Studiu ING: 1 din 4 companii din România este condusă integral de femei; afacerile au o profitabilitate peste media pieţei
Una din patru companii din România este deţinută integral de femei, potrivit unui studiu ING Bank realizat de Bravva Capital şi Termene.ro, care a luat în calcul doar companiile cu afaceri de peste 100.000 de lei în 2024.
Astfel, peste 170.000 de afaceri locale au în structura lor o femeie acţionar, iar una din patru companii este deţinută în întregime de către femei din totalul de peste 400.000 companii din România analizate. Profitabilitatea este indicatorul la care antreprenoarele din România performează cel mai bine: firmele deţinute 100% de femei au înregistrat o rată a profitului de 12,3%, depăşind media companiilor mixte şi a celor conduse de bărbaţi (10,2%).
Pentru majoritatea antreprenoarelor, motivaţiile care stau la baza lansării unui business sunt autonomia şi flexibilitatea (37,5%), urmate de dorinţa de a avea impact şi de împlinirea personală (25,8%), în timp ce câştigul financiar este un obiectiv secundar, menţionat de doar 12,5% dintre respondente.
Pentru 57% dintre femeile antreprenoare, calitatea produsului livrat este principalul indicator al unei afaceri de succes, în timp ce profitul, cifra de afaceri şi retenţia clienţilor sunt pe locurile 2, 3 şi 4.
„Constatăm o schimbare de paradigmă în businessul românesc.
Femeile antreprenoare pun pe primul loc libertatea de a decide şi satisfacţia pe care o aduce crearea unui produs de calitate. Este un mod diferit de a face business, orientat spre colaborare”, spune Luana Sorescu, Head of Easy Banking, ING Bank România.
Instituţia a dat startul înscrierilor în cea de-a doua ediţie a programului She’s Next, care susţine dezvoltarea business-urilor deţinute majoritar de femei, prin sesiuni de mentorat personalizat, coaching şi granturi în valoare totală de 60.000 de euro.
Potrivit studiului ING Bank, pentru 65% dintre femeile antreprenoare din România, parcursul în business nu a avut la bază modele din familie, ceea ce arată că, în multe cazuri, antreprenoriatul feminin este o alegere de primă generaţie.
În lipsa acestui sprijin direct, resursele din societate devin esenţiale: 68% dintre respondente au menţionat participarea la comunităţi de business ca principală sursă de învăţare şi networking, urmate de comunităţile dedicate femeilor (56%), apreciate pentru mentorat şi sprijin emoţional. Pe locul al treilea, cu 50% dintre opţiuni, se situează cursurile de business, la egalitate de importanţă cu programele de dezvoltare personală.
„Rezultatele studiului conturează un mediu în care femeile antreprenoare din România construiesc un drum propriu, chiar şi în absenţa unor modele familiale. Ele pun accent pe autonomie, pe satisfacţia de a crea un produs de calitate şi pe comunităţile de sprijin care le oferă resurse de creştere”, adaugă Ilinca Păun, fondatoare Bravva Capital, companie ce a dezvoltat comunităţile Bravva Angels & Bravva Female Founders.
Cele mai mari provocări pe care le întâmpină antreprenoarele sunt legate în primul rând de marketing şi vânzări, menţionate de peste jumătate dintre femeile din mediul de business românesc (52%), urmate de schimbările fiscale şi legislative (41%) şi de competiţia mare şi presiunea pe preţ (39%).
Mai mult, peste jumătate dintre antreprenoare consideră că propriile afaceri au un ritm de creştere moderat, în linie cu media sectorului de activitate, în timp ce 1 din 4 antreprenoare evaluează ritmul de creştere al propriei companii ca fiind sub potenţial. Astfel, peste jumătate din femeile antreprenoare preconizează o creştere de până la 25% a propriei afaceri în 2026 faţă de anul 2025, în timp ce doar 12% estimează o creştere între 51% şi 100%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













