Preţurile la raport Un român plăteşte pe o sticlă de apă minerală plată la fel sau mai mult decât un consumator din Luxemburg, deşi are salariul de patru ori mai mic

Autor: Cristina Roşca Postat la 14 martie 2023 270 afişări

Preţurile la raport  Un român plăteşte pe o sticlă de apă minerală plată la fel sau mai mult decât un consumator din Luxemburg, deşi are salariul de patru ori mai mic

Un român plăteşte pe o sticlă de doi litri de apă minerală plată la fel sau chiar mai mult decât un con­sumator din Luxemburg, unul dintre cele mai mici şi totodată unul dintre cele mai bogate state din Europa. 

♦ Doi litri de apă minerală plată Pure Life costă 3,29 lei în magazinul Proxi Delhaize din Luxemburg ♦ În supermarketul online al Mega Image, cele mai vândute branduri de apă minerală de pe plan local, respectiv Borsec, Dorna şi Aqua Carpactica, au preţuri care variază între 3,29 şi 4,05 lei per doi litri ♦ Şi Proxi Delhaize, dar şi Mega Image sunt deţinute de acelaşi grup, Ahold Delhaize.

Un român plăteşte pe o sticlă de doi litri de apă minerală plată la fel sau chiar mai mult decât un con­sumator din Luxemburg, unul dintre cele mai mici şi totodată unul dintre cele mai bogate state din Europa. Spre comparaţie, salariul mediu net lunar în România este de aproape 900 de euro, versus 3.700 de euro în Luxemburg.

O sticlă de 1,5 litri de apă mine­rală plată Pure Life (brand din porto­foliul gigantului elveţian Nestle) costă 0,5 euro în magazinul Proxi Delhaize din Luxemburg. Asta în­seamnă că doi litri de apă au un preţ de 0,67 euro cenţi (3,29 lei), potrivit calculelor ZF.

În România cele mai vândute branduri de apă minerală de pe plan local, respectiv Borsec, Dorna şi Aqua Carpactica, au preţuri care variază între 3,29 şi 4,05 lei per doi litri, conform supermarketului online al Mega Image.

ZF a ales preţurile din magazinul online al Mega Image deoa­rece acest retailer este deţi­nut de grupul olandezo-bel­gian Ahold Delhaize, acelaşi care deţine şi Proxi Delhaize din Luxemburg, deci pentru a exista o bază similară de comparaţie.

„În fiecare ţară, Grupul Ahold Delhaize este prezent prin entităţi cu personalitate juridică distinctă, fără inter­ferenţă în politicile de preţ practicate şi cu respectarea în totalitate a cerinţelor lega­le aplicabile“, au răspuns ofi­cialii Mega Image la întreba­rea ZF cum e posibil ca în România apa minerală plată să coste mai mult sau la fel de mult ca în Luxemburg, deşi puterea de cumpărare e mult mai mică pe plan local.

Reprezentanţii Mega Image adaugă că ei nu au în portofoliul local apa Pure Life la 1,5 litri. Într-adevăr, gigantul Nestle nu are prezenţă pe piaţa de apă minerală plată din România (a ieşit din domeniu acum circa 20 de ani), un sector unde jocurile sunt făcute în principal de companii locale, alături de grupul Coca-Cola HBC. Acesta din urmă deţine brandul local Dorna, unul dintre jucătorii de top din piaţă, alături de Borsec şi Aqua Carpatica, două mărci autohtone, deţinute de companii antreprenoriale româneşti.

De altfel, ZF a făcut comparaţia de preţ între aceste trei mărci de top din piaţa locală şi apa Pure Life din Luxemburg, mai degrabă decât să compare un brand consacrat cu o apă sub marcă privată, pentru o bază mai corectă de pornire.

„În magazinele Mega Image, clienţii pot achiziţiona produsul apă plată marcă proprie Mega la 1,89 lei. Suntem încrezători că Mega Image România practică preţuri competitive şi conforme cu legislaţia în vigoare (...)“, au completat oficialii lanţului local.

ZF nu a făcut comparaţie între această marcă privată şi brandul Pure Life pentru că, de regulă, mărcile private au preţuri cu până la 30% mai mici decât mărcile consacrate, diferenţele fiind date de costurile mai mici de marketing pe care retailerii le au cu produsele proprii. Această situaţie e valabilă peste tot în Europa.

ZF a început în ultima perioadă să compare preţurile din România cu cele din alte ţări europene dat fiind că scumpirile din ultimul an au făcut ca unele bunuri să coste cu 30-50% mai mult decât în 2021. România este una dintre ţările cu cea mai mare inflaţie, astfel că scumpirile au fost mai accelerate pe plan local faţă de alte ţări. Asta a dus ca uneori preţurile să ajungă să fie apropiate în retailul autohton faţă de cele din magazinele din Occident, deşi salariile sunt în continuare de câteva ori mai mici.

Situaţia pe care ZF o prezintă astăzi pentru apa minerală plattă nu este singulară. Spre exemplu, în acelaşi magazin din Luxemburg, o ciocolată Kinder Cards costă 2,5 euro (12,3 lei), cu doar 13,8% mai mult decât în România unde e 10,8 lei. Salariul este însă de patru ori mai mic local versus în Luxemburg.

Totodată, situaţia nu este specifică doar retailerului Mega Image şi grupului deţinut de acesta. Pentru a exista o bază de comparaţie corectă, ZF a încercat să acelaşi retailer. Similar însă, ZF a analizat preţul pentru laptele marcă privată Carrefour din mai multe ţări din Europa şi a rezultat că România, una dintre cele mai sărace ţări din UE, a ajuns să aibă cel mai scump lapte. Un litru de lapte costă 1,2 euro în Franţa şi Belgia, faţă de 1,45 euro în România.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
apa minerala,
roman,
sticla,
preturi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.