SIAB, lumea luxului

Postat la 10 octombrie 2005 2 afişări

Editia de anul acesta a Salonului International Auto Bucuresti (SIAB) este, cel putin dupa spusele organizatorilor, mai stralucitoare ca niciodata. O editie cu suprafata de expunere mai mare, marci mai multe, noutati mai spectaculoase si, foarte probabil, vizitatori mult mai numerosi.

Editia de anul acesta a Salonului International Auto Bucuresti (SIAB) este, cel putin dupa spusele organizatorilor, mai stralucitoare ca niciodata. O editie cu suprafata de expunere mai mare, marci mai multe, noutati mai spectaculoase si, foarte probabil, vizitatori mult mai numerosi.

 

6 octombrie - deschiderea oficiala a SIAB ("ziua presei" in termeni pretentiosi). E ora 10:00, iar premierul Calin Popescu Tariceanu isi incepe discursul de inaugurare a Salonului Auto. In dubla calitate: de sef al Guvernului si pasionat de automobile. Vorbeste scurt. Isi exprima optimismul despre rolul industriei auto in Romania, pe care o considera o "locomotiva" a dezvoltarii economice. Totodata, saluta prezenta la eveniment a doua personalitati din lumea automobilului: Farbrizio Giugiaro - director in cadrul casei de design Italdesign-Giugiaro - companie condiserata designer-ul auto al secolului XX si Thierry Peugeot - membru al familiei care a creat marca de automobil omonima. Cei doi au adus un element de extotism editiei de anul acesta a SIAB.

 

Ora 10:30. Se intra in salon. Masini artatoase. Pe langa ele, hostese pe masura. Fotoreporterii (veniti in hoarde) aproape ca nu mai stiu ce fotografiaza: fetele sau masinile.

 

Organizatorii SIAB-ului din acest an se lauda cu circa 40 de premiere, dintre care cea mai spectcaculoasa este prezenta la targ a marcii Aston Martin (reprezentanta de filiala din Austria a producatorului britanic). Noutati au adus si ceilalti producatori. Exemple: Audi RS4, BMW 530xd, Citroen C1 si C6, Chevrolet Aveo, Dacia Logan Diesel, Porsche Carrera GT, Renault Zoe. Premiere sunt si la capitolul masini de lux si sport, pe lista fiind marcile Hummer, Lexus, Infiniti, Rolls Royce, sau Lamborghini. In Romania, aceasta categorie de masini reprezinta 0,3% din totalul vanzarilor (dupa numar de unitati) din prima jumatate a anului. Daca e sa judecam dupa unitati vandute, procentul nu este mare, insa valorile unor asemenea masini sunt ametitoare. De exemplu, un Lamborghini costa intre 200.000 si 800.000 de euro - adica pretul unui mini-parc de masini foarte bune.

 

Care este pana la urma scopul unei desfasurari de forte precum SIAB, la care participa 200 de expozanti, "intinsi" pe 38.000 de metri patrati, in hangarele de la Romaero Baneasa? "Cred ca SIAB are trei roluri. In primul rand, este o vitrina a industriei auto romanesti. Doi la mana, poate determina cresteri de vanzari pentru ultimul trimestru al anului si, nu in ultimul rand, targul raspunde si unei functii aspirationale", este de parere Thierry Hesse, vicepresedintele companiei mixte Auto Moto Cycle (AMC)-APIA, organizatorul SIAB. Si nu intamplator, Hesse - care are o experienta de 16 ani in cadrul AMC, compania care organizeaza cel mai mare salon auto din lume (cel de la Paris) - compara oamenii de afaceri din industria auto cu niste "furnizori de vise".

 

AMC, jumatatea franceza a organizatorului, detine, pe langa salonul de la Paris, evenimente similare in Argentina, Mexic si Egipt. Jumatatea romana este reprezentata de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, care reuneste principalii fabricanti si comercianti de masini. Pentru presedintele APIA, Brent Valmar - totodata, directorul general al importatorului Porsche Romania - SIAB-ul este tot un eveniment festiv. El a declarat in speech-ul inaugural ca suprafata de expunere a fost impinsa la limita, lucru care demostreaza apetitul expozantilor pentru eveniment. Directorul Porsche Romania are motive serioase sa vina mandru la sarbatoarea automobilului romanesc. El spune ca firma pe care o conduce va vinde anul acesta circa 30.000 de masini din marcile Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche.

 

Dincolo de spectacolul de sunet si lumini, SIAB-ul este o dubla afacere: si pentru comercianti, si pentru organizatori. Fermecati de aparitia in premiera pe piata romaneasca a unor modele de masini,  din ce in ce mai multi vizitatori ai salonului auto se metamorfozeaza in clienti. La editia din 2001, s-au vandut circa 250 de masini, pentru ca doi ani mai tarziu numarul masinilor vandute direct din expozitie sa urce la 500-600.

 

Cat despre organizatori, cresterea numarului de participanti si de vizitatori nu poate decat sa mareasca bugetul evenimentului. Thierry Hesse, vicepresedintele AMC-APIA, crede ca numarul vizitatorilor de anul acesta ar putea creste la 250.000, fata de 200.000 in 2003. "Veniturile obtinute din vanzarea biletelor reprezinta 30% din cifra de afaceri a salonului, restul incasarilor venind de la participanti." Cum pretul unui bilet la SIAB este de 100.000 de lei (circa 3 euro), cifra de afaceri pe care mizeaza Hesse se ridica la 1,8 milioane de euro. Raportat la Salonul Auto de la Paris, salonul nostru este de peste zece ori mai mic, avand in vedere ca incasarile generale ale acestui eveniment se cifreaza la 25 de milioane de euro. Insa e adevarat ca acolo se practica si alte preturi: un bilet costa de trei ori mai mult decat la Bucuresti.

 

Fabrizio Giugiaro, reprezentantul casei de design auto fondata de tatal sau, a venit la salonul romanesc din "curiozitate", dupa cum insusi declara pentru BUSINESS Magazin. Totodata, Giugiaro marturiseste ca a fost atras sa se convinga la fata locului de amploarea "fenomenului" reprezentat de industria auto romaneasca. Si daca ne uitam pe cifrele APIA, italianul are dreptate: in 2004, numarul masinilor vandute a crescut cu 33% fata de 2003, iar in primele opt luni din  2005, cresterea a fost de circa 56% fata de perioada similara a anului precedent pentru automobile autohtone si de 80% pentru automobilele de import.

 

La show-ul automobilelor desfasurat intre 7 si 16 octombrie 2005, au fost si un mare absent. Tiriac Auto (cu marcile Mercedes, Ford, Mazda, Hyundai etc) nu a participat la SIAB, preferand sa isi organizeze propriul eveniment care s-a consumat inaintea Salonului. Fiecare isi vinde imaginea dupa reteta pe care o considera mai buna.

 

Ideea ca toti producatorii si comerciantii simt o nevoie nebuna de promovare, generata de avantul pietei auto. Asa se explica bugetele de publicitate in crestere. Asa se explica explozia dealing-urilor auto. Asa se explica, pana la urma, si existenta SIAB. -

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
SIAB,
lumea luxului
/actualitate/siab-lumea-luxului-1004769
1004769
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.