă de viitor, pentru că adevărata performanţă nu înseamnă doar rezultate de moment, ci o creştere responsabilă, sustenabilă şi durabilă. În viziunea mea, performanţa şi responsabilitatea nu sunt opuse, ci trebuie să evolueze împreună, construind un viitor mai bun pentru toţi.
„Facem lucrurile aşa cum trebuie şi respectăm fiecare colaborator”
Rolul de lider presupune provocări şi decizii complexe, atât în plan profesional, cât şi personal. Pentru mine, adevărata reuşită înseamnă să evoluez constant, atât în business, cât şi ca om, fără să pierd din vedere ceea ce este cu adevărat important. Îmi doresc să fiu un exemplu pentru copilul meu, arătându-i că succesul nu trebuie să vină în detrimentul timpului de calitate petrecut alături de cei dragi. Cred cu tărie că poţi construi ceva solid şi durabil, fără să renunţi la bucuria momentelor autentice împărtăşite cu familia.
LEADERSHIP & CARIERĂ
Ce te inspiră cel mai mult când iei decizii importante? Există un moment definitoriu sau o persoană care a influenţat acest stil de leadership?
Fără îndoială, inspiraţia mea principală este tatăl meu, dr. ing. Ioan Popa. Am crescut văzându-l cum pune suflet în ceea ce face, cum îşi respectă angajaţii, cum îşi asumă decizii grele fără să-şi piardă umanitatea. Dincolo de strategii şi cifre, ceea ce m-a învăţat este că un lider adevărat are momente în care trebuie să fie ferm şi trebuie să inspire prin viziune şi conduită întotdeauna. Un moment definitoriu pentru mine a fost când am realizat că, deşi pornesc dintr-o afacere de familie, trebuie să demonstrez prin propriile fapte că merit să fiu aici.
Cum îţi foloseşti influenţa şi leadershipul pentru a genera un impact social sau pentru a susţine alte femei în business?
Cred că cea mai importantă influenţă vine din exemplul personal şi să ai pe cineva care să creadă în tine şi să îţi spună „Da, poţi!”. Sunt convinsă că femeile pot excela în orice domeniu, inclusiv în industrii percepute ca fiind dominate de bărbaţi. În cadrul companiei noastre, promovăm implicarea femeilor în poziţii de conducere şi avem un colectiv echilibrat din toate punctele de vedere, aspect surprins de Rapoartele noastre de Sustenabilitate pe care le publicăm de mai bine de cinci ani. Prin prezenţa mea în diverse iniţiative şi evenimente dedicate antreprenoriatului feminin, împărtăşesc din experienţa mea şi încerc să le ofer altor femei încrederea că pot depăşi orice barieră. Ştiu cât de important este să ai un model, pe cineva care să îţi arate că succesul nu are gen şi că pasiunea, determinarea, munca şi viziunea sunt cele care fac diferenţa.
Care este cea mai mare realizare personală de care eşti mândră, dincolo de cariera profesională?
Dincolo de cariera profesională, cea mai mare realizare a mea este, fără îndoială familia mea.
Cum integrezi valorile personale în modul în care conduci echipa sau compania? Există o legătură între pasiunile tale şi business?
Pentru mine, valori precum integritatea, respectul şi excelenţa nu sunt doar principii de business – sunt parte din mine, din felul în care am fost crescută şi în care trăiesc. Îmi place să spun că o companie este o extensie a liderului său, aşa că mă asigur că fiecare decizie pe care o iau reflectă aceste principii. Legătura dintre pasiuni şi business este clară: când faci lucrurile din pasiune, ele capătă un alt sens. La fel, pasiunea noastră pentru calitate şi sustenabilitate se reflectă în toate preocupările echipei Transavia, iar cea pentru crearea de experienţe memorabile se vede în tot ceea ce fac colegii noştri de la resortul Theodora Golf Club.
Ce te motivează în fiecare dimineaţă să mergi mai departe? Este o persoană, o dorinţă personală sau o aspiraţie care te conduce?
În fiecare dimineaţă, mă trezesc cu dorinţa să fiu mai bună decât ieri. Mă motivează dorinţa de a duce mai departe moştenirea familiei, de a construi un viitor bun pentru copilul meu şi pentru generaţiile viitoare. Mă inspiră oamenii extraordinari din echipa Transavia, care îmi dau încredere că împreună putem realiza lucruri remarcabile. Şi, poate cel mai important, mă motivează ideea că fiecare zi este o oportunitate nouă. Poate nu există un „mâine perfect”, dar ştiu că în fiecare zi avem şansa de a face alegeri mai bune, de a construi mai mult, de a fi mai buni decât ieri.
