Cum se vede războiul din Ucraina în lanţurile de supermarketuri din România: În apropierea graniţei cu Ucraina se manifestă o creştere a nivelului cumpărăturilor. Nu sunt probleme de stocuri. Lumea cumpără pentru a oferi refugiaţilor

Autor: Cristina Roşca Postat la 06 martie 2022 727 afişări

Lanţurile mari de retail spun că nu există momentan probleme cu stocurile şi nici nu se remar­că o schimbare a comporta­men­tului de consum similară celei din primele săptămâni de pandemie.

Cum se vede războiul din Ucraina în lanţurile de supermarketuri din România: În apropierea graniţei cu Ucraina se manifestă o creştere a nivelului cumpărăturilor. Nu sunt probleme de stocuri. Lumea cumpără pentru a oferi refugiaţilor

♦ În urmă cu doi ani, când pandemia începea să îşi arate colţii în Europa, au existat câteva săptămâni de panică în care oamenii au cumpărat pentru stocare, astfel au golit rafturile magazinelor când a fost vorba de conserve, făină sau produse de curăţenie ♦ Această situaţie s-a suprapus şi cu faptul că în lockdown au existat unele întârzieri în transportul de marfă, fapt ce a dus la întreruperi temporare de stocuri ♦ Panica şi factorul psihologic au jucat un rol cheie în acea perioadă, ca de altfel în orice perioadă de criză.

Lanţurile mari de retail spun că nu există momentan probleme cu stocurile şi nici nu se remar­că o schimbare a comporta­men­tului de consum similară celei din primele săptămâni de pandemie. Astfel, românii nu îşi fac stocuri de ali­mente şi bunuri de larg consum nealimen­tare aşa cum se întâmpla acum doi ani.

„În acest moment, nu există probleme cu stocurile în cadrul magazinelor noastre, dar monitorizăm situaţia îndeaproape“, spun reprezentanţii discounterului german Penny, care are în România circa 300 de magazine.

În contextul războiului de la graniţă, în condiţiile în care Ucraina este un important ju­cător din industria agroalimentară şi în pre­zent aceasta nu poate funcţiona normal, în situaţia în care Occidentul a impus nume­roase restricţii Rusiei şi a blocat schimburile comerciale aproape total, ZF a întrebat jucătorii din retail dacă remarcă perturbări ale lanţurilor de distribuţie.

Deşi nu există probleme momentan, si­tua­ţia este urmărită atent de companiile ac­ti­ve în domeniu dat fiind că se poate schim­ba de la o zi la alta. Spre exemplu, în Ucraina multe fabrici şi-au încetat activi­ta­tea, chiar şi cele care produc bunuri ali­men­tare, de strictă necesitate, dat fiind că sunt po­zi­ţionate în zone de conflict. O parte din­tre aceste bunuri erau destinate exportului, ajun­gând şi pe alte pieţe, inclusiv România. De partea cealaltă, fabricile din ţările în­vecinate, inclusiv România, ar putea fi nevoite să suplinească producţia care a fost închisă temporar în Ucraina pentru că altfel poate apărea o criză alimentară în ţara vecină, măcinată de un război care durează deja de mai bine de o săptămână.

„În România, momentan nu există pro­ble­me de stocuri“, confirmă şi reprezentan­ţii Profi. Ei adaugă totodată că nu se ob­servă semne de panică şi modificări în com­por­­tamentul de consum. Totuşi, în zonele din apropierea graniţei cu Ucraina se mani­festă o creştere a coşului de cumpărături faţă de în mod obişnuit.

„Acest lucru nu e însă neaşteptat în con­­textul în care multă lume fie a cumpărat suplimentar pentru a duce la graniţă aju­toare pentru cei care şi-au părăsit că­minele şi s-au refugiat în România, fie găzduieşte familii de refugiaţi, ceea ce a dus la creş­terea consumului familial.“

Reprezentanţii companiei care are circa 1.500 de magazine adaugă că Profi este o re­ţea de retail, nu de vânzări angro, ast­fel că din­totdeauna cantităţile care pot fi cum­pă­rate au fost limitate, ca de exemplu la zahăr, unde limita e de 6 kg pe un bon fiscal.

„În această privinţă nimic nu s-a schimbat acum.“

În urmă cu doi ani, când pandemia în­cepea să îşi arate colţii în Europa, au existat câ­teva săptămâni de panică în care oamenii au cumpărat pentru stocare, astfel au golit rafturile magazinelor când a fost vorba de conserve, făină sau produse de curăţenie.

Această situaţie s-a suprapus şi cu faptul că în lockdown au existat unele întârzieri în trans­portul de marfă, fapt ce a dus la întreruperi tem­porare de stocuri. Panica şi factorul psi­ho­logic au jucat un rol cheie în acea perioadă, ca de altfel în orice perioadă de criză.

„În contextul economic şi geopolitic actual, nu vedem schimbări marcate în com­portamentul de consum. Cu toţii ne dorim ca actualei crize să i se găsească o soluţie cât mai rapid. Nu am văzut ca oamenii să înceapă să îşi facă provizii pentru că s-ar putea întâmpla ceva rău. Toată lumea e în aşteptare, dar nu cred că va fi o situaţia mai rea în România în perioada următoare. Pe toţi ne preocupă ce vedem în ţara vecină, suntem mobilizaţi să îi ajutăm pe refugiaţi, dar nu sunt probleme pe lanţurile de aprovizionare“, confirmă şi Tiberiu Dăneţiu, director de marketing al Auchan România.

Jucătorii din comerţul modern spun astfel că activitatea se desfăşoară momentan normal pe piaţa locală, dar toţi ochii urmăresc cu atenţie ce se întâmplă pe scena geopolitică europeană şi mondială. Impactul acestui război este greu de contorizat momentan, dar analiştii spun că este greu ca într-o economie globalizată să nu se resimtă efecte în toată lumea.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
probleme,
romania,
cumparare,
granita,
razboi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.