Sezon de achiziţii pe piaţa agenţiilor de turism: jucătorii internaţionali cumpără branduri locale atraşi de aproape 10 mld. euro, suma pe care românii o alocă pentru vacanţe în străinătate
Piaţa agenţiilor de turism, dominată până recent de antreprenorii locali, devine tot mai interesantă pentru jucătorii internaţionali, care se uită cu interes la România. Turoperatorii străini intră pe piaţa locală fie prin achiziţia unui jucător local, fie prin deschiderea propriilor filiale.
♦ În 2023, ultimul an pentru care există date publice, piaţa agenţiilor de turism a avut venituri de 6,5 miliarde lei (1,3 mld. euro) şi doar 2.800 de companii active, potrivit datelor de la Registrul Comerţului ♦ În 2024, românii au cheltuit 9,6 mld. euro pe deplasări în străinătate potrivit datelor BNR, un avans de 81% faţă de 2019.
Piaţa agenţiilor de turism, dominată până recent de antreprenorii locali, devine tot mai interesantă pentru jucătorii internaţionali, care se uită cu interes la România. Turoperatorii străini intră pe piaţa locală fie prin achiziţia unui jucător local, fie prin deschiderea propriilor filiale.
În ultimii ani, tot mai mulţi jucători străini au intrat în această piaţă, care a crescut semnificativ în ultimii ani, cu excepţia perioadei pandemiei. Potenţial de creştere există, iar străinii vor să cucerească o parte din această piaţă.
Încasările agenţiilor de turism în 2023 au ajuns la 6,5 mld. lei (1,3 mld. euro), dar sumele plătite de români pe vacanţe în străinătate, aproape 10 mld. euro în 2024, arată o piaţă cu un potenţial uriaş.
Cel mai recent exemplu este achiziţia a 70% din acţiunile agenţiei de turism locale Paralela 45 de către turoperatorul polonez Rainbow Tours Polonia, una dintre cele mai mari agenţii de turism din Polonia.
Paralela 45 este prezentă de 35 de ani pe piaţa locală, fiind înfiinţată de Alin Burcea. Antreprenorul a decis să cedeze pachetul majoritar de acţiuni operatorului polonez pentru consolidarea agenţiei de turism îm piaţa locală, mai exact creşterea prezenţei în offline şi online, în următorii ani. Antreprenorul local rămâne cu 30% din acţiuni şi îşi păstrează rolul de CEO al agenţiei.
Operatorii polonezi nu sunt la prima tranzacţie în piaţa locală de turism. În vara anului trecut, Litoralulromânesc.ro, agenţie de turism locală specializată în pachete de vacanţă pe litoralul românesc, a fost cumpărată de Szallas Group, parte a grupului polonez Wirtualna Polska Holding. Agenţia locală era deţinută de Ionuţ Nedea, iar valoarea tranzacţiei s-a ridicat la peste 21 milioane de euro.
Grupul Szallas nu a fost la prima tranzacţie; în 2020, grupul a cumpărat portalul de rezervări Travelminit.
Un alt jucător polonez, însă nu din piaţa de turism, ci un fond de investiţii, a pariat pe turismul românesc în 2023 prin achiziţia pachetului majoritar al agenţiei Vola.ro, care îl are printre fondatori pe Daniel Truică. Resource Partners, unul dintre cei mai importanţi manageri regionali de fonduri de private equity, a preluat o participaţie de 80% din capitalul Vola.ro, liderul pieţei de turism online din România, cu prezenţă şi în Polonia, Bulgaria şi Moldova. Daniel Truică păstrează o participaţie minoritară semnificativă şi continuă să conducă direcţia strategică a grupului în calitate de CEO. Prin această achiziţie, Vola.ro vizează creşterea businessului şi extinderea pe noi pieţe din Europa.
Piaţa agenţiilor de turism nu a fost, până recent, obiectul unor tranzacţii importante, businessurile fiind construite şi deţinute de antreprenorii locali. Totuşi, a devenit tot mai interesantă pentru jucătorii străini.
Pe lângă achiziţia unor jucători locali, turoperatorii străini intră în piaţa locală şi prin deschiderea unor filiale locale, precum au făcut-o Coral şi Join Up.
Coral Travel, parte din grupul turc OTI, care are pe lângă agenţii de turism şi hoteluri în portofoliu. Coral Travel are peste 50 de birouri în Germania, Turcia, Rusia, Belarus, Georgia, Lituania, Estonia, Letonia, Egipt, Thailanda, Spania, Grecia şi Emiratele Arabe Unite.
Join Up, parte din grupul ucrainean cu acelaşi nume, a intrat în România în urmă cu trei ani. Grupul Join Up a pornit în Ucraina, iar companiile sub acest brand distribuie pachete turistice prin intermediul a 10.000 de agenţii de turism pe pieţele din Ucraina, Moldova, Kazahstan, Estonia, Letonia, Lituania şi România.
Mare parte din aceşti turoperatori au intrat pe segmentul de outgoing, adică de vacanţe în afara ţării, un sector care creşte semnificativ de la an la an. În 2024, românii au cheltuit 9,6 miliarde de euro pe deplasări în străinătate, cu un miliard de euro în plus faţă de anul anterior.
Piaţa agenţiilor de turism creşte pe fondul unui apetit tot mai mare al românilor pentru vacanţe. Portofoliul agenţiilor s-a diversificat mult în ultimii ani pentru a veni în întâmpinarea celor dornici să descopere noi destinaţii. În 2023, ultimul an pentru care există date publice, piaţa agenţiilor de turism a avut venituri de 6,5 miliarde lei şi doar 2.800 de companii active, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













