Radiografia pieţei de circa 30 mld. euro a bunurilor de larg consum. Alimentele “mănâncă” mai bine de jumătate din total, iar 5,4 mld. euro merg pe sucuri şi apă. Românii cheltuie pe alcool cât pe săpun, detergent şi pastă de dinţi

Autor: Cristina Roşca Postat la 28 decembrie 2023 33 afişări

Românii cheltuie anual 30 mld. euro pe bunuri de larg consum, adică pe alimente, băuturi non-alcoolice, băuturi alcoolice şi bunuri nealimentare, respectiv produse de îngrijire personală şi a locuinţei. În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole FMCG au crescut cu 16,2%, avansul fiind susţinut de fapt doar de scumpiri, pe o piaţă unde consumul a scăzut, arată datele companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ.

 Radiografia pieţei de circa 30 mld. euro a bunurilor de larg consum. Alimentele “mănâncă” mai bine de jumătate din total, iar 5,4 mld. euro merg pe sucuri şi apă. Românii cheltuie pe alcool cât pe săpun, detergent şi pastă de dinţi

Consumul a scăzut constant în primele nouă luni din an pe o piaţă unde preţurile bunurilor de larg consum au continuat să crească cu 15-23%.

Românii cheltuie anual 30 mld. euro pe bunuri de larg consum, adică pe alimente, băuturi non-alcoolice, băuturi alcoolice şi bunuri nealimentare, respectiv produse de îngrijire personală şi a locuinţei. În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole FMCG au crescut cu 16,2%, avansul fiind susţinut de fapt doar de scumpiri, pe o piaţă unde consumul a scăzut, arată datele companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ.

Evoluţia vânzărilor în 2023 (în primele trei trimestre), un an marcat în continuare de inflaţia ridicată, de dobânzile mari şi de incertitudine, diferă de la o categorie de produse la alta. Astfel, cel mai mult au crescut vânzările de sucuri şi apă, cu 18%, iar cel mai puţin cele de băuturi alcoolice (14,2%). De altfel, preţul la apă minerală aproape s-a dublat în ultimii doi ani.

Trebuie ţinut cont că, deşi inflaţia a coborât treptat în 2023, de la trimestru la trimestru, ea a rămas la aproape 15% în cazul bunurilor FMCG (în ansamblu), chiar şi la final de septembrie. Datele NielsenIQ arată că în primele trei luni din an, preţurile de alimente, băuturi şi produse de îngrijire (personală şi a locuinţei) creşteau cu peste 23%. În trimestrul următor, scumpirile erau de puţin sub 20%, pentru ca apoi inflaţia să coboare la 14,6%.

Cea mai mare parte a sumei cheltuite pe bunuri de larg consum merge către alimente, e vorba de mai bine de jumătate din totalul de circa 30 mld. euro. A doua cea mai mare sumă e alocată către băuturi non-alcoolice, segment ce reprezintă 18% din piaţă. Mai exact, românii cheltuie anual 5,4 mld. euro pe an pe apă minerală (plată şi carbogazoasă) şi pe sucuri (cu sau fără acid), arată calculele ZF.

Totodată, este interesant de remarcat că suma alocată pentru alcool e similară cu cea pentru produse de îngrijire personală şi a locuinţei (bunuri nealimentare).

ZF a scris în mai multe rânduri că în România consumul de produse precum detergent, pastă de dinţi, deodorant ori şampon e sub media europeană şi chiar sub cea regională, iar asta în condiţiile în care preţurile pentru astfel de bunuri sunt aliniate pe plan local cu cele din Occident, iar asta în pofida diferenţei de putere de cumpărare. Multe din aceste articole, atât cele de îngrijire personală, cât şi a locuinţei vin din import. În ceea ce priveşte consumul, el diferă puternic între mediul urban şi cel rural.

Asta face ca anual, românii să cheltuie pe astfel de bunuri puţin peste 4 mld. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor NielsenIQ şi a celor din piaţă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.