Salam sasesc sau "blue chip"?

Postat la 20 martie 2007 1 afişăre

Cel mai mare procesator roman de carne, Cris-Tim, se gandeste sa isi finanteze dezvoltarea de anul viitor printr-un credit sindicalizat, listare la Bursa sau prin atragerea ca actionar a unui fond de investitii.

Cel mai mare procesator roman de carne, Cris-Tim, se gandeste sa isi finanteze dezvoltarea de anul viitor printr-un credit sindicalizat, listare la Bursa sau prin atragerea ca actionar a unui fond de investitii.

 

Daca pentru investitiile pentru anul in curs liderul pietei romanesti de mezeluri are fonduri asigurate, Cris-Tim se gandeste sa-si diversifice sursele de finantare incepand din 2008.

 

"Cel putin pentru anul in curs, putem asigura liniile de finantare prin intermediul bancilor", a declarat pentru BUSINESS Magazin vicepresedintele Cris-Tim, Gabriel Alexandru. "Dar la un moment dat va trebui sa luam in considerare toate optiunile: credit sindicalizat, fie prin listare la bursa sau prin intermediul unui investitor", spune vicepresedintele Cris-Tim.

 

Momentul cel mai probabil pentru acest pas va fi anul 2008, desi Alexandru tine sa precizeze ca "nu se pune sub nicio forma problema" vanzarii afacerii. Chiar daca admite ca pentru orice exista un pret corect, vicepresedintele companiei spune ca acest lucru este valabil "in cazul in care vrei sa vinzi".

 

Si nu sunt prea multe avantaje, explica Alexandru, in momentul in care vinzi afacerea din domeniul cunoscut si incepi un alt business cu totul diferit, pentru ca performantele, de regula, nu mai sunt aceleasi. "Mai ales ca Radu Timis (fondatorul si actionarul majoritar al Cris-Tim - n.red.) este strans legat de firma si nu se vede rupt de activitatea ei."

 

In plus, pentru a dezvolta grupul Cris-Tim, o afacere de familie, Radu Timis a trebuit sa-si calce pe suflet. La nivelul anului 2003, grupul de firme avea nevoie de o reorganizare si de stabilirea unei strategii de actiune, pentru ca afacerea de familie se dezvoltase foarte mult, iar sursele de finantare erau limitate. Pana in 2003 firma a avut un ritm foarte mare de crestere, dar ajunsese intr-un punct critic in care, daca nu se schimba ceva, cresterea firmei nu mai putea continua. "Era nevoie sa stabilim prioritatile de dezvoltare la nivel de grup si trebuia regandit modul de organizare al business-ului principal", spune Alexandru, cel ce avea sa fie artizanul schimbarilor din companie.

 

Nu exista la acea vreme un post liber la Cris-Tim si nici Alexandru, care lucra atunci in industria tutunului, nu-si cauta activ un job, desi simtise ca trebuie sa faca o schimbare.

 

Totusi, Alexandru, care a lucrat cu firma mai intai in regim de colaborare, pentru a fi apoi director de strategie si, ulterior, vicepresedinte, avea sa fie cel ce a schimbat compania din temelii: a stabilit o directie clara de dezvoltare si a adus un nou sistem de lucru, pe termen lung, in conditiile in care Cris-Tim lucra la nivelul lui 2003 doar cu planuri pe termen scurt.

 

"Mezelurile au ramas core business (afacerea de baza - n.red.) si am stabilit niste linii de dezvoltare pentru celelalte afaceri, ca in cazul retelei de magazine sau diviziile de alimente congelate si ready meals (mancare gata preparata - n.red.)", spune Alexandru. Reorganizarea inceputa in 2005 parea un proiect foarte greu, din cauza dimensiunilor Cris-Tim. Iar cea mai dificila si mai de durata parte nu a fost introducerea procedurilor noi de lucru sau integrarea activitatilor logistice cu cele de productie, ci reglajele de finete la nivel uman.