BIO: Reprezentantă a celei de-a doua generaţii de lideri ai uneia dintre cele mai mari afaceri de familie din România, este un executiv cu o viziune strategică clară şi abilităţi de management strategic, leadership, negociere, investiţii de capital, marketing şi sustenabilitate. Cu studii la IMD Business School, Harvard, Oxford şi Columbia Business School, combină expertiza academică şi experienţa practică pentru a consolida poziţia Transavia pe piaţa internaţională.
HOBBY-URI & INSPIRAŢIE PERSONALĂ
Ce hobby-uri sau activităţi te ajută să te relaxezi?
Schiul este, de departe, hobbyul meu favorit. Este acel moment în care mă deconectez complet iar mintea mi se limpezeşte. Fie că este vorba de o coborâre tehnică sau pur şi simplu de bucuria de a fi în mijlocul naturii, schiul îmi oferă echilibrul perfect între provocare şi relaxare. Pe lângă asta, sunt pasionată de călătorii, de descoperirea unor locuri şi culturi noi. Fiecare destinaţie îmi aduce o perspectivă diferită, mă inspiră şi îmi oferă idei pe care le pot aplica inclusiv în business. Îmi place să interacţionez cu oameni noi, să înţeleg tendinţe globale şi să văd cum pot integra aceste experienţe în viziunea noastră de dezvoltare. Şi, nu în ultimul rând, golful, mai ales atunci când am timp să joc la resortul nostru, Theodora Golf Club.
Există o carte, un film sau o piesă de artă care te-a influenţat profund şi care reflectă valorile sau viziunea ta? Dacă da, de ce?
Deşi îmi este greu să aleg, o carte care m-a influenţat şi care reflectă valorile mele în business este „Perpetuating the Family Business” de John L. Ward. Aceasta explorează principiile esenţiale pe care se construiesc afacerile de familie, provocările tranziţiei între generaţii şi modul în care se poate găsi un echilibru între respectarea moştenirii fondatorilor şi adaptarea la viitor. Aceste lecţii sunt deosebit de relevante pentru un business de familie de talia celui pe care îl conducem, pentru care succesul pe termen lung, într-o piaţă aflată în continuă schimbare, depinde atât de dezvoltarea accelerată, cât şi de păstrarea valorilor fundamentale.
Dacă ai putea să înveţi o nouă abilitate sau să explorezi un nou hobby, ce ai alege şi de ce?
Încă de când eram mică, mi-a plăcut să explorez designul vestimentar, un domeniu care îmbină estetica, creativitatea şi expresia personală. Cred că moda şi stilul nu sunt doar despre haine sau o persoană, ci despre poveste, identitate şi viziune, reflectând atât frumuseţea, cât şi complexitatea lumii din jur. Iar o astfel de perspectivă este utilă şi în business, căci atunci când vii cu o viziune proaspătă şi creativă, inspirată de sustenabilitate şi echilibrul între tradiţie şi inovaţie poţi transmite valori trainice şi poţi rezona cu oamenii şi ei cu tine.
Ce loc din lume te inspiră cel mai mult şi de ce? Există o destinaţie pe care visezi să o vizitezi în viitor?
Locul care mă inspiră cel mai mult este Singapore, care pentru mine reprezintă excelenţa în inovaţie, strategie şi leadership. Am avut ocazia să petrec timp acolo în cadrul programului meu de Executive Education, iar această experienţă mi-a oferit o perspectivă unică asupra modului în care viziunea clară şi disciplina pot transforma o naţiune într-un hub economic şi tehnologic de top. Singapore mă inspiră şi prin modul în care îmbină tradiţia cu modernitatea, prin cultura sa orientată spre performanţă şi prin investiţiile strategice în educaţie, antreprenoriat şi sustenabilitate. Este un loc unde am învăţat lecţii valoroase despre leadership şi dezvoltare pe termen lung. În ceea ce priveşte o destinaţie pe care visez să o vizitez, Japonia se află în topul listei mele. Îmi doresc să explorez îndeaproape cultura lor, care reuşeşte să păstreze un echilibru perfect între tradiţie şi tehnologie – o dualitate care mă fascinează şi care poate oferi multe lecţii aplicabile în afaceri.
Ce te motivează să continui drumul spre excelenţă în ciuda provocărilor? Există o valoare sau un principiu personal care îţi oferă această putere?
Încrederea că fiecare zi este o oportunitate de a fi mai bună decât ieri mă motivează constant. Principiul de a face lucrurile „exact aşa cum trebuie” stă la baza fiecărei acţiuni ale mele şi mă ghidează spre excelenţă şi integritate.
BUSINESS Magazin a lansat şi anul acesta catalogul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2025. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a proiectului să punem accentul pe conceptul Vision Board, un instrument utilizat de liderii din întreaga lume pentru a-şi vizualiza obiectivele şi aspiraţiile. Theodora Popa-Liteanu, vicepreşedinte, Transavia, este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












