Studiu ARMO: Firmele româneşti din comerţ acuză platformele asiatice de concurenţă neloială şi estimează scăderea vânzărilor şi a profiturilor în următorul an
Şapte din 10 firme româneşti estimează că afacerile lor din retail vor fi afectate de concurenţa neloială a platformelor de tipul Temu şi Shein, micii producători avertizând că riscă falimentul, potrivit unui sondaj realizat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO).
Astfel, 77% dintre firmele româneşti se aşteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaţionale în principal prin scăderea vânzărilor, 73% dintre respondenţi anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienţi.
În acelaşi timp, 75% avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol şi Shein, iar 71% semnalează o posibilă creştere a produselor de slabă calitate pe piaţă.
Sondajul arată că Temu şi Aliexpress au cel mai mare impact în rândul revânzătorilor şi a companiilor mici, în timp ce Shein şi Trendyol afectează cel mai mult companiile care comercializează haine, încălţăminte şi accesorii.
Aproape 1 din 4 producători locali care îşi comercializează produsele acuză concurenţa neloială a platformelor asiatice prin preţurile de „dumping” practicate şi neplata taxelor datorate bugetului naţional.
Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile româneşti consultate aşteaptă măsuri concrete de la autorităţile naţionale şi europene.
„Mesajul antreprenorilor locali consultaţi prin acest studiu este clar: vrem condiţii nediscriminatorii pentru toţi jucătorii. Atât timp cât comercianţii români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă şi respectă standardele UE şi legislaţia naţională, nu putem accepta ca aceleaşi reguli să fie opţionale pentru platformele din afara Uniunii”, declară Cristi Movilă, preşedintele ARMO.
Producătorii cer ca platformele să achite aceleaşi impozite ca şi firmele româneşti, iar peste jumptate vor introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.
Conform ARMO, în 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB, cu potenţial de convergenţă spre media europeană de 4,2%. Peste 72% dintre internauţi au cumpărat online anul trecut, evoluţie susţinută de creşterea conectivităţii în mediul rural (67,3% rată de adopţie).
„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecţi. Dacă nu închidem aceste portiţe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei româneşti”, subliniază Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.
Studiul “Impactul platformelor internaţionale asupra comerţului din România” a fost comandat de ARMO şi realizat de către MIA Marketing prin interviuri telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai, pe un eşantion de 511 firme.
Lansată în 2010, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) este membră a Ecommerce Europe, ce reprezintă peste 150.000 de companii prin intermediul asociaţiilor naţionale.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro