Profit de aproape 1 mld. lei în 9 luni/2022 pentru BRD, în creştere cu peste 12%, după un avans comparabil al creditării. Creditarea companiilor a făcut un salt anual de 31%, avansul pe segmentul IMM fiind de aproape 50%

Autor: Claudia Medrega Postat la 06 noiembrie 2022 40 afişări

BRD-SocGen, a treia bancă de pe piaţa locală după active, a înregistrat în primele 9 luni din 2022 un profit net de 998 mil. lei lei, în creştere cu 12,6% faţă de rezultatul din acelaşi interval din 2021, în condiţiile în care veniturile şi creditarea au crescut cu circa 12% în termeni anuali.

Profit de aproape 1 mld. lei în 9 luni/2022 pentru BRD, în creştere cu peste 12%, după un avans comparabil al creditării. Creditarea companiilor a făcut un salt anual de 31%, avansul pe segmentul IMM fiind de aproape 50%

♦ François Bloch, CEO al BRD: „Avântul creditării s-a menţinut la un nivel ridicat. Creditarea companiilor a avut o performanţă remarcabilă (+31%), susţinută de ambii săi piloni, cu o creştere extraordinară a creditării atât pe segmentul IMM-urilor, cât şi pe cel al companiilor mari“ ♦ Venitul net bancar al BRD a depăşit 2,4 mld. lei, după o creştere cu 11,6%.

BRD-SocGen, a treia bancă de pe piaţa locală după active, a înregistrat în primele 9 luni din 2022 un profit net de 998 mil. lei lei, în creştere cu 12,6% faţă de rezultatul din acelaşi interval din 2021, în condiţiile în care veniturile şi creditarea au crescut cu circa 12% în termeni anuali.

La nivelul întregului grup BRD, profitul net a fost în perioada ianuarie-septembrie 2022 de peste 1 mld.  lei, mai mare cu 10% faţă de câştigul din 9 luni din 2021, conducând la o renta­bilitate a capitalurilor proprii de aproape 17%, în comparaţie cu nivelul de 13% obţinut în aceeaşi perioadă a anului trecut.

„În primele nouă luni ale anului 2022, BRD a înregistrat o performanţă solidă la nivelul tuturor liniilor de activitate, în ciuda unui context economic plin de provocări. Avântul creditării s-a menţinut la un nivel ridicat“, a declarat François Bloch, CEO al BRD Soc-Gen.

Venitul net bancar al BRD a avansat în 9 luni/2022 până la peste 2,4 mld. lei, cu 11,6% peste nivelul din 9 luni/2021, în principal ca urmare a ma­jorării veni­tu­rilor nete din dobânzi şi comisioane. Pe o tendinţă de creştere au fost şi cheltuielile operaţionale ale băncii, care au ajuns la 1,2 mld. lei, după o creştere anuală cu 7,3%.

La nivelul întregului grup BRD, venitul net bancar a atins 2,54 mld. lei în creştere cu 9,8% în dinamică anuală, iar cheltuielile operaţionale au totalizat aproape 1,3 mld. lei în primele nouă luni ale anului 2022, în creştere cu 5% în dinamică anuală, excluzând contribuţiile plătite la Fondurile de Garantare a Depozitelor şi de Rezoluţie (69,2 mil. lei vs 49,4 mil. lei în 2021).

„Bazându-se pe o activitate comercială dinamică şi amplă, BRD a realizat, la finalul primelor nouă luni ale acestui an, o performanţă financiară solidă. Venitul net bancar a crescut pe fondul unor volume mai mari şi unor dobânzi de piaţă în creştere, încorporând, în acelaşi timp, remunerarea semnificativ crescută a depozitelor clienţilor noştri. În ciuda unei importante presiuni inflaţioniste, creşterea cheltuielilor operaţionale a fost temperată printr-o disciplină riguroasă a cheltuielilor. Costul riscului a fost ţinut sub control, confirmând calitatea şi sănătatea portofoliuluiî, a mai explicat şeful BRD.

Grupul BRD a înregistrat o creştere a venitului operaţional brut de 13,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ca urmare, raportul cost/venit s-a îmbunătăţit cu 2,2 puncte procentuale, până la 47,5% pe primele nouă luni ale anului 2022, în scădere de la 49,6%, nivel înregistrat în perioada similară a anului precedent (dacă excludem contribuţiile cumulate la Fondurile de Garantare a Depozitelor şi de Rezoluţie).

Soldul creditelor acordate de BRD a crescut în 9 luni/2022 cu 12% faţă de nivelul din 9 luni/2021, la peste 35,5 mld. lei.

Pentru întregul grup BRD, soldul creditelor nete, inclusiv creanţele din leasing, au crescut cu 11,5% în dinamică anuală, la 30 septembrie 2022, la 37,5 mld. lei. Pe segmentul retail, creşterea de 3,2% a fost susţinută atât de segmentul persoane fizice, cât şi de cel al clienţilor companii mici. Creditele pentru locuinţe au rămas principalul motor, cu o creştere consistentă, de 21% în dinamică anuală, a producţiei noi în primele nouă luni ale anului, în timp ce creditarea pentru consum reflectă încetinirea pieţei.

Finanţările acordate companiilor au înregistrat un avans de +30,9% faţă de 30 septembrie 2021, determinat atât de activitatea impresionantă pe segmentul IMM-urilor (+49,5% faţă de 30 septembrie 2021), cu credite în valoare de 1,4 mld. lei aprobate în cadrul programului IMM Invest, care a fost operational până la sfârşitul lunii iunie 2022) şi o creştere solidă a creditelor acordate companiilor mari (+22,4% faţă de septembrie 2021). Activitatea de leasing a înregistrat, de asemenea, o creştere importantă, +12,2% faţă de 30 septembrie 2021, potrivit informaţiilor transmise de bancă.

„Creditarea persoanelor fizice cu împrumuturi pentru locuinţe a progresat în continuare, producţia nouă fiind cu 21% mai mare. Cota de piaţă pe creditele de consum a rămas rezilientă în condiţiile unei încetiniri a pieţei, după anul-record 2021. Creditarea companiilor a avut o performanţă remarcabilă (Ă31% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut), susţinută de ambii săi piloni, cu o creştere extraordinară a creditării atât pe segmentul IMM-urilor, cât şi pe cel al companiilor mari. BRD s-a implicat activ în programele guvernamentale de sprijinire a economiei, cu credite aprobate în valoare de 1,4 mld. lei în primul semestru al anului 2022 (programul IMM Invest nu a mai fost operaţional după finalul lunii iunie). Sprijinirea economiei va continua în cadrul noului program IMM Invest Plus, care a început în luna octombrie 2022î, a explicat şeful BRD.

Ca urmare a creşterii creditării s-au majorat şi câştigurile băncii din dobânzi.

Venit net din dobânzi la nivelul BRD a depăşit 1,6 mld. lei, după un salt cu 13% faţă de 9 luni/2021. La nivel de grup, creşterea de 12,2%, faţă de perioada similară a anului trecut, a veniturilor nete din dobânzi, până la peste 1,7 mld. lei se datorează avansului solid al volumelor, precum şi ratelor dobânzilor în creştere, conform explicaţiilor transmsie de bancă. Evoluţia înglobează şi efectul cheltuielilor în creştere cu dobânzile pentru resursele atrase, în condiţiile în care şi clienţii retail, şi cei non-retail au beneficiat de o remunerare superioară a depozitelor.

Veniturile nete din comisioane au înregistrat un avans de 1,9% la nivel de grup, în dinamică anuală, consecinţă a unui volum mai mare de operaţiuni cu carduri şi a vânzărilor în creştere de produse de asigurare, contrabalansat parţial de venituri mai mici din servicii de e-banking, dată fiind migrarea clienţilor retail la noua aplicaţie de mobile banking gratuită, You BRD. Celelalte venituri au marcat şi ele creşteri solide (Ă13,4% faţă de perioada similară a anului trecut) datorită creşterii consistente a activităţilor de tranzacţionare şi de vânzări pe toate categoriile de produse.

În ceea ce priveşte indicatorii de risc de credit, nivelurile acestora reflectă calitatea foarte bună a portofoliului de credite, susţine BRD.

Rata creditelor neperformante a rămas la nivelul minim record de 2,6% (faţă de 3,2% la sfârşitul lunii septembrie 2021), iar gradul de acoperire cu provizioane a continuat să crească până la 78% (faţă de 75% la finalul lunii septembrie 2021). În primele nouă luni din 2022, costul net al riscului a înregistrat o cheltuială netă cu provizioanele de 37 mil. lei (în raport cu o reluare în venituri de mil. lei în primele nouă luni din 2021), determinată de constituiri aferente portofoliului performant ca urmare a tendinţelor macro-economice, în timp ce portofoliul neperformant a fost o sursă de recuperări constante în decursul anului.

Pe partea de depozite atrase de BRD, soldul economiilor a înregistrat o creştere cu doar 2,5% în 9 luni/2022, la 55,3 mld. lei. La nivelul întregului grup BRD, depozitele clienţilor au atins 55,2 mld. lei, mai mari cu 2,5% faţă de 9 luni/2021, „într-o piaţă tensionată din punctul de vedere al lichidităţii.î „Avansul depozitelor retail a provenit în special din intrările în creştere în conturile la vedere în valută ale clienţilor persoane fizice şi în depozitele la termen în lei, în contextul unor rate de dobândă majorate. Depozitele marilor clienţi corporativi au crescut cu 6% faţă de 30 septembrie 2021, în condiţiile unui avans solid al depozitelor în leiî, a transmis banca.

BRD a fost participant activ (cu o cotă medie de piaţă de 40%) la distribuirea celor trei emisiuni de obligaţiuni guvernamentale Fidelis, destinate investitorilor de retail, care au avut loc în primele nouă luni ale anului 2022, o valoare de 1,8 mld. lei fiind subscrisă prin intermediul reţelei băncii. BRD a făcut paşi importanţi înainte către un parcurs complet digitalizat pentru clienţi prin fluxul 100% online de emitere a cardurilor de credit, accesibil pe site-ul BRD şi prin intermediul aplicaţiei online banking You BRD, precum şi prin serviciul de plăţi instant oferit clienţilor persoane fizice în You BRD. Adopţia digitală a crescut în continuare, aşa cum arată numărul semnificativ mai mare de utilizatori ai aplicaţiei de mobil You BRD, care, la data de 30 septembrie 2022, se apropia de 1 milion.

Activele BRD au înregistrat o creştere cu circa 4% faţă de nivelul din 9 luni/2021 până la 69 mld. lei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.