Cum se vede războiul din Ucraina în lanţurile de supermarketuri din România: În apropierea graniţei cu Ucraina se manifestă o creştere a nivelului cumpărăturilor. Nu sunt probleme de stocuri. Lumea cumpără pentru a oferi refugiaţilor
Lanţurile mari de retail spun că nu există momentan probleme cu stocurile şi nici nu se remarcă o schimbare a comportamentului de consum similară celei din primele săptămâni de pandemie.
♦ În urmă cu doi ani, când pandemia începea să îşi arate colţii în Europa, au existat câteva săptămâni de panică în care oamenii au cumpărat pentru stocare, astfel au golit rafturile magazinelor când a fost vorba de conserve, făină sau produse de curăţenie ♦ Această situaţie s-a suprapus şi cu faptul că în lockdown au existat unele întârzieri în transportul de marfă, fapt ce a dus la întreruperi temporare de stocuri ♦ Panica şi factorul psihologic au jucat un rol cheie în acea perioadă, ca de altfel în orice perioadă de criză.
Lanţurile mari de retail spun că nu există momentan probleme cu stocurile şi nici nu se remarcă o schimbare a comportamentului de consum similară celei din primele săptămâni de pandemie. Astfel, românii nu îşi fac stocuri de alimente şi bunuri de larg consum nealimentare aşa cum se întâmpla acum doi ani.
„În acest moment, nu există probleme cu stocurile în cadrul magazinelor noastre, dar monitorizăm situaţia îndeaproape“, spun reprezentanţii discounterului german Penny, care are în România circa 300 de magazine.
În contextul războiului de la graniţă, în condiţiile în care Ucraina este un important jucător din industria agroalimentară şi în prezent aceasta nu poate funcţiona normal, în situaţia în care Occidentul a impus numeroase restricţii Rusiei şi a blocat schimburile comerciale aproape total, ZF a întrebat jucătorii din retail dacă remarcă perturbări ale lanţurilor de distribuţie.
Deşi nu există probleme momentan, situaţia este urmărită atent de companiile active în domeniu dat fiind că se poate schimba de la o zi la alta. Spre exemplu, în Ucraina multe fabrici şi-au încetat activitatea, chiar şi cele care produc bunuri alimentare, de strictă necesitate, dat fiind că sunt poziţionate în zone de conflict. O parte dintre aceste bunuri erau destinate exportului, ajungând şi pe alte pieţe, inclusiv România. De partea cealaltă, fabricile din ţările învecinate, inclusiv România, ar putea fi nevoite să suplinească producţia care a fost închisă temporar în Ucraina pentru că altfel poate apărea o criză alimentară în ţara vecină, măcinată de un război care durează deja de mai bine de o săptămână.
„În România, momentan nu există probleme de stocuri“, confirmă şi reprezentanţii Profi. Ei adaugă totodată că nu se observă semne de panică şi modificări în comportamentul de consum. Totuşi, în zonele din apropierea graniţei cu Ucraina se manifestă o creştere a coşului de cumpărături faţă de în mod obişnuit.
„Acest lucru nu e însă neaşteptat în contextul în care multă lume fie a cumpărat suplimentar pentru a duce la graniţă ajutoare pentru cei care şi-au părăsit căminele şi s-au refugiat în România, fie găzduieşte familii de refugiaţi, ceea ce a dus la creşterea consumului familial.“
Reprezentanţii companiei care are circa 1.500 de magazine adaugă că Profi este o reţea de retail, nu de vânzări angro, astfel că dintotdeauna cantităţile care pot fi cumpărate au fost limitate, ca de exemplu la zahăr, unde limita e de 6 kg pe un bon fiscal.
„În această privinţă nimic nu s-a schimbat acum.“
În urmă cu doi ani, când pandemia începea să îşi arate colţii în Europa, au existat câteva săptămâni de panică în care oamenii au cumpărat pentru stocare, astfel au golit rafturile magazinelor când a fost vorba de conserve, făină sau produse de curăţenie.
Această situaţie s-a suprapus şi cu faptul că în lockdown au existat unele întârzieri în transportul de marfă, fapt ce a dus la întreruperi temporare de stocuri. Panica şi factorul psihologic au jucat un rol cheie în acea perioadă, ca de altfel în orice perioadă de criză.
„În contextul economic şi geopolitic actual, nu vedem schimbări marcate în comportamentul de consum. Cu toţii ne dorim ca actualei crize să i se găsească o soluţie cât mai rapid. Nu am văzut ca oamenii să înceapă să îşi facă provizii pentru că s-ar putea întâmpla ceva rău. Toată lumea e în aşteptare, dar nu cred că va fi o situaţia mai rea în România în perioada următoare. Pe toţi ne preocupă ce vedem în ţara vecină, suntem mobilizaţi să îi ajutăm pe refugiaţi, dar nu sunt probleme pe lanţurile de aprovizionare“, confirmă şi Tiberiu Dăneţiu, director de marketing al Auchan România.
Jucătorii din comerţul modern spun astfel că activitatea se desfăşoară momentan normal pe piaţa locală, dar toţi ochii urmăresc cu atenţie ce se întâmplă pe scena geopolitică europeană şi mondială. Impactul acestui război este greu de contorizat momentan, dar analiştii spun că este greu ca într-o economie globalizată să nu se resimtă efecte în toată lumea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro