Romanii zboara tot mai mult in tara

Postat la 15 august 2006 1 afişăre

La terminalul de curse interne de la Otopeni se infiinta pentru prima data, in urma cu circa jumatate de an, un check-in pentru un zbor intern operat de o alta companie decat TAROM. Primul bilant arata ca statisticile privind cursele interne au prins avant.

La terminalul de curse interne de la Otopeni se infiinta pentru prima data, in urma cu circa jumatate de an, un check-in pentru un zbor intern operat de o alta companie decat TAROM. Primul bilant arata ca statisticile privind cursele interne au prins avant.

 

Desi a crescut cu aproape o treime fata de aceeasi perioada a anului trecut, traficul aerian intern de persoane reprezinta o cota mica din operatiunile celor doua companii aeriene de linie din Romania: una de stat, TAROM, si una privata, Carpatair. Cu toate acestea, orice segment de piata cucerit - mai ales la cursele interne - este cu atat mai pretios cu cat intrarea in UE si aderarea la acordul Open Sky (prin care orice companie aeriana va putea veni sa opereze orice ruta, cu investitiile si acordurile de rigoare) va creste semnificativ concurenta.

 

Iar preturile se vor modifica in consecinta. De aceea, desi a avut de dus o lupta nu tocmai usoara pentru a opera de la inceputul acestui an de pe Otopeni, Carpatair are acum, in paralel cu TAROM, curse catre Timisoara de pe cel mai mare aeroport din tara, dar si alte doua curse interne pe care compania de stat nu le-a bifat: Timisoara-Iasi si Timisoara-Constanta. Si desi zboara acum in paralel cu Carpatair de pe Otopeni, TAROM nu se poate plange. "Cresterea numarului de pasageri pe cursele interne ale companiei TAROM  in prima jumatate a lui 2006 fata de 2005 a fost de 16%", dupa cum declara pentru BUSINESS Magazin oficialii companiei TAROM. Cu alte cuvinte, pasageri pentru curse Bucuresti-Timisoara au fost destui pentru toata lumea. 

 

Despre ce crestere e vorba si cui se datoreaza? Aeroportul International Henri Coanda (AIHC) a avut in primele sase luni ale acestui an o crestere cu 15% a numarului de pasageri (care a depasit 1,5 mil.). Dintre acestia, 127.000 au optat pentru curse interne, fiind cu peste 21% mai multi fata de aceeasi perioada a anului trecut. O cota din crestere o au si pasagerii Carpatair, care au intrat in statisticile AIHC din martie, desi doar pentru o singura destinatie, Timisoara.

 

Nu numai AIHC a raportat cresteri de pasageri pe cursele interne. Aeroportul din Timisoara, al doilea hub aerian din Romania, a raportat cresteri atat pentru traficul extern, cat si pentru cel intern. Mai precis, pe aeroportul Traian Vuia au fost procesati 1.500 de pasageri pe zi in primele luni ale 2006, fata de 1.200 in acelasi interval al anului trecut.

 

"Rutele interne sunt importante pentru portofoliu, dar deocamdata reprezinta putin din totalul curselor Carpatair", spun oficialii companiei cu capital romano-elvetian infiintate in anul 1999 de catre Veg Invest SRL, Wilson Property si o serie de persoane fizice straine. Dar traficul generat de cursele atat interne, cat si externe pe aeroportul din Timisoara a determinat pe oficialii aeroportului sa ia masuri: "Pentru a face fata dinamicii hubului Carpatair, vor fi create inca patru porti de imbarcare, ce vor dubla potentialul zonei portilor de imbarcare", dupa cum se arata in strategia de dezvoltare a aeroportului pentru acest an.

 

Atributul de hub al aeroportului din Timisoara a aparut odata ce Carpatair si-a dezvoltat o retea de preluare a pasagerilor catre cursele externe atat din mai multe orase din Romania, cat si din orase din Ucraina sau Moldova. Mai precis, in afara de Iasi, Constanta si Bucuresti, unde poate transporta pasageri in regim de cursa interna, dar poate prelua pasageri si pentru extern, Carpatair mai opereaza si din aeroporturi precum Suceava, Bacau, Targu-Mures, Oradea, Sibiu sau Satu Mare, de unde poate lua pasageri doar catre toate cursele externe, cu escala la Timisoara.

 

Miscarea pe care Carpatair a facut-o la inceputul acestui an, cand a inceput sa opereze si din estul tarii, de la Iasi, atat curse interne, cat si externe, i-a facut pe cei de la TAROM sa isi extinda si ei prezenta acolo. Odata cu integrarea Iasului in reteaua Carpatair, TAROM, care in mod normal isi conecteaza toate operatiunile prin AIHC, a inceput sa incheie parteneriate pentru a-si pastra clientela. A semnat, de exemplu, un acord cu Austrian Airlines pentru a transporta pasageri pe ruta Iasi-Viena - acordul a inceput in martie, cu trei curse pe saptamana (in zilele de luni, miercuri, vineri si duminica) si a crescut din luna mai la sase curse, pentru marti si joi.

 

In paralel, zboruri similare au inceput din Sibiu si Targu-Mures. Cresterile de pasageri pe cursele interne, considerate absolut normale de toti operatorii aerieni "datorita dezvoltarii zonale si a afacerilor", vor fi insa mult mai dinamice din 2007 incolo. 

Multe companii, printre care si Blue Air (companie romaneasca low-cost apartinand omului de afaceri Nelu Iordache), asteapta ca odata cu integrarea in UE sa poata sa isi includa in portofoliu curse interne. Blue Air opereaza in tara pe aeroportul din Arad, insa doar in regim de escala catre Valencia.

 

Posibilitatea ca oferta de curse interne sa se dezvolte este asteptata cu mare interes de pasagerii care calatoresc des in tara cu trenul ori cu automobilul in locul avionului din cauza ca gasesc biletele de avion prea scumpe: preturile pentru orice fel de cursa nu sunt decat rareori mai mici de 100 de euro pentru un zbor dus-intors. E firesc deci ca toata lumea sa astepte intrarea operatorilor low-cost pe rutele interne. "Acestia vor face adevaratul boom in piata curselor interne", spune Stefan Mladin, reprezentant al Aeroportului International Aurel Vlaicu (Baneasa).

 

"Curse cu putine locuri, care sa zboare pe diverse distante, la preturi care pot concura lejer cu autobuzele, aceasta este piata de zboruri interne pe care o asteptam", mai spune Stefan Mladin, care asteapta sa vada si in Romania, ca in Croatia, avioane de 12-16 pasageri, care sa zboare in regim de taxi intre orase aflate la 200 km distanta. Aici este diferenta deocamdata intre Romania si alte piete, unde zborurile interne nu numai ca exista, dar sunt si accesibile publicului larg. In Romania, deocamdata, zborurile interne sunt un fel de business class cu aripi, fiind ocupate in majoritate de oameni de afaceri care calatoresc dintr-un oras in altul. Operatorii low-cost vor schimba asta repede.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/romanii-zboara-tot-mai-mult-in-tara-1006653
1006653
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.