Pista Aeroportului din Oradea va fi extinsă cu bani europeni

Autor: Laura Buciu Postat la 31 august 2022 40 afişări

Pista Aeroportului din Oradea va fi extinsă cu bani europeni

Pista Aeroportului Oradea va fi extinsă, la fel şi platforma de debarcare - îmbarcare, în cadrul unui proiect aprobat de Ministerul Transporturilor şi va fi finanţat cu bani europeni prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.

Proiectul „Dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” a fost aprobat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) şi va fi finanţat cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 – 2020 (POIM 2014 - 2020). Contractul de finanţare va fi semnat în cursul acestei săptămâni de către Aeroportul Oradea şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, potrivit unui comunicat transmis miercuri de Aeroportul Oradea.

Proiectul are trei obiective majore. Primul obiectiv este extinderea pistei de decolare - aterizare ce va facilita operarea fără restricţii din punct de vedere al lungimii de referinţă pentru toate aeronavele de categorie „C” de tip Boeing 737 seriile 300....900 şi Airbus 320/321.

„Extinderea pistei de decolare - aterizare se va realiza cu structura rigidă, dimensionată pentru o capacitate portantă echivalentă de minim PCN 60R/D/W/T. Se vor întreprinde lucrări de consolidare a terasamentelor din banda pistei existente, precum şi a zonei de siguranţă RESA de pe capătul 19. Vor fi prevăzute echipamente de radionavigaţie de categoria a II-a şi pe direcţia 01, marcaje noi, sistemele de balizaj pe suprafaţa de miscare existentă se vor reloca, moderniza şi adapta la categoria de operare Cat.II, suplimentarea sursei de energie electrică prin amplificarea cu un nou post de transformare 20/0,4kV 2x250kVA complet echipat, echipamentele de radionavigaţie şi senzori meteo vor fi relocate pe un nou amplasament alături de amplasarea de noi echipamente, precum şi reţeaua de canalizare pentru colectarea apei pluviale va fi extinsă”, potrivit comunicatului citat.

Al doilea obiectiv este extinderea platformei de debarcare îmbarcare va facilita suplimentarea numărului de locuri pentru staţionarea aeronavelor de categorie „C” (de tipul B737 şi A320/321, aeronave ce se regăsesc în flotele majorităţii companiilor aeriene), ceea ce înseamnă că vor putea fi operate simultan mai multe aeronave, în special în intervalele orelor de varf.

„Extinderea platformei de debarcare îmbarcare se va realiza cu structura rigidă, dimensionată pentru o capacitate portantă echivalentă de minim PCN 60R/D/W/T. Sistemul de balizaj marginal existent se va reloca, moderniza şi adapta la noile cerinţe. Acesta se va suplimenta cu un sistem de balizaj axial cale de rulare platformă. Extinderea platformei va presupune şi instalarea de prize electrice pentru încărcat aeronave, extinderea sistemului de iluminat, precum şi redimensionarea reţelei de canalizare pentru colectarea apelor pluviale”, potrivit Aeroportului.

Al treilea obiectiv ţine de echipamentele necesare desfăşurării activităţilor de întreţinere şi mentenanţă.

„În conformitate cu Regulamentul (UE) 139/2014, cu modificările aduse de Regulamentul (UE) 2020/2148 şi decizia Directorului EASA ED Decision 2021/004/R, punctul AMC1 ADR.OPS.C.010, coroborat cu ADR.OPS.B.035 şi ADR.OPS.B.037 şi AMC-urile subsecvente, operatorul de aerodrom trebuie să menţină suprafaţa de mişcare fără depozite de zăpadă gheaţa, printr-un plan de deszăpezire care să cuprindă echipamente de deszăpezire şi de degivrare/antigivrare, şi mentenanţa corectivă şi preventivă a acestora”, potrivit reprezentanţilor aeroportuari.

Proiectul „Dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” va fi finanţat prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 – 2020, pe Axa Prioritară 2 Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Obiectivul specific 2.3 Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor, având o valoare de 112.403.136,76 lei, fără TVA, finanţată în proporţie de 85% de CE prin FEDR, 13% de la Bugetul de Stat şi 2% contribuţia Consiliului Judeţean Bihor.

Licitaţia pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor a fost demarată în data de 9 aprilie 2022, cu clauză suspensivă condiţionată de semnarea contractului de finanţare. Procedura se află în faza evaluării tehnice a ofertelor, după aceasta urmând evaluarea economică a ofertelor. Durata contractului este prevăzută la 13 luni.

Aeroportul Oradea mai are în lucru un alt proiect finanţat cu fonduri europene, a cărui valoare este de 72.279.509,07 lei, inclusiv TVA, „Creşterea gradului de siguranţă şi securitate la Aeroportul Oradea”. Investiţia presupune construirea unui gard perimetral cu sisteme de supraveghere tip gard inteligent, amenajarea unui post de control acces pentru verificarea persoanelor, vehiculelor şi mijloacelor aeroportuare, construirea remizei PSI în vederea asigurării unui spaţiu de garare echipamente şi utilaje aeroportuare, construirea unui drum perimetral în incinta aeroportului care să asigure siguranţa şi securitatea traficului aerian şi alte măsuri de creştere a siguranţei şi securităţii pe aeroport.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
aeroport,
extindere,
transport

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.