 

Si modificarile de pe partea de resurse umane au produs un cutremur in companie, fiind schimbati manageri chiar si la nivel de board. De la venirea sa, Alexandru a atras o serie de manageri atat in board cat si in alte niveluri de conducere, "oameni pasionati sa dezvolte, care sunt «constructori»". Odata cu schimbarile de manageri, Cris-Tim a declansat si aplicarea programelor de training, mai ales pentru a imbunatati comunicarea si relationarea dintre departamente. "Sunt sincope din cauza faptului ca firma a crescut prea repede si sunt scurtcircuite in decizia de comunicare."

 

Niciun departament din cadrul grupului nu a scapat neatins de valul schimbarilor. Unele departamente au fost reorganizate, iar altele restructurate. A fost infiintat un departament de cercetare a pietei, iar acum, pentru lansarea fiecarui produs sunt organizate focus-grupuri, consumatorii fiind principalul factor de decizie. In plus, compania lucreaza permanent cu firme de cercetare de piata pentru a sti care este pozitia produselor sale in piata. Acest lucru nu pare deloc spectaculos, dar in urma cu doar patru ani, isi aminteste Alexandru, "decizia de a lansa un produs nou se lua doar la nivelul board-ului, in urma unei propuneri". Anul acesta compania va infiinta in cadrul productiei si un departament dedicat pentru cercetare si dezvoltare de noi produse.

 

Tot Alexandru a fost cel care a stabilit pentru companie un obiectiv pe termen mediu: cresterea cotei de piata de la 7% (2004) pana la 30% in numai cinci ani, planul de restructurare fiind definitivat in 2004 si pus in aplicare din 2005. In 2006, cota de piata detinuta a fost de 17% in valoare si 15% in volum, conform informatiilor companiei. In acest context, cifra de afaceri cumulata la nivel de grup a ajuns la circa 180 de milioane de euro. Daca sunt eliminate tranzactiile dintre companiile grupului, cifra de afaceri consolidata a fost de 112 milioane de euro, iar planurile pentru anul in curs vizeaza o crestere cu 15-20% fata de 2006.

 

Profitul operational al companiei a fost in 2006 de 11% din cifra de afaceri, pentru anul in curs tinta fiind de "minim 11%", conform reprezentantilor companiei. Fata de 2005, nivelul profitului a fost mai mic, dar acest lucru se datoreaza faptului ca "fonduri consistente" au fost alocate pentru "punerea la punct a tuturor aspectelor legate de incadrarea in noile norme europene, alinierea la normele ce tin de protectia mediului". In plus, compania a cheltuit anul trecut cateva milioane de euro pentru promovarea marcilor Cris-Tim si Alpinia.

 

Conform estimarilor realizate in cursul anului trecut, valoarea de piata a companiei depaseste 140 de milioane de euro, luand in calcul valoarea de piata a proprietatilor si mijloacelor fixe, precum si estimari privind valoarea marcilor detinute de companie.

 

Cresterea de 23% a cifrei de afaceri din 2006 fata de 2005 a fost, pentru grupul de firme Cris-Tim, in pas cu evolutia sectorului. Ritmul de crestere a pietei de preparate din carne este estimat pentru anul acesta la 10%, in conditiile in care in 2006 piata a crescut cu 20% fata de 2005. Valoarea de anul trecut a ajuns la circa 800 de milioane de euro, in termeni de cifre de afaceri cumulate ale producatorilor din industrie.

 

Pentru anul in curs, compania are estimat un ritm de crestere al afacerilor mai mare decat ritmul de evolutie al pietei. Implicit, si felia de piata detinuta de grup ar urma sa devina mai consistenta. In aceste conditii, e de asteptat ca petitorii sa bata in continuare la poarta companiei, mai ales ca "Radu Timis n-a refuzat niciodata sa stea de vorba cu cineva", spune Gabriel Alexandru. "Si probabil vor exista mereu aceste discutii."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Salam sasesc sau "blue chip"?
/actualitate/salam-sasesc-sau-quot-blue-chip-quot-1008538
1008538
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.