Sondaj: 63% dintre români îşi cresc cheltuielile de sărbători, procentul ajunge la 80% în rândul Generaţiei Z
Sărbătorile de iarnă continuă să stimuleze consumul, în pofida presiunilor economice asupra veniturilor. Aproape două treimi (63%) dintre români spun că îşi cresc cheltuielile de Crăciun şi Revelion, procentul ajungând la 80% în rândul Generaţiei Z, potrivit Barometrului Sezoanelor Financiare, realizat de Asociaţia CFA România cu sprijinul UniCredit Bank.
Datele studiului arată că sezonul festiv depăşeşte alte momente tradiţionale de cumpărături, precum Black Friday sau Paştele, atât ca volum de achiziţii, cât şi ca presiune resimţită asupra bugetelor. Dincolo de dorinţa de a oferi cadouri, românii se confruntă cu un flux constant de stimuli comerciali – de la promoţii cu termen limitat şi reclame personalizate, până la newslettere care promit „ultimele reduceri” înainte de sărbători.
Diferenţele dintre generaţii sunt vizibile în modul în care aceste mesaje sunt recepţionate. Tinerii sunt mai expuşi şi mai receptivi la ofertele personalizate: 64% dintre respondenţii din Generaţia Z spun că se lasă influenţaţi de astfel de mesaje cel puţin uneori, faţă de 57% în rândul Millennials şi 49% în cazul Generaţiei X.
Majoritatea românilor adoptă, totuşi, o abordare precaută faţă de ofertele limitate în timp: 46% compară preţurile sau caută alternative, iar 36% pun produsele în coş şi decid mai târziu.
Doar un procent redus, 8%, cumpără imediat de teama de a pierde oferta, comportament mai frecvent în rândul Generaţiei Z, în timp ce 9% ignoră complet astfel de promoţii.
Mai activi online, tinerii sunt mai bine pregătiţi să identifice riscurile: 64% dintre respondenţii cu vârste între 18 şi 28 de ani afirmă că au recunoscut şi evitat oferte false sau tentative de fraudă. În rândul Generaţiei X, nivelul de incertitudine este mai ridicat, 15% dintre respondenţi declarând că nu sunt siguri dacă au întâlnit astfel de situaţii. Per total, aproximativ 8% dintre români spun că au fost victimele ofertelor false sau fraudelor online.
„Sărbătorile pot fi un prilej de a pune în practică decizii financiare inteligente: de la economisire şi planificarea responsabilă a cheltuielilor, până la investirea în experienţe şi valori care aduc satisfacţie reală. Chiar şi în faţa ofertelor care apar peste tot în această perioadă, prioritizarea cadourilor care creează amintiri sau compararea preţurilor pot transforma sezonul festiv într-un proces echilibrat.”, spune Florentina Almăjanu, director general Asociaţia CFA România.
Potrivit sondajului, peste jumătate dintre respondenţi afirmă că citesc şi încearcă să aplice recomandări legate de gestionarea bugetului, procent care ajunge la 60% în rândul Generaţiei Z. Mulţi români îşi doresc să înveţe să recunoască reducerile reale şi să evite cumpărăturile impulsive, în timp ce tinerii sunt mai interesaţi de soluţii concrete pentru economisirea banilor destinaţi cadourilor.
În acest context, Asociaţia CFA România a publicat un ghid dedicat cumpărăturilor din perioada sărbătorilor- Abracashdabra de Sărbători, care reuneşte recomandări practice formulate de specialişti certificaţi CFA, cu scopul de a sprijini decizii financiare mai bine fundamentate într-un sezon caracterizat de presiune comercială ridicată. Materialul abordează atât aspecte legate de planificarea cheltuielilor, cât şi elemente care ţin de gestionarea comportamentului de consum în faţa ofertelor şi promoţiilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













