Românii dăruiesc mai multe flori: businessurile din domeniul floral şi-au dublat cifra de afaceri în ultimii cinci ani

Autor: Andra Stroe Postat la 14 februarie 2020 253 afişări

Românii dăruiesc mai multe flori: businessurile din domeniul floral şi-au dublat cifra de afaceri în ultimii cinci ani

Afacerile cu flori au crescut considerabil în ultimii cinci ani, cu 96% faţă de 2014 şi cu 6% faţă de 2017, la 330 milioane de lei în 2018. Astfel, business-urile din domeniul floral din România şi-au dublat cifra de afaceri în ultimii cinci ani şi vor continua să crească şi în 2020, cu aproximativ 15%, până la 450 milioane de lei, potrivit estimărilor analiştilor KeysFin.

„Businessurile din domeniul floral au căpătat avânt în ultimii ani şi nu putem să nu remarcăm faptul că peste 90% din antreprenorii din domeniu sunt români. Creativitatea acestora şi pasiunea pentru aranjamente florale cu siguranţă că şi-au spus cuvântul, însă, pentru ca piaţa locală să înflorească şi mai mult, este nevoie de o strategie clară şi de investiţii susţinute şi în ceea ce priveşte cultivarea florilor. Momentan, creşterea acestui sector a venit doar din consum, însă cu siguranţă că poate veni şi din producţie dacă vor exista iniţiative în acest sens“,  a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

În 2018,  numărul companiilor care activează în domeniu a fost cu 36% mai mare decât în 2014, în urma analizei calitative rezultând peste 830 de companii în industria florilor.

Cu toate acestea, nu toate sunt afaceri înfloritoare: din totalul celor peste 830 de companii analizate, 387 au înregistrat profit, 373 au avut pierderi, iar restul au avut un rezultat nul în 2018. Pe de altă parte, în acelaşi an, rezultatul net al business-urilor din domeniul floral (profit minus pierdere netă) a evoluat în ritm susţinut, reuşind să treacă de la o pierdere de 12,5 milioane de lei în 2014, la un profit de peste 20 de milioane de lei în 2018.

În topul celor mai mari companii locale din domeniul floral, după cifra de afaceri, se află: COMGABY MOLN SRL (florăriile Magnolia: 31,6 milioane de lei), FLOWERS MARKET HOLLAND SRL  (26,1 milioane de lei) şi FLOR DE LOS ANDES SRL (17,6 milioane de lei în 2018).

Toate cele trei sunt deţinute de investitori români şi, mai mult decât atât, dintre cele peste 830 de companii analizate, doar 20, respectiv 2% - sub marja statistică de eroare de 3%, sunt controlate de investitori străini.

Comerţul internaţional de plante vii şi produse de floricultură al României (exporturi plus importuri) a înregistrat o creştere de 2,7% faţă de 2017 şi 5,8% faţă de 2014, la aproape 136 milioane de euro în 2018. Analiştii KeysFin atrag însă atenţia asupra majorării deficitului comercial (exporturi minus importuri), care a avansat cu 3,5% faţă de 2017 şi a fost cu 6,6% peste nivelul din 2014, la 130 de milioane de euro în 2018.

Mai simplu spus, valoric România a importat de 50 ori mai multe flori decât a exportat, în 2018, iar principala sursă a importurilor florale din ţara noastră este Olanda. Ţara lalelor este aşadar furnizorul oficial de flori al României, iar valoarea importurilor a fost de aproximativ 78 milioane de euro, reprezentând aproape 60% din totalul importurilor de plante vii şi produse de floricultură de pe plan local. În topul ţărilor din care România importă flori se mai regăsesc şi Ungaria, cu 12% din totalul de importuri menţionat mai sus, şi Italia, cu 8% din acelaşi total.

Olanda este de altfel lider de necontestat în domeniu, cu peste 40% din exporturile de flori la nivel global în 2018, aproximativ 3,7 miliarde de dolari potrivit datelor Statista.

Bucureşti se află pe primul loc în topul judeţelor în funcţie de cifra de afaceri a business-urilor din domeniul floral care au sediul aici, însumând 113 milioane de lei, 34% din totalul la nivel naţional. Capitala este urmată în clasament de judeţul Bistriţa-Năsăud, cu 10% din total şi o cifră de afaceri de 32,5 milioane de lei, şi judeţul Ilfov, cu 9% din total şi o cifră de afaceri de 30 milioane de lei. Companiile înregistrate în cele trei judeţe cumulează peste 50% din totalul cifrei de afaceri locale a acestui sector.

În ceea ce priveşte forţa de muncă din domeniu, a rămas relativ constantă faţă de 2017. Astfel,  în 2018 existau aproximativ 1,6 mii de angajaţi activi în industrie, la nivel naţional, cu 36% mai mulţi decât în 2014. Pe de altă parte costul mediu per angajat a avut o creştere de aproape două ori mai rapidă decât productivitatea medie per angajat, respectiv de 80% în 2018 versus 44% în 2014.

Piaţa de e-commerce din România creşte de la an la an, iar obişnuinţa românilor de a găsi totul la un click distanţă se regăseşte şi în cazul business-urilor florale. Potrivit datelor din domeniu, în 2019 existau aproximativ 150 de magazine online de flori, iar cele mai ocupate luni pentru acestea sunt lunile februarie, martie şi decembrie. Sărbătorile locale, precum 1 martie sau Dragobetele, dar şi cele internaţionale, precum Valentine’s Day sau 8 martie, contribuie aşadar semnificativ la veniturile comercianţilor online de flori. În ceea ce priveşte avantajele competitive, majoritatea magazinelor online se întrec în a oferi durate mici de livrare a florilor, de chiar şi o oră sau două, mizând pe spontaneitatea clienţilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
flori,
business,
cifra de afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.