RETAIL: Renunta francezii la Romania?

Postat la 31 ianuarie 2006 1 afişăre

Carrefour a preluat reteaua Gima - doar cea din Turcia, care are peste 80 de magazine. Cele patru supermarketuri Gima din Romania n-au fost luate in discutie. Sa nu fi fost la fel de atractive?

Carrefour a preluat reteaua Gima - doar cea din Turcia, care are peste 80 de magazine. Cele patru supermarketuri Gima din Romania n-au fost luate in discutie. Sa nu fi fost  la fel de atractive?

In ciuda rezultatelor peste asteptari obtinute de hipermarketurile sub sigla Carrefour in Romania, francezilor pare ca le-a cam scazut interesul pentru aceasta piata. Desi pe site-ul companiei "Roumania" figureaza in randul celor 11 tari in care hi-permarketurile Carrefour coloreaza peisajul de retail, in "dreptul" tarii noastre nu figureaza nici un numar de magazine. De ce oare? 

Poate pentru ca marele retailer francez nu mai e prezent in Romania decat cu numele. La inceputul acestui an, Hyparlo, principalul francizat al comerciantului francez, a preluat integral actiunile afacerii Carrefour din Romania, dezvoltata in parteneriat Hyparlo - Carrefour. Prin schimbul de actiuni, francezii s-au "spalat pe maini" de afacerea din Romania.

Un alt semn: francezii au preluat recent, la pachet, reteaua magazinelor Gima de pe piata turceasca. Tranzactia nu a inclus insa cele patru supermarketuri Gima din Romania. Ar fi fost cele patru Gima made in Romania o prea mare bataie de cap? 

O privire comparativa a celor doua piete ar putea da un raspuns afirmativ. In Turcia, Gima este o forta, avand 80 de supermarketuri. Apoi, batand mana cu grupul Fiba, actionarul majoritar al retelei Gima, Carrefour a preluat si reteaua Endi, care cuprinde 50 de magazine de discount (cu numar redus de produse si preturi mici). In acest fel, francezii de la Carrefour par a fi dat lovitura: ei au ajuns astfel pe primul loc in topul retailerilor intr-o tara despre a carei imensa importanta strategica se vorbeste de secole bune. 

In schimb, pe piata romaneasca, lucrurile stau ceva mai prost: Endi nu exista deloc, iar reteaua Gima are doar patru magazine. Unul dintre ele este la Iasi (Iulius Mall) si trei in Bucuresti, dintre care doua sunt in mall-urile detinute de Anchor Group (Plaza Mall si Vitan Mall). Al treilea supermarket Gima din Capitala e plasat in Colentina, fiind si cel mai nou deschis - in cursul anului trecut. Un magazin Gima a "vietuit" o vreme si pe meleagurile constantene, dar a fost inchis o data cu mall-ul in care era plasat. In fine, a mai existat un supermarket Gima si in apropiere de Bucuresti, in mall-ul Prisma.  In plus, piata bucuresteana nu pare sa sugereze un viitor prea roz. Exista, pe de o parte, aglomeratia din supermarketul Gima amplasat in complexul din Vitan. In vreme ce magazinul deschis in Plaza Mall are parte de o concurenta acerba din partea Carrefour Orhideea. Mai mult, in luna septembrie este planificata inaugurarea unui nou hipermarket Cora, chiar langa Plaza Mall. 

Mai mult, tot la toamna se va deschide, de data aceasta in zona Colentina, primul hipermarket Kaufland. Este de presupus ca acesta va atrage mare parte din clientii disponibili in acel perimetru, unde se afla, coincidenta, cel de-al treilea supermarket Gima. 

Asa ca este de presupus ca preluarea retelei Gima Romania ar fi inseamnat, cel putin in momentul actual, o mult prea mare bataie de cap pentru Carrefour. In sfarsit, chiar daca Gima va rezista cu bine acestor "atacuri", este vadita o aglomerare a peisajului de retail al Bucurestilor, locul in care comertul modern a prins aripi cu precadere si se afla in plin proces de dezvoltare.  Caci la meci isi anunta participarea si alte magazine care au drept tinta buzunarul consumatorilor. De exemplu, Plus Discount, parte a grupului german Tengelmann. Pentru inceput, Plus va deschide 15-20 de magazine, in Bucuresti si alte mari orase din tara, dupa cum a anuntat Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS). Magazinele de pe piata romaneasca vor fi de tip discounter (cu preturi reduse si un sortiment limitat de produse) si vor fi operate de compania Plus Discount sub brandul Plus. Teren de expansiune au gasit in Capitala si lituanienii de la VP Market, liderii retailului din regiunea baltica, care au adus, deocamdata, doar formatul magazinelor de discount, numite aici Albinute. Iar ritmul de deschidere a fost destul de vioi: in cinci luni, reteaua lituaniana a ajuns sa aiba opt magazine, iar pana la finele anului, vor fi 17, dupa cum a declarat, anterior, pentru BUSINESS Magazin Dmitrijus Nikitinas, director de dezvoltare al VP Market.

Iar Hyparlo vrea sa deschida cate doua hipermarketuri Carrefour pe an pana in 2010. Explicatia lui François Oliver, directorul executiv: trebuie sa existe cate un Carrefour in fiecare din cele patru puncte cardinale ale Capitalei. Iar Hyparlo mai are si tara de acoperit. In 2005 va fi finalizat hipermarketul de la Ploiesti si vor incepe lucrarile la cel putin inca doua magazine. Primul va fi deschis la Constanta, in primavara anului viitor. Povestea Carrefour a inceput cu aproape jumatate de secol in urma, in 1959, cand familiile Fourier si Defforey au fondat compania. Primul supermarket a fost deschis un an mai tarziu, intr-una din provinciile franceze. Conceptul de hipermarket, care i-a si consacrat pe francezii de la Carrefour, a fost lansat in 1963, in orasul francez Sainte-Geneviève-des-bois. I-a trebuit 42 de ani ca sa ajunga la aproape 800 de hipermarketuri; a devenit, astfel, cel mai mare retailer european si al doilea ca marime dupa gigantul american Wal-Mart. Dar "urcusul" retailerului francez nu mai e la fel de alert ca pana acum un an-doi. Intamplator sau nu, marile schimbari din conducerea gigantului francez coincid cu perioada in care Carrefour s-a retras din Romania, lasand aici doar numele. Si se mentine departe de piata romaneasca, desi, trei luni mai tarziu, ar fi putut sa intre pe o alta usa. Cea a supermarketurilor Gima. 

Urmărește Business Magazin

/actualitate/retail-renunta-francezii-la-romania-979662
979662
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.