Schimbare majoră la poliţele RCA! Toţi şoferii trebuie să ştie

Autor: Mircea Nica Postat la 04 octombrie 2023 276 afişări

Schimbare majoră la poliţele RCA! Toţi şoferii trebuie să ştie

Legea RCA ar urma să fie modificată prin includerea unor prevederi dintr-o nouă directivă transpusă în legislaţia naţională prin care verificarea poliţelor RCA se va face prin mijloace electronice chiar şi la maşinile parcate, iar în acelaşi timp se va permite şi suspendarea poliţelor RCA în cazuri precum suspendarea înmatriculării, a explicat Valentin Ionescu, director în cadrul ASF pe sectorul asigurărilor la un post de televiziune.

♦ Valentin Ionescu, director în cadrul ASF pe sectorul asigurărilor, a explicat la un post de televiziune că prin transpunerea unei directive se va permite monitorizarea prin mijloace electronice a poliţelor RCA, chiar şi când maşinile sunt parcate, şi se va permite suspendarea poliţei RCA, dar doar în anumite cazuri, cum ar fi situaţia în care se suspendă înmatricularea.

Legea RCA ar urma să fie modificată prin includerea unor prevederi dintr-o nouă directivă transpusă în legislaţia naţională prin care verificarea poliţelor RCA se va face prin mijloace electronice chiar şi la maşinile parcate, iar în acelaşi timp se va permite şi suspendarea poliţelor RCA în cazuri precum suspendarea înmatriculării, a explicat Valentin Ionescu, director în cadrul ASF pe sectorul asigurărilor la un post de televiziune.

„Deocamdată, proiectul cu modificările RCA nu este public. Ne dorim creşterea gradului de asigurare, prin prevederile unei noi directive pe care trebuie să o transpunem în legislaţia naţională. Monitorizarea prin mijloace electronice a asigurării RCA, chiar dacă maşinile sunt parcate, va fi obligatorie indiferent de situaţie. Această introducere oferă şi posibilitatea suspendării asigurării RCA, dar doar în anumite situaţii, coroborat cu suspendarea înmatriculării de exemplu. Sunt câteva elemente care ne ajută să avem un grad de cuprindere mai mare pe RCA şi nu vor mai circula maşini fără RCA. Astfel, dacă consideraţi că nu mai doriţi să mergeţi cu maşina, suspendaţi înmatricularea, iar printr-o solicitare la asigurător acesta este obligat să suspende RCA-ul“, susţine Valentin Ionescu.

Deşi momentan nu este public acest proiect (de transpunere a directivei care ar urma sa permită verificarea electronică a poliţelor RCA chiar şi la maşinile parcate şi dă posibilitatea supendării poliţei RCA în anumite condiţii), o altă propunere legislativă care urmăreşte prelungirea poliţelor falimentarei Euroins pare că are un parcurs legislativ pozitiv, după cum a spus Valentin Ionescu în intervenţia sa televizată.

„Nu pot vorbim în numele iniţiatorului, Ministerul de Finanţe şi guvernul. Până acum procesul legislativ a fost unul pozitiv. Avem convingerea că acest proiect de prelungire va fi aprobat. Hotărârea de guvern vorbeşte de companiile de asigurări care folosesc preţurile de la finalul lunii februarie 2023, nu vorbim de o plafonare efectivă a preţului poliţelor RCA. Propunerea noastră de prelungire vine având în vedere faptul că se mută un portofoliu RCA de la un asigurător aflat în faliment către asigurătorii rămaşi în piaţă.“

 „În luna octombrie expiră 300.000 din aceste poliţe ale Euroins, iar în luna noiembrie va fi un număr similar. În luna decembrie, când vom avea expirarea tuturor poliţelor Euroins vom avea probabil 800.000 de poliţe. În fiecare zi se reînnoiesc 20.000-30.000 de contracte RCAî, a explicat Valentin Ionescu.

În acelaşi timp, el a mai spus că această plafonare nu este una efectivă la un preţ fix, ci o limitare la nivelul tarifelor practicare de asigurătorii RCA la finalul lunii februarie 2023.

"Dacă citim cu atenţie hotărârea de Guvern, vorbim de tarife practicate de companii de asigurări de la sfârşitul lunii februarie 2023, nu vorbim de un preţ fix pentru toată lumea", a mai adăugat directorul ASF.

Pe de altă parte, după ce va fi prelungită această formă de plafonare, Întrebarea este ce se va întâmpla cu preţul poliţelor RCA, care până acum au fost ţinute în frâu de hotărârea de Guvern, iar ulterior asigurătorii vor avea mână liberă la stabilirea tarifelor.

"Este exagerată o explozie a preţurilor după expirarea formei de plafonare. Ne dorim ca în întâlnirile pe care le avem cu societăţile de asigurări să avem o ieşire controlată, adică să nu avem creşteri mari sau explozive", a mai spus Valentin Ionescu.

Îngheţarea tarifelor RCA a venit ca urmare a celui de-al doilea cel mai mare faliment din istoria pieţei asigurărilor, respectiv Euroins România, firmă căreia pe data de 17 martie 2023 i s-a retras autorizaţia de funcţionare,  s-a constatat starea de insolvenţă şi s-a demarat procedura de promovare a intrării în faliment. Ulterior, pe 9 iunie 2023, Tribunalul Bucureşti a deschis oficial procedura de faliment a Euroins România.

Pentru a evita o nouă creştere abruptă a preţului poliţelor RCA, ASF a propus îngheţarea tarifelor la nivelul de la finalul lunii februarie 2023, după ce înainte de cazul Euroins, respectiv după falimentul City Insurance, preţurile au explodat şi s-a dorit încă de atunci o plafonare, dar aceasta a rămas prin sertare.

Acum, pe lângă prelungirea plafonării preţului poliţelor RCA, Guvernul a aprobat o altă propunere venită din partea ASF, respectiv prelungirea valabilităţii poliţelor care aparţin companiei falimentre Euroins cu încă 3 luni. În mod normal, termenul de expirare de drept, ca urmare a demarării procedurii de faliment împotriva Euroins România, era 8 septembrie 2023. Prin urmare, după această prelungire poliţele RCA ale Euroins, ar urma să expire pe 8 decembrie 2023.

Care sunt principalele modificări care vor fi transpuse în Legea RCA:

► Posibilitatea de a monitoriza valabilitatea poliţelor RCA prin mijloace electronice atât a vehiculelor din trafic, cât şi a vehiculelor parcate pe drumurile publice.

► Posibilitatea de a suspenda poliţa RCA printr-o solicitare transmisă asigurătorului, în cazul în care vehiculului i se suspendă înmatricularea, dovada fiind trimisă asigurătorului pentru a putea iniţia suspendarea poliţei, dar şi în alte situaţii precum cele în care şoferul rămâne fără permis sau are vehiculul avariat.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.